דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשויות הערביות

כלכלת הקורונה / ראשי הרשויות הערביות: ״מיטב בנינו נמצאם בכל מקום, ולנו אין אפשרות לתת שירות בסיסי לתושבים״

מודר יונס, יו״ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מסביר ל׳דבר׳ על מה המאבק: ״חלקן של הרשויות הערביות מתוך 2.8 מיליארד ש״ח שהמדינה משקיעה במשבר הוא 2%, בעוד שאנחנו משרתים 14.4% מהאוכלוסיה. באוצר מבינים ולא עושים דבר״

مظاهرة رؤساء السلطات العربية امام وزارة المالية 4 مايو 2020 (Photo: Jonathan Zindel / Flash 90)
مظاهرة رؤساء السلطات العربية امام وزارة المالية 4 مايو 2020 (Photo: Jonathan Zindel / Flash 90)
שי ניר
יניב שרון

הרשויות הערביות שובתות החל מאתמול (שלישי) במחאה על מצבן הכספי. ראשי הרשויות דורשים מהממשלה להגדיל את התמיכה בהם. מודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות אומר ל׳דבר׳: ״אנחנו משביתים את השירותים המוניציפלים של 67 רשויות, ובהמשך נעתור גם לבג”ץ על האפלייה התקציבית. אנחנו מצליחים בקושי לספק שירותים מוניציפליים לתושבים, וזה הופך קשה יותר".

יונס הוא גם ראש מועצת ערערה, הוא אומר שהרשויות נמצאות במצב של קריסה, ובקרוב לא תוכלנה לשלם יותר משכורות. ״פינוי אשפה, גזם, הכנת בתי הספר. לא חזרנו לבתי הספר בגלל שהייתה עליה מבחינתנו במספר הנדבקים. היינו במגמת עליה כל השבוע שעבר, ובתנאים שלנו לא יכולנו להכין את בתי הספר. המצב הכספי הולך ומחמיר״.

כיום המדינה תומכת בשלטון המקומי ע"י פיצוי על אובדן הארנונה לעסקים, ובעזרת תקציב מקרן הניקיון. לפני משבר הקורונה ההכנסות מעסקים היוו 32% מכלל הכנסות הארנונה ברשויות הערביות, לעומת 53% ברשויות היהודיות. ״2.8 מיליארד ש"ח המדינה משקיעה בהתמודדות עם המשבר. חלקן של הרשויות הערביות הוא כ-2% בעוד שאנחנו משרתים 14.4% מהאוכלוסיה. אנחנו מסתמכים יותר על ארנונה במגורים. בתנאים היום אנשים בבטלה ובבית ואין להם יכולת לשלם את הארנונה. הם יבקשו הנחות כפי שהחוק מאפשר וחסרון הכיס של הרשויות יגדל. אנחנו לא יכולים להתנהל בחוסר הודאות כשאנחנו בחזית המאבק בקורונה״.

מיטב בנינו נמצאים בכל מקום, רופאים, אחים, מחלקי מזון, עובדי בניין. הם יכלו לצאת כי הרגישו שיש מי ששומר על הבית״

פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות פתח במאבק דומה לפני מספר ימים. מצבן של רשויות אלו דומה למצבן של הרשויות הערביות, אבל בתוספת של מצוקה אחת. מתחילת השנה הרשויות הדרוזיות התנהלו ללא תוכנית חומש. ממשלת ישראל תקצבה 200 מיליון ש״ח, אבל הרשויות המקומיות מספרות שהתקציב לא הועבר מעולם.

רפיק חלבי, ראש המועצה של דלית אל-כרמל, מעיד שיש 660 עסקים שנסגרו ביישוב שלו, כלומר כמעט 60% מובטלים ביישוב. ״זה המצב שנקלענו אליו״, אמר חבר הכנסת חמד עמאר בדיון בוועדת הכספים, ״תכנית החומש לישובים הדרוזים והצ'רקסיים הסתיימה זה מכבר, אך בשל המצב הפוליטי לא התחדשה למרות הצהרות הממשלה היוצאת״.

"לא קיבלנו התייחסות מהממשלה"

מודיר יונס כועס שהמדינה נותנת לרשויות להגיע למצב הזה ״מיטב בנינו נמצאים בכל מקום, רופאים, אחים, מחלקי מזון, עובדי בניין. הם יכלו לצאת כי הרגישו שיש מי ששומר על הבית. באנו, וזעקנו, ופנינו לממשלה, אמרנו שצריך למצוא את הדרך לחזק את הרשויות שיוכלו לעמוד במשימות שלהן, ולצערי לא קיבלנו התייחסות למעט ההכרה וההודאה שקיימת בעיה.

פקידי האוצר ואגף התקציבים מבינים שיש בעיה וכך גם משרד ראש הממשלה״

״בכל שיח שאנחנו מנהלים, מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אומר את זה בצורה ברורה – פקידי האוצר ואגף התקציבים מבינים שיש בעיה וכך גם משרד ראש הממשלה. מבחינת הבנה והכרה אומרים שזה נכון אבל מבחינת תוצאה שום דבר לא מתקדם. אנחנו מציעים פתרונות אבל בין האוצר למשרד הפנים הדברים נופלים״.

ועד ראשי הרשויות מציע להגדיל את מענקי האיזון ב-210 מליון ש"ח. זאת לפי מפתח של אומדן הפסדים של 70 מליון ש"ח לחודש לשלושה חודשים. מענקי האיזון הן מענקים ממשרד הפנים לאיזון תקציב הרשויות. בתגובה לכך אמר מנכ"ל משרד הפנים בדיון בוועדת הכספים ש-55 מליון ש״ח כבר הועברו לרשויות במסגרת הסיוע במאבק בקורונה ו-150 מליון ש״ח נוספים יתווספו למענק האיזון בסוף השנה. כרגע המשרד מאפשר לרשויות לקחת מקדמה על חשבון המענק.

״הצענו שהסכום יבוא מהגדלת מענק האיזון״ אומר יונס, ״זה יפתור בעיה לכל הרשויות שנמצאות באותו מצב גם הדרוזיות, היהודיות והצ'רקסיות״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!