דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דלק

כלכלה / מאבדים אמון: הפחתה נוספת בדירוג האשראי של קבוצת דלק

חברת הדירוג ׳מעלות׳ הפחיתה את הדירוג של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מרמת BBB לרמה של CCC בעקבות הערת 'עסק חי' שקיבלה דלק בתחילת השבוע | סימני משבר הקורונה נראים היטב גם במחירי המניה של דלק

יצחק תשובה. 3 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
יצחק תשובה. 3 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חברת הדירוג מעלות הודיעה אתמול (שלישי) על הפחתה נוספת בדירוג האשראי של קבוצת דלק, מרמה של BBB לרמה של CCC. זאת לאחר שבתחילת אפריל הפחיתה מעלות את הדירוג של דלק מרמה A לרמה BBB. חברת הדירוג הישראלית השנייה, מידרוג, ביצעה הפחתה דומה כבר בסוף חודש מרץ.

הפחתת הדירוג הנוכחית שביצעה מעלות מנומקת בהערת 'עסק חי' שקיבלה דלק ביום ראשון השבוע – הערה של רואי החשבון של הקונצרן, שמעלים ספק ביכולת של החברה לעמוד בהתחייבויותיה הקרובות. במעלות מתייחסים גם להודעת בנק לאומי, שדרש חיזוק ביטחונות או לחלופין פירעון מיידי של הלוואה בסך מאה מיליון שקל.

לא רק המצב התזרימי של דלק נראה רע מאוד. מניית הקונצרן שבשליטת יצחק תשובה עמדה בתחילת השנה על שיא של 604,000 אגורות למניה. ארבעה חודשים לאחר מכן, בתחילת מרץ, הגיעה מחיר המניה לשפל של 5,440 אגורות, כלומר צניחה חופשית של יותר מ-90% בערך המניה. בחודשיים שחלפו מאז התאוששה מעט המניה לרמה של 13,680 אגורות, שמשקפת אובדן של 77% מהשיא עליו עמדה בתחילת השנה.

מדוע דלק נכנסה לסחרור?

עד לא מזמן נחשב דלק לאחד הקונצרנים החזקים בישראל. אחזקותיה בדלק אנרגיה ובדלק נדל"ן אפשרו לקונצרן להציג ב-2017 רווח של 1.22 מיליארד שקלים ולספק לבעלים, יצחק תשובה, דיבידנד של 472 מיליון שקלים. את שנת 2018 סיימה החברה עם רווח של 517 מיליון שקלים וחילקה לבעלי המניות דיבידנד של כ-140 מיליון שקל.

מה קרה לדלק שבתקופה כל כך קצרה הפכה מתרנגולת המטילה ביצי זהב לעסק שיש ספק רציני אם יצליח לפרוע את התחייבויותיו? התשובה הפשוטה היא משבר הקורונה, שהוביל לירידה חדה בביקוש לדלקים ולצניחה במחיר הנפט. כעת יורד הביקוש לגז טבעי, ודלק אנרגיה החלה למשוך את קבוצת דלק למטה, כשאגרות החוב של הקבוצה עומדות לפני פרעון ואין תזרים מזומנים שיכסה עליהן.

בחודש מרץ, כאשר חתכה חברת מדרוג את דירוג האשראי של הקונצרן, בדלק העדיפו להאשים את חברת הדירוג וטענו כי "קבוצת דלק היא חברה איתנה, בעלת נכסי גז ונפט מצוינים ובעלת יכולת וגמישות פיננסית". בקבוצת דלק האשימו את מדרוג ב"חוסר מקצועיות ובחוסר תום לב", ולמעשה הפסיקו את ההתקשרות איתה. בדלק ככל הנראה סירבו אז להפנים עד כמה עמוק המשבר. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!