דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

כלכלת הקורונה / חברי ועדת הכספים: לעצור את הרפורמה שמאפשרת לחברות האשראי להתחרות בסוכני הביטוח

חברי הכנסת מתחו ביקורת על הרפורמה שתפגע באלפי סוכנים עצמאים לטובת שלושת חברות האשראי הגדולות וביקשו לא להוציא לפועל את הרפורמה בחסות משבר הקורונה

יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת, וח"כ עודד פורר יו״ר ועדת כספים. (צילום: דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון, פלאש90)
יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת, וח"כ עודד פורר יו״ר ועדת כספים. (צילום: דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון, פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחטף בחסות הקורונה? הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון, משה ברקת, הודיע על החלטה דרמטית שתתיר לחברות האשראי למכור ביטוח. למרות שההחלטה בתחום סמכותו, חברי ועת הכספים ביקשו להשהות את המהלך בשל השלכות בעיתיות על שוק הביטוח ועל המבוטחים, שכן לחברות האשראי מידע על המבוטחים שעשוי לפגוע בתחרות.

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה היום (ב') דיון בנושא כוונת הממונה על שוק ההון להעניק רשות לחברות אשראי למכור מוצרי ביטוח. ברקת הציג את השינוי כתיקון למצב בו יש סוכנים פועלים למקסם את רווחיהם על חשבון תנאיו של המבוטח. במקום לשנות את מבנה התמריצים הבעייתי של סוכני הביטוח, החליט ברקת לאפשר לחברות האשראי להתחרות בסוכנים ולמעשה לאיים על המודל העסקי שלהם.

ליאור רוזנפלד, מלשכת סוכני הביטוח, תיאר את החשש מהשפעה שלילית גם על המבוטחים ולא רק על הסוכנים: "מה יקרה מעכשיו? מבוטח שיבקש מסגרת אשראי או הלוואה, זה יהיה מותנה בעשיית ביטוח אצל אותה חברה. חברות האשראי שולטות בארנק הכלכלי שלנו, הן יודעות עלינו הכל, ובענף הביטוח הן יודעות מה שאף אחד לא יודע. הן יודעת שיש לנו ביטוח בחברת איקס, שאנחנו בתשלום ה-10 מתוך 12. למי יש עוד את המידע הזה? איך נותנים לחברות אשראי, ויש 3 כאלה בלבד, את הריכוזיות והכוח שאין לאף שחקן בשוק?".

רוזנפלד, זעם על אופן קבלת ההחלטה ואמר: "צר לי שראש רשות שוק ההון בחר לפתוח בהשתלחות נגד מי שמגן על ציבור המבוטחים, לעניין הקשר לקורונה – 13 אלף בעלי רישיונות ביטוח ו-60 אלף עובדים שלהם, כורעים תחת הנטל בתקופת משבר הקורונה, זה הזמן להכניס את הדחפורים האלה בדמות חברות האשראי? איפה הרגישות? איפה ההבנה של המשק? ראש רשות התחרות לא קראה לנו לשימוע, לא דיברה עם השחקנים האחרים בשוק. אנחנו יזמנו פגישה אחרי שהיא הוציא חוות דעת, ומה יש שם? נייר עם 8 משפטים. נגיש ערעור לבית הדין של רשות התחרות, אם נצטרך נגיע לבג"ץ".

ברקת הדף את הטענות לגבי מחטף והסביר כי "נושא חברות האשראי נידון אצלנו מאמצע השנה שעברה. פנינו לרשות התחרות בעניין זה ואנחנו סומכים על הבחינה שביצעו. אני לא חושב שהנושא קשור לקורונה. ההשפעה היא זניחה לעניין זה בטווח הקצר מבחינת התחרות, ובטווח הארוך בחנה זאת רשות התחרות. אנשים מגיעים לסוכן ולא יודעים שהוא מייצג רק גוף אחד או שניים, יש עסקאות שסוכנים לא מתניעים את הרכב בשבילן, אנשים עם הרבה עסקים מקבלים שירות ואחרים לא". ברקת הודה כי "יש דבר שחברת האשראי לא תוכל לעשות, וזה ללוות את הלקוח בתביעה, כמו שמלויים הסוכנים".

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין הגיבה לרוזנפלד ואמרה: "אין גילדה או קבוצה שאי פעם שמחה שפותחים את השוק שלה, בסופו של דבר אין פה סיפור תחרותי אמיתי שימנע את כניסת חברות כרטיסי האשראי, אנחנו צריכים לשקול את טובת המבוטח והצרכן, והיא שתהייה הרבה תחרות ומגוון של מוצרים".

מרבית חברי הכנסת הביעו תמיהה על כך שהמהלך מקודם דווקא כעת נוכח כך שגם סוכני הביטוח חשים את פגיעת משבר הקורונה, חלקם קראו לביטול הצעד ולבחינת צעדים אחרים להגברת התחרות, ואחרים קראו לבחינה מעמיקה יותר של הסוגיה וקבלת החלטה מושכלת במועד אחר.

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר "ההתנהגות של הממונה על הביטוח מזכירה לי את ההתנהגות של דורית סלינגר, והיא לא הייתה מעלה בדעתה להביא החלטה כזו מטורפת. המשמעות היא שאתה הולך לפתוח עוד 100 אלף סוכנויות ביטוח בישראל. כי חברות האשראי יכולה להגיע לכל אחד ואחת מאתנו. בצעד הזה, תוך פרק זמן לא ארוך, המחירים יעלו. לכן אני מציע לבחון את העניין מחדש להבין את ההשלכות ולבטל את הגזרה הזו מעל סוכני הביטוח".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) הוסיף "כשאנחנו לוקחים את הסוכנים, שהם אלפים, שעושים עבודה קשה מאוד ועמידים אותה מול חברות ענק, שלהן יש מידע וכסף לפרסום, זה לתת לעצמאי להיאבק מול העסקים הגדולים. זה לא נקרא תחרות לדעתי, אני חושב שכן צריך לחשוב על הצעד הזה עוד פעם". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הצטרף למתנגדים למהלך ואמר "אני תומך בעקרון של תחרותיות אבל לא שגוף גדול ייכנס בתחרות עם גוף קטן וירסק אותו, אני חושב שהתזמון לא ראוי". עמדות דומות הציגו חברי הכנסת מיכאל ביטון (כחול לבן) וניר ברקת (ליכוד)

אורי אלון, משנה למנכ"ל ישראכרט, טען בשם חסרות כרטיסי האשראי כי הן לא גוף דורסני, אל בעד התחרות. והוסיף כי "הרבה מאוד סוכני ביטוח עובדים תחת החברות הגדלות לכן הם לא קוזקים נגזלים. אף אחד לא ייתן לנו לעשות מה שאנחנו רוצים, אנחנו תחת פיקוח, נשתמש במידע בצורה מושכלת, תחרות תעזור לצרכנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!