דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תש"ף

יום הזיכרון תש"ף / נשיא המדינה, ראובן ריבלין: "עלינו לבנות חיים ראויים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר"

בטקס ברחבת הכותל שנערך לראשונה ללא קהל ושודר בתקשורת וברשתות החברתיות, אמר הרמטכ"ל: ״כאבן של המשפחות השכולות קבוע ואינסופי״

הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"ף (צילום: אתר צה"ל)
הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"ף (צילום: אתר צה"ל)
דוד טברסקי

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נפתח הערב (שני) בשעה 20:00, עם הישמע צפירת זיכרון באורך דקה שלאחריה יחל הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי, שיתקיים ללא קהל. הטקס מועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. בסיום הטקס ייקרא הציבור הישראלי לצאת למרפסות לשירה המונית של "התקווה".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נשא דברים בטקס הממלכתי והתייחס בדבריו למשפחות השכולות גם למצב הייחודי בו הוא מתקיים. "השנה אתם לבד בחדרים. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב.

מי שפגש אתכם הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של השלושים, של השנה הראשונה, וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: איך ממשיכים מכאן, לאן ממשיכים מכאן. למה, למה להמשיך מכאן. 'בחרו בחיים' ביקשנו, התחננו כולנו. החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים. ואתם, בכל יום, נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות חיים מובנות מאליהן: להתעורר ולקום מהמיטה. ללעוס הברות ומילים זו אל זו עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות על אוטובוס. להיות בחברת אנשים, להירדם בלילה, לישון. והנה באה עלינו תקופת המגפה, ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר. בידוד כזה, ימים שכאלה, מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר, אני יודע, את מי שאינו. הם מציפים עוד יותר, את החלל, את הגעגוע, את הכאב".

השנה אתם לבד בחדרים. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב

ריבלין המשיך ואמר כי ידוע לו שהמשפחות השכולות לא צריכות את יום הזיכרון כדי לזכור. "לכן יש הרי עוד כל כך הרבה ימים, עוד כל כך הרבה לילות, כל השנה. היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע, להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו, של האהובים שלכם. כדי שנזכור ונזכיר את שתי ההבטחות העומדות בבסיסה של הברית הישראלית, לבנות בזיעת אפנו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר, גם אם לא שבו מן הקרב. השנה לא נוכל לבכות יחד, השנה לא נוכל להביט בעיניכם, אבל נזכור את שתי ההבטחות האלה. נזכור ונזכיר, ונרגיש היטב, גם השנה, את המחיר הבלתי נתפס שנכפה עלינו על מנת שהבטחות אלה יקוימו".

הרמטכ"ל אביב כוכבי נשא דברים ואמר כי "ימים מורכבים אלו מביאים עמם דאגה וחשש. תקופת משבר, כמו תקופת מלחמה, דוחקת את הטפל והשולי ומבליטה את החשוב, הערכי וקדושת החיים. עבור מפקדי צה"ל וחייליו החשוב והערכי וערך החיים הם המהות כל הזמן. השמירה על ריבונות המדינה וביטחון אזרחיה, למען מטרה זו נשקיע כל מאמץ". כוכבי פנה גם הוא אל המשפחות השכולות ואמר כי כאבן הוא "קבוע ואינסופי, שוכן בלב ובתודעה, נוכח כמו מחזור הדם בגוף ופועם ברציפות כמו הדופק".

הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"ף (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תש"ף (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

"צה"ל רתום בכל כוחו למלחמה בהתפשטות המגפה ועושה כל מה שניתן כדי לסייע למדינה. לוחמים בסמטאות של ירושלים ובני ברק מחלקים מזון, מפקדים מסייעים לרשויות המקומיות ולמערכת הבריאות. אנשי פיקוד העורף בחזית המאבק וכאשר קשישה בת 80 פוגשת בפתחת דלתה חייל בן 20 עם חבילת מזון, צבא העם מקבל משמעות נוספת", אמר הרמטכ"ל בהתייחסו למצב.

ערב יום הזיכרון תש"ף משרד הביטחון מפרסם את מספרם של חללי מערכות ישראל. משנת 1860 ועד 24.4.2020 נפלו בישראל 23,816 חללים. מיום הזיכרון תשע"ט ועד היום נוספו 42 חללים למניין הנופלים, ועוד 33 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל קוראים לציבור הרחב להתייחד עם זכר הנופלים במסגרת הביתית ובאמצעים דיגיטליים, להדליק נר זיכרון ולהישמע להנחיות משרד הבריאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!