דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העבודה הבינלאומי

כלכלת הקורונה / ארגון העבודה הבינ"ל קורא לחיזוק מערכות הרווחה לאור המשבר: "גורם מייצב לכלכלה"

לפי דוח שפרסם הארגון, מדינות בהן מערכות התמיכה הסוציאליות יציבות ומתפקדות ערוכות לתת מענה להשלכות הכלכליות של הקורונה | שחרה רזבי, מנהלת המחלקה להגנה סוציאלית בארגון: "יש לראות בהגנה סוציאלית השקעה ולא עלות נוספת"

קשישים מחכים מחוץ לבנק בעיר ווהאן, בסין מוקד התפרצות מגפת הקורונה. 16 באפריל. (AP Photo/Ng Han Guan)
קשישים מחכים מחוץ לבנק בעיר ווהאן, בסין מוקד התפרצות מגפת הקורונה. 16 באפריל. (AP Photo/Ng Han Guan)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מדינות שיש להן מערכות בריאות ורווחה יעילות עם כיסוי סוציאלי רחב ערוכות להגן על האוכלוסיה מההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה – כך עולה מדוח חדש שפרסם ארגון העבודה הבינלאומי בחמישי האחרון. לפי הדו"ח, בנוסף לאובדן הטרגי של חיי אדם, תגדיל המגפה את העוני ואת אי השוויון, בייחוד בקרב אנשים מבוגרים, אנשים עם מוגבלות, חולים כרוניים, מהגרי עבודה ופליטים. מדינות ללא מערכות הגנה סוציאלית חזקות יצטרכו לפתח מדיניות והתערבויות באופן מהיר, מה שעלול להוביל לתגובה מוגבלת ומעוכבת.

עובדי מקדונלד'ס בלוס אנג'לס מפגינים מול סניף של החברה בדרישה לקבל ציוד מיגון פני מגפת הקורונה בעבודה. 6 באפריל (AP Photo/Damian Dovarganes)
עובדי מקדונלד'ס בלוס אנג'לס מפגינים מול סניף של החברה בדרישה לקבל ציוד מיגון פני מגפת הקורונה בעבודה. 6 באפריל (AP Photo/Damian Dovarganes)

"המגפה חשפה פערים עמוקים במערכות ההגנה הסוציאלית ברחבי העולם, במיוחד עבור עובדים במשרה חלקית, עובדים זמניים ועצמאיים, רבים מהם בכלכלה הבלתי פורמלית", אומרת שחרה רזבי, מנהלת המחלקה להגנה סוציאלית של ה-ILO. "יש לראות בהגנה סוציאלית השקעה ולא כעלות נוספת. ההגנה הסוציאלית חיונית משום שהיא סופגת את ההלם החברתי והיא מייצבת כלכלית".

הדו"ח מציין כי כיסוי סוציאלי ובריאותי לא מספק מסכן לא רק את המדינות בהן האזרחים לא זוכים לתנאים אלו, אלא את הקהילה הבינלאומית כולה. במקרים כאלה, ממליצים בארגון להציע למדינות תמיכה בינלאומית בכדי שיוכלו לנקוט אמצעי חירום להגברת יכולות מערכות הבריאות וההגנה הסוציאלית שלהם – כולל הבטחת גישה לטיפול רפואי ותמיכה בהכנסה.

לפי הדו"ח, בין 1 בפברואר ל-17 באפריל 2020, הודיעו 108 מדינות ואזורים בעולם על לפחות 548 אמצעי הגנה סוציאליים, שמטרתם להפחית את ההשפעה ההרסנית של מקומות עבודה ואובדן הפרנסה. מתוך הנתונים שנאספו על ידי הארגון, אמצעי ההגנה הסוציאלית בהם מדינות משתמשות כוללים; גישה אפקטיבית לטיפול בריאות איכותי; הבטחת הכנסה בזמן ימי מחלה או בידוד דרך תגמול כספי; מניעת אובדן עבודה ומשרות ותשלום של דמי אבטלה; הבטחת הכנסה דרך פנסיה, קצבת נכות, הטבות על ילדים ומשפחה, ועזרה סוציאלית; תשלום על היעדרות משפחתית ומדיניות למצבי טיפול לעובדים שלא יכולים לעבוד מרחוק, וטיוב תהליכים פרוצדורליים ומנגנוני תשלום – כלומר בירוקרטיה קלה יותר.

מדינות רבות הגדילו באמצעות תכניות לטווח קצר את הזכאות לדמי אבטלה לעובדים בחל"ת או שפוטרו וסיפקו הבטחת הכנסה למשפחות. אחרות סיפקו הטבות שיבטיחו גישה למזון, כמו חלוקת פרטי מזון או ארוחות או העברות כסף במזומן. יותר משני שליש מהמדינות באירופה ובמרכז אסיה יישמו אמצעי הגנה סוציאלית בתגובה למגפה, יותר ממחצית המדינות באמריקה וכמעט מחצית המדינות באסיה. באפריקה יותר משליש מהמדינות כבר עשו זאת, וכך גם במדינות ערב.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!