דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

עבודה מסוכנת / 12 הרוגים בתאונות עבודה מתחילת השנה, ירידה של 60% מהתקופה המקבילה אשתקד

דוח מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה מייחס את הירידה להגברת האכיפה ולצעדי מנע | ענף הבניין נותר הקטלני ביותר עם 8 הרוגים | 5 אירועים של מוות בזמן העבודה נעדרים מהדו"ח

מבט מתוך המנוף באתר הבנייה של י.ח. דמרי בבאר שבע (צילום: רוז'ה ז'לב)
מבט מתוך המנוף באתר הבנייה של י.ח. דמרי בבאר שבע (צילום: רוז'ה ז'לב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ירידה של כ-60% במספר ההרוגים בתאונות עבודה בשליש הראשון של 2020 – כך עולה מדו"ח מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה שפורסם היום (שני). לפי הדו"ח, 12 עובדים נהרגו בתאונות עבודה מתחילת 2020 עד סוף אפריל, לעומת 29 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. שמונה מתוך ההרוגים לפי מניין מינהל הבטיחות נהרגו במהלך עבודתם בענף הבניין (ירידה של 33% לעומת השלישון המקביל אשתקד), שניים בענף התעשייה ושניים בענף השירותים והסחר.

במינהל מציינים כי מתחילת השנה נערכו למעלה מ-5,800 ביקורי פיקוח של מפקחי המינהל במקומות העבודה (הכוללים גם את הפיקוח על מעליות במקומות עבודה ובבתים פרטיים כאחד), עליה של 37% ביחס לשנה שעברה. מירב הדגש הושם על ענף הבניין, בו ערכו המפקחים 3,750 ביקורי פיקוח – עליה של 68% לעומת השנה שעברה.

מספר צווי בטיחות וביקורי פיקוח לפי ענפים. ינואר-אפריל 2020 (מתוך דו"ח מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית)
מספר צווי בטיחות וביקורי פיקוח לפי ענפים. ינואר-אפריל 2020 (מתוך דו"ח מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית)

הירידה במספר ההרוגים בתאונות עבודה ניכרה בנתונים עוד טרם פרוץ משבר הקורונה באמצע חודש מרץ, כך על פי המינהל. ענף הבניין, הנחשב למסוכן בענפי המשק, הוחרג מההנחיות לצמצום פעילות המשק בתקופת הסגר. עם זאת הדיווחים מראים כי היקף פעילותו בכל זאת צומצם בשל מחסור בכוח אדם.

5 תאונות קטלניות לא נספרו כתאונות עבודה

בניגוד לדו"חות קודמים אשר כללו תאונות עבודה בהן היתה מעורבות של כלי רכב, תוך ציון כי לשיטת המינהל נושא זה הינו מחוץ לתחום אחריותו הפיקוחית, הדו"ח הנוכחי השמיט שתי תאונות בהן נהרגו עובדים במהלך עבודתם אשר הוגדרו על ידי המשטרה כתאונות דרכים: תושב שועפט בן 35 שנהרג במהלך עבודתו בפינוי אשפה עבור עיריית גן יבנה ב-24 בינואר, לאחר שנפל מהמשאית עליה עבד; וחקלאי בן 57 שנהרג בהתהפכות הטרקטור עליו עבד בשטח חקלאי ליד כאבול.

כמו כן, בהתאם לטענת המינהל כי הפיקוח על תחום הבטיחות מעבר לקו הירוק אינו באחריותו, הושמטה מהדו"ח גם התאונה הקטלנית בה נהרג עובד בנפילה מעגורן גשר במפעל רמט טרום במישור אדומים ב-18 במרץ.

שני אירועי מוות נוספים במקומות העבודה שלא נכללו בדו"ח, הם אירוע פיצוץ מיכל סולר ב-9 במרץ בחצר בית בקיסריה שהוביל למותם של שני עובדים תושבי כפר קרע, הנמצא עדיין בחקירה משטרתית, אך לדברי המינהל הנסיבות מראות שלא מדובר בתאונת עבודה, ומקרה של עובד שנפל אל תוך מסוע באתר לפינוי פסולת בראשון לציון ב-30 בינואר, אירוע שגם לגביו נבחן החשד שלא מדובר בתאונת עבודה.

מספר צווי הבטיחות בענף הבניין הוכפל

במהלך השלישון הראשון של 2020 עלה מספר צווי הבטיחות (צווים להפסקה או הגבלה של עבודה עקב ליקויי בטיחות) שהוטלו בענף הבניין ב-203% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, ועמד על 1,455. בדו"ח נכתב כי "בהתבסס על השימוש הנרחב אשר נעשה בצווי בטיחות, בפרט בענף הבניה, ניתן להסיק כי בחלק גדול מאתרי הבניה עדיין אין הקפדה יתרה על הוראות החוק בדבר בטיחות בעבודה". גם בענף התעשייה עלה מספר צווי הבטיחות ב-162%, ועמד על 752. במינהל ציינו כי במהלך תקופה זו נערכו שורה של מבצעי אכיפה ממוקדים, בשיתוף פעולה עם המשטרה, הרשויות המקומיות וגורמי אכיפה נוספים. המינהל פעל במספר אירועים באמצעות צעדים מנהליים כנגד בעלי תפקידים באתרי הבניה – מנהלי עבודה ומפעילי עגורנים, אשר קיבלו הסמכתם מהמינהל ופעלו לשיטתו בניגוד לדרישות המקצועיות.

עוד פרסם המינהל את דירוג חברות הבניה אשר קיבלו מספר גבוה של צווי בטיחות וצווים להפסקת עבודה בשל ליקויים בטיחותיים: חברת האחים שש לבניה בע"מ אשר קיבלה 9 צווי בטיחות ו-7 צווי הפסקת עבודות; חברת שמואל שרון ושות' עם 7 צווי בטיחות ו-6 צווי הפסקת עבודה, החברות רימון בדעאן וניר אביב חברה לבניין עם 11 צווי בטיחות ו-5 צווי הפסקת עבודה כל אחת, חברת דניה סיבוס עם 12 צווי בטיחות ו-2 צווי הפסקת עבודה וחברת אבאר בע"מ עם 11 צווי בטיחות וצו הפסקת עבודה אחד.

צווי בטיחות והפסקת עבודה שניתנו לקבלנים מינואר עד אפריל 2020 (נתונים: משרד העבודה, עיצוב: אידאה)
צווי בטיחות והפסקת עבודה שניתנו לקבלנים מינואר עד אפריל 2020 (נתונים: משרד העבודה, עיצוב: אידאה)

בנוסף לכך, פעל המינהל לקידום הבטיחות במקומות העבודה באמצעות מסלולים נוספים כגון רישוי עסקים, הסמכת בעלי תפקידים בבטיחות, איתור והשלמת מקומות החייבים באכיפה בתהליך המבוסס על נתוני בתי חולים, משטרה וכו' וכן טופלו סוגיות בתחום הסדרת תסקירי בטיחות שונים למתקנים וציוד בין היתר בתחום האחסנה הבטוחה של גז ונפט, שימוש בחומרי נפץ וזיקוקי די-נור וחידוש הסמכות לממוני בטיחות בתחומי הקרינה והלייזר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!