דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים עם מוגבלויות

מה אומר החוק? / זכויות עובדים עם מוגבלויות - שאלות ותשובות

האם המעסיק מחויב להתאים את סביבת העבודה לעובד עם מוגבלות, למה לשים לב בחוזה העבודה, והאם ניתן לפטר עובד עקב מחלה? עו"ד רוני יואלי-פולק מההסתדרות עם כל התשובות

אדם עם מוגבלות. צילום מתוך pixabay
אדם עם מוגבלות. צילום מתוך pixabay
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מהם הדברים שעובד/ת עם מוגבלות צריכ/ה לשים לב אליהם בחוזה עבודה?
"מעסיק מחוייב למסור לעובד חוזה עבודה בתוך 30 יום מתחילת העבודה. חשוב לשים לב לסעיפים עם "תמרור אזהרה". למשל, חוזה עבודה שנראה רגיל, אבל יש בו סעיף כללי שמציין שמדובר בעובד עם מוגבלות. זה נראה לפעמים כמו סעיף חסר משמעות, אבל מאוחר יותר המעסיק עלול לטעון 'זה לא חוזה עבודה רגיל, כי כתבנו שזה עובד עם מוגבלות'. צריך לשאול מה תפקידם של סעיפים כאלה בחוזה.
"חוזה עבודה לא יכול לגרוע מן ה'זכויות הקוגנטיות' של עובד, שהן זכויות שאינן ניתנות לוויתור. זה נכון גם במידה שעובד הסכים לכך, ואף אם חתם על חוזה שיש בו סעיפים שגורעים מהזכויות הקוגנטיות שלו, למשל – שעות עבודה ומנוחה, חופשה שנתית, דמי מחלה, דמי הבראה, נסיעות, הפרשות לפנסיה ושכר מינימום. חשוב להגיד שאי תשלום שכר מינימום זו עבירה פלילית ובמקרה כזה אפשר להגיש תלונה נגד המעסיק, שיכולה להוביל לכך שיושת על המעסיק קנס או מאסר."

האם מעסיק יכול לדרוש ממועמד לעבודה מידע רפואי, או לדרוש ממנו לחתום על כתב ויתור על סודיות רפואית?
"כיום, מועמדים לעבודה ועובדים לא מחויבים למסור למעסיק מידע רפואי וכמובן שלא לחתום על כתב ויתור סודיות רפואית. המידע הרפואי של אדם הוא מידע פרטי. יחד עם זאת, הפסיקה הכירה בכך שבמקרים מסוימים, כאשר מדובר במידע רלוונטי לתפקיד, ניתן לבקש פרטים רפואיים מסוימים בצורה מידתית. כמובן שבמידת הצורך, בית הדין יבחן את הנסיבות של כל דרישה כזו ויש להניח שבקשה מעובד לוותר על סודיות רפואית באופן כללי ולאפשר למעסיק גישה לכל המידע הרפואי של עובד לא תוגדר כמידתית. בנוסף, יש חריגים שמוכרים לנו שלגביהם יש דרישה בתקנות ותקנונים להצהרה על מצב רפואי, כמו שירות המדינה ועובדי תעשייה."

"חשוב לציין שיש גם הצעת חוק שהוגשה במטרה לתקן את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה ולהכניס בו את הגבלת הדרישה לוויתור סודיות רפואית מדורש עבודה."

האם אני חייב להצהיר על מוגבלות בעת קבלה לעבודה?
"אין חובה לעשות זאת. כמובן שאם אדם לא יצהיר על מוגבלות, המעסיק לא יוכל לבצע התאמות במקום העבודה, וזה גם עלול להיות בעייתי אם ירצה מאוחר יותר לטעון טענה של הפליה. כמו כן, המעסיק גם לא ידע לכלול עובד זה במכסות הנדרשות ממנו בהתאם לצו ההרחבה לעידוד והגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות."

האם המעסיק חייב להודיע לי על אי קבלתי לעבודה?
"בשנת 2014 תוקן החוק ונקבעה חובה למסור למועמד לעבודה הודעות בכתב לגבי תהליך הקבלה לעבודה. המשמעות היא שאי אפשר לראיין עובד לעבודה בלי לעדכן אותו לאחר מכן מה קורה איתו. אנחנו רואים הרבה עובדים עם מוגבלויות שמנסים להתקבל למקומות עבודה ואינם מקבלים תשובה. חשוב לדעת שזה מנוגד לחוק.  "המעסיק צריך למסור הודעה למועמד לעבודה שעבר בחינה או ריאיון על התקדמות תהליכי המיון בכל חודשיים מתחילת התהליך, והודעה על אי קבלה בתוך 14 ימים מהיום שבו המשרה שהתראיין אליה אוישה."

האם ניתן לפטר עובד שנעדר מעבודה עקב מחלה?
"החוק אוסר על מעסיק לפטר עובד שנעדר מעבודה עקב מחלה במהלך ימי המחלה הצבורים לפי חוק או הסכם קיבוצי. יש הסכמים קיבוציים המזכים עובדים ביותר ימי מחלה מהמינימום הקבוע בחוק. פעמים רבות אנחנו מקבלים שאלות שנמצאות ב"תחום האפור", כלומר, כשעובד נמצא בתקופת מחלה ארוכה וסיים למצות את ימי המחלה הצבורים שלו אך המחלה עדיין לא הסתיימה. במקרים מסוימים, עובד שפוטר בתקופת מחלה לאחר שהסתיימו הימים הצבורים לו לפי חוק דמי מחלה, יכול לבסס טענת הפליה. כמובן שאפשר לפנות אלינו או לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות או לכל ייעוץ וליווי משפטי אחר."

"היבט נוסף של היעדרות עקב מחלה הוא ציון סיבת המחלה באישור מהרופא. בנובמבר 2015 תוקנו תקנות דמי מחלה כך שכיום, רופא אינו מחויב לרשום באישור את אבחון המחלה. זה תיקון נהדר המגן על הפרטיות, אך חשוב לציין שכשעובד מציג אישור מחלה בלי סיבת מחלה, ואין לו ראיות אחרות לכך שיידע את המעסיק מה סיבת המחלה, יכולה להיות בעיה, מאוחר יותר, לטעון שפיטרו או הפלו אותו בגלל מחלה ארוכה אם לטענות יש קשר ספציפי למחלה עצמה."

האם עובד/ת עם מוגבלות או מחלה יכול/ה להתפטר ולקבל את פיצויי הפיטורים בשל מצבו הבריאותי?
"יש אפשרות להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים מלאים בשל מצב בריאותי או לצורך טיפול בבן משפחה. ההגדרה של "בן משפחה" בחוק פיצויי פיטורים היא הגדרה רחבה. חשוב לציין שבית הדין הארצי לעבודה לא דיבר רק על מצב שבו המצב הבריאותי של עובד כזה מונע לחלוטין את האפשרות שלו לעבוד, המטרה היא לא לגרום לעובד לעבוד בכל מחיר. בתי הדין בוחנים את הנסיבות האובייקטיביות והסובייקטיביות. גם האפשרות להתפטר לצורך גידול ילד חלה על עובד (ולא רק על עובדת) בנסיבות הקבועות בחוק, ובין היתר כאשר מדובר בילד שנמצא בטיפולו הבלעדי של העובד מחמת מחלה או נכות של בת זוגו."

האם ניתן להעביר אותי תפקיד או לשנות את התנאים שלי עקב היותי אדם עם מוגבלות?
"למעסיק יש פררוגטיבה לשנות את אחוזי המשרה של העובד או להעביר אותו לתפקיד אחר. יחד עם זאת, לפני כל שינוי בתנאים יש לקבל את הסכמת העובד ולערוך שימוע שבו העובד יכול להשמיע את דבריו. עובד שאינו מסכים לשינוי שהמעביד מעוניין לערוך יכול לטעון שחלה הרעה מוחשית בתנאי העבודה שלו ולהתפטר בדין מפוטר. בפניות שמגיעות אלינו במקרים של עובדים עם מוגבלויות שטוענים שמשנים להם את תנאי העבודה ללא הצדקה, אנחנו מסבירים שניתן לפנות לבתי המשפט בטענה של הפליה, או לפנות באמצעים אחרים שיש לנו כהסתדרות למעסיק שרוצה לשנות את תנאי העבודה של עובד, ולנסות לפתור את הבעיה."

האם צריך לשלם לעובד עבור תקופת התלמדות, התנסות או התאקלמות?
"בתי הדין קבעו שאין דבר כזה העסקת עובד ללא שכר, בין אם יקראו לזה הכשרה, התלמדות, ניסיון או כל שם אחר. זה עומד בניגוד לעקרונות שכר המינימום. מעסיק שרוצה להכשיר עובד במשך תקופה משמעותית – ובתי הדין קבעו שתקופה משמעותית יכולה להיות גם שבוע – צריך לשלם לו לפחות שכר מינימום."

במידה שזומנתי לשימוע לפני פיטורין, האם אני יכול להזמין אדם נוסף?
"כל עובד זכאי לשימוע טרם פיטורין. מטרת השימוע היא לשמוע את עמדת העובד טרם קבלת ההחלטה לגבי פיטורי עובד. העובד צריך לקבל הודעה מראש על מועד השימוע. העובד יכול להגיע לשמוע בליווי נציג– עו"ד, נציג ארגון עובדים או כל אדם אחר שהעובד מעוניין שילווה אותו. לאחר השימוע, ככל שהוחלט לפטר עובד, המעסיק צריך לתת לעובד הודעה מוקדמת של חודש, אלא אם בחוזה העבודה של העובד קבועה הודעה מוקדמת ארוכה יותר. עבור עובד שעובד פחות משנה, ההודעה המוקדמת קצרה יותר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!