דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות יום

מחירי הקורונה / "אני בספק גדול אם המעונות ישובו לפעול ביום ראשון הקרוב"

בדיון סוער בוועדת הרווחה בכנסת בעניין המעונות הפרטיים נטען כי משרד הבריאות לא מוציא הנחיות ברורות המותאמת לילדי המעונות ומשרד האוצר לא מעביר תקציבים המאפשרים לשכור ולהכשיר סייעות וגננות | יו"ר התאחדות הגנים הפרטיים:"אף אחד לא נותן תשובות"

הפגנה הגנים הפרטיים מול הדיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא קריסת הגני הפרטיים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה הגנים הפרטיים מול הדיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא קריסת הגני הפרטיים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

הגנים הפרטים מקבלים כתף קרה ממשרד האוצר והנחיות לא מותאמות ממשרד הבריאות. במצב הנוכחי החזרת המעונות לגיל הרך לפעילות סדירה ביום ראשון הקרוב מוטלת בספק. "האוצר שולח את הגננות לרחובות", אמר יניב בר אור, יו"ר התאחדות המעונות הפרטיים, בדיון סוער הבוקר בוועדת הרווחה על החזרת הפעילות במעונות ובגנים הפרטיים.

הפגנה הגנים הפרטיים מול הדיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא קריסת הגני הפרטיים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה הגנים הפרטיים מול הדיון בוועדת העבודה והרווחה בנושא קריסת הגני הפרטיים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המתווה החדש שהוגדר על ידי משרד הבריאות דורש הפחתה משמעותית בכמות הילדים בכל קבוצה בגן. מהלך זה ידרוש מהגנים והפעוטונים כח אדם נוסף שלא בטוח שניתן יהיה להשיג או לשלם את שכרו. משרד האוצר מסרב לתקצב את התוספת הנדרשת על מנת לעמוד במתווה משרד הבריאות. "אף אחד לא נותן תשובות איך גנים פרטיים יעבדו עם שבעה עד שמונה ילדים כשיש להם 70 ילדים. מאיפה נביא תקציבים לעוד מטפלות והכשרה?", אמר בר אור.

במקביל לדיון בוועדה, מחוץ לכנסת התקיימו הפגנות של בעלי גנים הפרטיים מכל רחבי הארץ אשר מפגינים מזה שבועיים כנגד הפקרתם, לטענתם.

"שולחים אותנו כמו בשר תותחים" הוסיף בר אור. לטענת ההתאחדות, למרות שהמעונות צריכים להיפתח ביום ראשון הקרוב, עד עכשיו לא נעשה שום משא ומתן בין משרד האוצר ובעלי המעונות הפרטיים. לדבריו, הם חוששים מקריסה מוחלטת ולא מקבלים מענה ממשרד האוצר: "מה שמשרד האוצר עשה עד היום זה שיחות ואוורור".

משרד הבריאות אמור לקבוע תקנות ברורות, משרד האוצר אמור לתקצב בהתאם

נכון להיום, משרד הבריאות הוא הגוף שקובע את היקף החזרה לשגרה, ועל פי המתווה שלהם משרד האוצר צריך לתקצב את המוסדות המפוקחים. כדי לנסות להצליח להבין כיצד התכניות יצאו לפועל הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות להבין כיצד ומתי יפתחו הגנים באופן מלא. במענה לכך, משרד הבריאות טען שלפי ניסיונו, ידרשו לפחות שבועיים עד שלושה מתחילת הרצת מתכונת החירום כדי להבין את השפעת המהלך על התחלואה. רק משם ניתן יהיה להחליט מתי יפתחו הלימודים המעונות והגנים באופן מלא.

"הכל נגזרת של החלטות משרד הבריאות" אמר אסף ירון מהאוצר. "הוא זה שמחליט שזה 15-7 ילדים, אם תהיה או לא תהיה מחיצה בין הקבוצות, האם סייעות יוכלו לעבור מקבוצה לקבוצה וכו'. מדובר בשינויים גדולים מאוד עם השלכות תקציביות".

בימים האחרונים במשרד הבריאות הבינו שלא ניתן יהיה לקיים הלכה למעשה את התקנה לשמירת מרחק של שני מטר בפעוטונים, והחליפו את ההנחיה לשמירה כללית על הגיינה אישית. "ברור לנו שאי אפשר למנוע מגע", אמר אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות היום במשרד העבודה והרווחה. "החלופה כיום היא שמירה על כללי הגיינה אישית, חיטוי, אספקת ציוד הגייני והקפדה על כללים בין צוותי ההוראה". מדינה דרש שיהיה תקצוב וגיבוי של משרד האוצר למילוי כל הדרישות וטען שכבר עד שלישי בערב ההנחיות הברורות אמורות להיות מפורסמות לגנים. "אנחנו בעבודה ובהערכה שנסגור את הנושא במהרה. במידה ולא, הפתיחה תדחה במספר ימים".

ההתאחדות הציבה בדיון מספר דרישות: סבסוד של 1,826 ש"ח לילד מטעם המדינה כדי לממן את את הקבוצות הקטנות והעסקת הסייעות והגננות הנוספות, או בקשה להגדיל את הקבוצות בגנים ל 12-15 ילדים בקבוצה; הפעלת הגנים בין 8 – 10 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע; הכשרת צוות זמני של נשות חינוך כדי לגבות עובדות בקבוצות סיכון ועובדות מבוגרות; שיפוי בגובה של 30% מהמחזור הכלכלי במידה והגן ייסגר מחשש לקורונה או במידה ויחל סגר נוסף; התרעה ברורה של עשרה ימים לפני הפעלת המעונות ומימון הפעלת מעון במשך שלושה ימים טרם הפעלה מחודשת כדי להכשיר אותו היטב; וקביעת הנחיות ברורות לחלוקת המרחב הפיסי של המעונות באופן בטיחותי שיאפשר שמירת מרחק.

"אין תשובות לשאלות קריטיות"

"בעלי הגנים לא יודעים כיצד יפוצו על אבדן כספי של חודש וחצי" אמרה ח"כ הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) ומתחה ביקורת קשה על כך שלמרות קביעת המסקנות ודרישת הועדה, האוצר מסרב לדון בפיצוי הגנים הפרטים והמעונות על האבדן הכספי שנגרם להם בתקופה האחרונה. "האוצר לא יישם שום דבר מהדברים שאמרנו. היה צריך לשלם על פסח, וזה היה כתוב בהסכם – אבל האוצר לא משלם". תומא סלימאן ביקשה מרשות המיסים לבחון שוב את ההקלות האפשריות שניתן לתת לגנים כדי להקל עליהם. "נדמה שהמשרדים עדין לא ערוכים ואין תשובות לשאלות קריטיות, אני בספק גדול אם המעונות ישובו לפעול ביום ראשון הקרוב".

עו"ד כרמית פולק סמנכ"לית המועצה לשלום הילד אמרה בדיון: "לא ייתכן שבשיח על מתווה חזרה לשגרה יבואו לידי ביטוי רק שיקולים כלכליים או בריאותיים פיזיים, השיח חייב לכלול גם התייחסות לצרכים הסוציאליים, הנפשיים והחינוכיים של הילדים". עו"ד פולק התייחסה גם לנושא הפעוטות בסיכון וקראה למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה לקבוע מתווה שונה וייעודי לפעוטות הללו. "בניגוד למה שמשרד האוצר טוען, לא מדובר על "עסק כלכלי". מדובר על מסגרות שבהם שוהים רוב הפעוטות בישראל ולכן יש כאן חלון הזדמנויות שיאפשר למדינה לייצר שיתוף פעולה עם הארגונים הללו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!