דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוסף סלמסה

יוסף סלמסה / 'המערכת' בערוץ 2: גילויים חדשים בפרשת יוסף סלמסה

בתכנית הוצגו ממצאים חדשים המעלים שאלות קשות ביחס להחלטת הרשויות לסגור את החקירה הפלילית והמשמעתית נגד השוטרים בתיק סלמסה.

חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חבריו ומשפחתו של יוסף סלמסה בהפגנה מול מטה המשטרה, מרץ 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

תיק סלמסה נפתח מחדש: התכנית "המערכת" בהגשת מיקי חיימוביץ' הציגה אמש (שלישי) ממצאים חדשים, המעלים שאלות קשות על התנהלות המשטרה בתיק.

יוסף סלמסה, צעיר יוצא אתיופיה תושב בנימינה, נמצא מת בנסיבות שאינן ברורות ביולי 2014. לפני מותו סבל סלמסה משורת היתקלויות קשות עם כוחות המשטרה, ולדברי משפחתו סבל כתוצאה מהן ממצב נפשי קשה.

הוריו של יוסף סלמסה, הפגנה בירושלים מרץ 2016 צילום:דבר ראשון
הוריו של יוסף סלמסה, הפגנה בירושלים מרץ 2016 צילום:דבר ראשון

כארבעה חודשים לפני מותו חושמל סלמסה על ידי שוטרים באמצעות ירי באקדח טייזר בזמן שישב בגינה ציבורית. המשפחה טענה לאורך כל הדרך, שהירי נעשה ללא כל התגרות מוקדמת מצד סלמסה. השוטרים, לעומת זאת, טענו בהתחלה כי סלמסה נעצר בחשד לפריצה, ומאוחר יותר שינו את גרסתם וטענו כי הוא תקף את השוטרים.

בתוכנית נחשף וידאו, בה נראה יוסף לאחר המעצר, והוא מתחנן לשוטרים כי ישחררו אותו, ואומר "הלב שלי כבר לא חי".

התכנית הציגה הקלטה ממכשיר הטלפון של אחד השוטרים, בה מופרכת טענתו כי סלמסה הכה אותו לפני השימוש באקדח הטייזר. לצד ההקלטה נחשף כי מח"ש, המליץ שלא להעמיד את השוטרים המעורבים בפרשה לדין, והעביר את טיפולם לטיפול משמעתי, וזאת למרות שקבעו כי השוטרים שיקרו בעדותם.

לאחר שנורה בטייזר, ונעצר, הושאר סלמסה אזוק מחוץ לתחנה המשטרה. לאחר שהותקף, פנה סלמסה עם משפחתו למח"ש והתלונן על השוטרים שביצעו את המעשה. אז, אומרים בני משפחתו, החלה מסכת התעללויות מצד המשטרה, בין השאר הקלטה של שוטרים מאיימים על המשפחה. "אני לא יושן לא ביום ולא בלילה, ואם אני לא יושן גם אתם לא תישנו". נשמע אחד השוטרים אומר להוריו של יוסף.

צילום מסך מתוך ׳המערכת׳ ערוץ 2 - רשת באדיבות 'המערכת'.
צילום מסך מתוך ׳המערכת׳ ערוץ 2 – רשת באדיבות 'המערכת'.

במח"ש החליטו שלא לפתוח בחקירה כנגד אותו שוטר. בחודש יולי 2014, שלושה ימים אחרי שהוגר כנעדר, נמצאה גופתו של יוסף סלמסה במחצבה בבנימינה לאחר שנפל אל מותו.

תיק התלונה של סלמסה במח"ש נסגר בטענה שהוא לא שיתף פעולה בחקירה. המכתב על סגירת התיק נשלח לבית המשפחה באמצע יולי, שבועיים לאחר שיוסף כבר לא היה בין החיים. בנובמבר 2014, בעקבות פנייה מחודשת של המשפחה, הוחלט לפתוח את התיק מחדש. במסגרת פתיחת התיק מחדש נחקרו שוטרים באזהרה, נגבו עדויות מהוריו של המנוח וכן מעדי ראייה לאירוע. אך למרות שבחומר הראיות נמצאו ליקויים קשים ומהם עולה כי דו"חות השוטרים לפיהם הזהירו את סלמסה בטרם השתמשו נגדו בטייזר אינם משקפים דבר אמת, וכן כי השוטרים השאירו את סלמסה דקות ארוכות מחוץ לתחנת המשטרה בזכרון יעקב עד להגעת האמבולנס.

"אם הייתי אישה לבנה, היו מעמידים את השוטר הזה לדין" אמרה אמו של יוסף, פרנוס, לתוכנית.

אחרי מותו הפך סלמסה לאחד מסמלי המחאה של העדה האתיופית.

תודה לבימאית לימור פנחסוב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!