דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תש"ף

יום הזיכרון תש"ף / במקום טקסים המוניים: פינות זיכרון לנופלים במאות בניינים ברחבי הארץ

מובילים של מיזם קהילתי ברחובות יצרו מאות ערכות שהוצבו בבתי מגורים ובשכונות בעיר, ובהמשך גם בראשון לציון, באר שבע, עכו, שדרות ומצפה רמון | עמליה זאבי, רכזת הדרכה במיזם: "לאבד את הקהילתיות והאחדות ביום הזה נראה לנו בלתי נתפס"

פינת זיכרון לנופלים בבניין ברחוב צ'חנובר ברחובות (צילום: עמית בן אליעזר)
פינת זיכרון לנופלים בבניין ברחוב צ'חנובר ברחובות (צילום: עמית בן אליעזר)
אסף צבי

מאות תושבים ברחבי הארץ הקימו פינות זיכרון לנופלים ומערכות ישראל בכניסה לבניין, בסיוע ערכה הכוללת כרזות ודפי יזכור. הערכה נוצרה ביוזמת פעילים חברתיים בעיר רחובות, כמענה לאיסור לקיים טקסים לזכר הנופלים ולהגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון. היא הופצה גם בראשון לציון, באר שבע, עכו, שדרות ומצפה רמון, בשיתוף עם הרשויות המקומיות ותנועת דרור ישראל.

היוזמה יצאה לדרך על ידי מובילי מיזם 'בידוד ללא בדידות', שמפעילות קהילות שכונתיות ופעילים חברתיים ברחובות, במסגרתו מסייעים מאות מתנדבים לאנשים בסביבת מגוריהם הקרובה מאז שהחלו הגבלות התנועה. כ-200 תושבים שביקשו להציב פינת זיכרון בבניין מגוריהם הגיעו למרכז חלוקה שהוקם בקן הנוער העובד והלומד בשכונת חבצלת בעיר. בשכונות בהן אין בניינים משותפים, הוצבה הערכה על לוחות המודעות השכונתיים. לצד הערכה הוצבו דפי יזכור בהם יכולים תושבים לספר על אדם קרוב אליהם שנפל.

פינת זיכרון לנופלים בשכונת רחובות המדע ברחובות, 27 באפריל 2020 צילום איריס זילברמן1
פינת זיכרון לנופלים בשכונת רחובות המדע ברחובות, 27 באפריל 2020 צילום איריס זילברמן1

נגה נבו, חברת תנועת דרור ישראל ורכזת הדרכה במיזם, מספרת שהפניות לקבלת הערכה נמשכו גם אחרי מועד החלוקה. "בדקה לשמונה קיבלתי הודעה ממישהו שהוא מתחת לבית שלי ורוצה לקחת ערכה, והוא לא מצליח לפתוח את דלת הבניין אז הוא מוותר. הספקתי לשלוח לו את הקוד לבניין, ואז התחילה הצפירה. כשהיא הסתיימה שלחתי לו הודעה שאני מתנצלת ושממש ניסיתי שיגיע לכולם, והוא הגיע לקחת את הערכה. שעה לאחר מכן הוא שלח לי תמונה של הפינה שהקים, קטנה, מכובדת, עם שלושה דפי יזכור מלאים בכתב צפוף, וכתב 'שירתתי שנים רבות כקצין בצה"ל והשתתפתי במלחמות ישראל וגם איבדתי חברים ובני משפחה. היה לי חשוב להקים פינת זכרון במיוחד כשנמנע מאיתנו לעלות לבתי הקברות ולהשתתף בטקסים לזכרם"

עמליה זאבי, רכזת הדרכה במיזם, אומרת שהערכות הן דרך למלא את החלל שנוצר בהיעדר הטקסים. "חווית הבידוד והריחוק קשה כל יום, אבל בעת מועדי הזכרון הלאומיים היא קשה מנשוא. אנחנו רגילים לציין את יום הזכרון לחללי צה"ל במשותף, בטקסים הממלכתיים בשכונות העיר, במסגרות החינוכיות ובאזכרות בבתי העלמין. זהו יום שבו העצב הוא קולקטיבי, חי ואין אמיתי ממנו. כל אחד מאיתנו כואב את כאב השכול. המפגש הקהילתי ותחושת השותפות באבל חיוניים כל כך למרקם החיים במדינה שלנו. לאבד את הקהילתיות והאחדות ביום הזה נראה לנו בלתי נתפס".

חניכי קן חבצלת אורזים ערכות זכרון לבתים (צילום: מאור שמש)
חניכי קן חבצלת אורזים ערכות זכרון לבתים (צילום: מאור שמש)
פינת זיכרון לנופלים בפתח בניין בבאר שבע (תנועת דרור ישראל)
פינת זיכרון לנופלים בפתח בניין בבאר שבע (תנועת דרור ישראל)
פינת זיכרון לנופלים בפתח בניין במצפה רמון (תנועת דרור ישראל)
פינת זיכרון לנופלים בפתח בניין במצפה רמון (תנועת דרור ישראל)

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!