דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / "חלקי, רעוע ולא מספק": הביקורת והשאלות הפתוחות על מתווה החזרת הגנים והיסודיים

הנהגת ההורים הארצית: החזרת הגנים במתכונת של חצי שבוע לא מספקת מענה להורים העובדים | ארגון הגנים הפרטיים מזהיר כי הצעת המשרד לא מעניקה מענה בריאותי ופדגוגי לילדים ולצוות | מפעילי מעונות היום: החזרה לפעילות בהתראה קצרה כל כך אינה אפשרית "גם בתרחיש הטוב ביותר"

גן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
גן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
דוד טברסקי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המתווה שפרסם משרד החינוך לחזרה ללימודים בראשון הקרוב של תלמידי כיתות א'-ג' וילדי הגנים, והודעת משרד העבודה על חזרת מעונות היום שבפיקוחו מגילאי לידה עד 3, מעוררים ביקורת מכל הצדדים המעורבים: ההורים, מפעילי הגנים הפרטיים ומפעילי מעונות היום שבפיקוח.

בהנהגת ההורים הארצית אומרים שפעולת הגנים במתכונת בה כל ילד יגיע לגן במשך מחצית השבוע לא תאפשר חזרה לעבודה. מפעילי מעונות היום אומרים שנכון לכרגע המעונות לא יוכלו לחזור לפעילות ביום ראשון, מכיוון שנדרשים לכך מספר ימי היערכות, וכי נדרשת הסדרת פיצויים למפעילי הגנים הפרטיים על התקופה בה היו סגורים.

המתווה שאושר בוועדה כולל החזרת מעונות היום וגני הילדים לפעילות במתכונת של חלוקת כל מסגרת לשתי קבוצות, אחת מהן תגיע לגן בימים ראשון עד שלישי והשנייה בימים רביעי עד שישי, והחזרת כיתות א' עד ג' ללימודים בבתי הספר בימים ראשון עד חמישי, בקבוצות של עד 15 תלמידים במרחב אחד. חשוב לציין כי המתווה אושר בוועדת השרים לענייני קורונה, אך יובא לאישור הממשלה רק ביום שישי הקרוב, בכפוף להערכת מצב – מה שיחזיק את כלל הגורמים בחוסר ודאות עד הרגע האחרון.

הנהגת ההורים הארצית: מענה חלקי להורים העובדים

בארגון המייצג את ההורים במערכת החינוך אומרים כי נוכחות הילדים בגנים שלושה ימים בשבוע בלבד תקשה על הוריהם לחזור לעבודה: "כל עוד לא יימצא מענה מיידי והולם להחזרתם של ההורים לשגרת עבודה, קיימים סביב מתווה זה ספקות רבים באשר לסיכויי הצלחתו", נכתב בהודעת הארגון. במשרד החינוך אמרו בתגובה כי המתווה נבנה בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

תלמידים חוזרים לבית הספר. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לאופול/פלאש90)
תלמידים חוזרים לבית הספר. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לאופול/פלאש90)

ארגון הגנים הפרטיים: הסדר חלקי ורעוע מבחינה בריאותית וחינוכית

בארגון המייצג את גני הילדים הפרטיים אמרו כי המתווה אינו כולל התייחסות לצורך של הפעוטות ברצף חינוכי, וכן כללים והנחיות שיבטיחו את השמירה על בריאות הילדים והצוות. בנוסף אמרו בארגון הארגון כי הרשויות הרלוונטיות לא יצרו תשתית מותאמת, הן מבחינת תפעול המתווה והן מבחינת תקצובו.

במכתב ששלחה הנהגת הארגון להורי ילדי הגנים נכתב כי ההסדר המוצע "אינו מספק והוא חלקי ורעוע, ועל כן יוצר לנו קושי אמיתי לקבל אותו כפי שהוא כיום. לא ייתכן, שלא יתקבל תדריך מפורט ורשמי הכולל הוראות תפעול מגורמי הבריאות והפדגוגיה המוסמכים וההולם את המצב הקשה השורר בשל הקורונה".

מפעילי המעונות: החזרה בלתי אפשרית, נדרש זמן היערכות

בארגונים המפעילים את מעונות היום לגילאי לידה עד 3 אמרו כי פתיחתם ביום ראשון אינה אפשרית "גם בתרחיש האופטימי ביותר", מכיוון שנדרשת לכך היערכות של מספר ימים. לדברי חגית פאר, יו"ר נעמת, למעונות נדרשים שלושה ימי היערכות להפעלת המודל החדש, על מנת לוודא שהמעונות בטוחים הן לפעוטות והן למטפלות. "עלינו לגייס מטפלות שאינן בסיכון רפואי, לוודא שיש מטפלות רבות יותר על פחות פעוטות, ולהפריד בין הכיתות השונות בכל מעון. בנוסף, הרגולטור צריך לבנות מנגנון לפיו ייקבע תיעדוף חזרת הילדים; מי מהפעוטות יחזור כבר בהתחלה ומי בשלב מאוחר יותר".

בהודעה שנשלחה אתמול (שלישי) לכלל הורי הילדים במעונות המופעלים על ידי נעמת נכתב כי "הארגונים המפעילים לא קיבלו כל הודעה על פתיחת המעונות ביום א', והופתעו לשמוע על כך מהתקשורת", וכתבו להורים כי "אין היתכנות לפתיחה ביום ראשון". גם בארגון מעונות היום הפרטיים אמרו משרד העבודה והרווחה לא קיים הידברות איתם בנושא. במשרד העבודה והרווחה טענו כי הארגונים קיבלו הודעה בנושא בתחילת השבוע.

יו"ר נעמת, חגית פאר: "אנו מעוניינים להירתם למשימה הלאומית להחזרת המשק למסלול וזה לא יקרה בלי חזרת המעונות. אנו מבקשים את המינימום ההכרחי בכדי לאפשר זאת"

"המטרה שלנו היא לשחרר את ההורים לעבוד", הוסיפה פאר, "ברורה לנו האחריות שעל כתפינו ואנו מעוניינים להירתם למשימה הלאומית להחזרת המשק למסלול, וזה לא יקרה בלי חזרת המעונות. אנו מבקשים את המינימום ההכרחי בכדי לאפשר זאת – הצגנו המודל שלנו לאוצר, המגעים היו חיוביים אך טרם קיבלנו תשובות והופתענו ללמוד מאמצעי התקשורת כי המעונות לגיל הרך ישובו לפעול ביום א׳, דבר שאין לו כל היתכנות גם בתרחיש האופטימי ביותר".

מפעילי המעונות הפרטיים דורשים פיצוי על תקופת הסגירה

גם בארגון א.מ.א – איחוד מעונות ארצי, המאגד 700 מעונות יום לגיל הרך בגילאי לידה עד שלוש שנים, בהם משתתפים כ-50 אלף ילדים, הודיעו ביום שני כי הארגון לא יוכל להפעיל את המעונות בראשון הקרוב, ללא הסדרה של פיצויים למעונות על התקופה בה היו סגורים והיערכות מתאימה. בארגון הודיעו לכלל ההורים ולמפעילי המעונות כי המעונות לא יוכלו לחזור לפעול ביום ראשון.

לפי הודעת הארגון, הארגון חזר וביקש בחודש האחרון ממשרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה, להסדיר מידית מענק פיצוי בשל משבר הקורונה, שגרם לנזקים רחבי היקף עקב השבתת הגנים. לדבריהם, מפעילי הגנים משקיעים מכספם בשכירות המבנים או בעלות רכישתם, כאשר סגירת הגנים בשל המשבר, גרמה להפסדים כבדים ומעונות רבים נמצאים על סף קריסה כלכלית. הארגון דורש הכרה בהוצאות אלה, אשר המשיכו בתשלומם למרות המשבר. "כל עוד לא יושג מענק פיצויים מיידי, אין ליזמים את היכולת הכלכלית להפעיל את הגנים", אמרו בארגון.

בנוסף העלו בארגונים את הצורך בהיערכות לפעילות וקבלת הנחיות מסודרות. "על מנת לחזור לפעילות יש צורך בהתראה של לפחות שבוע ימים, הכוללת קבלת הנחיות משרד הבריאות ומשרד העבודה והרווחה לגבי מתכונת הפעילות בשלב הראשון של החזרה לפעילות, מבחינת מספר ילדים מספר ימות השבוע, הערכות עם כוח אדם מתאים מבחינת מספר המטפלות והחזרתן לעבודה, וכן ניקוי הגנים והכנתם לחזרה לפעילות".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי " כלל מוסדות החינוך קיבלו את ההודעה על כך כבר בראשית השבוע, על סמך הערכת מצב שקוימה כבר בשישי שעבר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!