דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחירי הקורונה

מחיר הקורונה / "אנשים שיבואו לעשות אירוע לא ירצו להזמין אורחים שיבואו להיות עם מסיכות ולשבת שני מטר אחד מהשני"

אלון חסון, מעצב אירועים, מסביר למה ענף האירועים ימשיך לספוג מכה קשה במיוחד | הוא דורש סיוע ממשלתי לעשרות אלפי העובדים בתחום | "לא לוקחים אותנו בחשבון, גם לא את אינספור הפרילנסרים שעובדים איתנו יד ביד, כולם שקופים לחלוטין"

מיצג החופות השחורות בכיכר רבין - מחאת ארגון מעצבי האירועים. 7 במאי 2020. (ללא קרדיט)
מיצג החופות השחורות בכיכר רבין - מחאת ארגון מעצבי האירועים. 7 במאי 2020. (ללא קרדיט)
הדס יום טוב

"אין סיבה שבימים האלה כשאני צריך את המדינה איתי, היא לא תהיה שם" אומר אלון חסון, מעצב אירועים, מיוזמי 'מיצג החופות השחורות' שהוצגה היום (חמישי) בשעה 08:00 בבוקר בכיכר רבין. "פשוט השאירו אותנו בצד", מוחה חסון ומתייחס למעצבי האירועים וכלל הספקים המקושרים אליהם ועוסקים באחורי הקלעים של הפקת האירועים. "בפן הכלכלי כעצמאי וכבעל של עסק, לא קיבלתי כלום עד היום מבחינת מענקים או כל דבר אחר שהובטח. אני רק כל פעם מתאכזב מחדש מכל הססמאות וההצגות שעושים לנו בטלוויזיה". לדבריו מדובר על מעל 23,000 עובדים שעובדים בתחום הפקת האירועים.

"המחאה שלנו באה לדבר על עולם מעצבי האירועים. זה עולם מאוד רחב וגדול, שתחתיו יש עשרות אלפי משפחות שאנחנו מפרנסים במהלך כל השנה, שאלה גם נותני שירות שעובדים יד ביד איתנו, ואף אחד לא משמיע את הקול שלהם. אנחנו תחת קטגוריה של תחום התרבות והאירועים, שבו יש תתי קטגוריות של מעצבים, מגדלי פרחים, שוזרי פרחים, עובדי הקמה, והרשימה עוד מאוד מאוד ארוכה" מפרט חסון.

אלון חסון מעצב אירועים. (תמונה באדיבות המצולם)
אלון חסון מעצב אירועים. (תמונה באדיבות המצולם)

חסון, בן 42, נשוי לטל ואב לשניים מסביון, מסביר כי עולם עיצוב האירועים מונה קרוב ל-10,000 מעצבים ברחבי ארץ, כ-6,000 מעצבי פרחים המתמחים רק באירועים, 8,000 עובדי הקמה, ועוד אינספור חברות של השכרות ציוד, בדים, שטיחים, אטרקציות לאירועים ועוד.

"עומדים ביחד יד ביד"

"זה פשוט עולם ומלאו שהוא לרוב נחבא אל הכלים. המטרה במיצג הוא לתת חשיפה ולצעוק בצעקה גדולה שלא לוקחים אותנו בחשבון, לא אותנו ולא את העובדים שלנו, את אינספור הפרילנסרים שעובדים איתנו יד ביד, כולם שקופים לחלוטין", הוא אומר בכעס. "לא רואים אותנו, אבל מהיום זה הולך להשתנות. התודעה והחשיפה תגדל. הרבה מאוד גורמים יבינו כמה כוח יש לנו בידיים. המיצג הזה הולך לבעוט להם בבטן. הוא הולך להיות ראשוני מסוגו בארץ ובעולם. אנחנו מקימים יותר מ-50 חופות שחורות שאנחנו והמשפחות שלנו נחזיק ביחד, בעלי מקצוע וספקים. יחד איתנו יהיו מגדלי הפרחים שיאחזו זרים נבולים".

מיצג החופות השחורות בכיכר רבין – מחאת ארגון מעצבי האירועים.
מיצג החופות השחורות בכיכר רבין – מחאת ארגון מעצבי האירועים.

חסון מספר בגאווה כי בעסקים שלו ושל חבריו בתחום עיצוב האירועים, הם דואגים להעסיק הרבה אנשים בעלי מוגבלויות ואנשים עם צרכים מיוחדים כי, לדבריו, "זה מה שנותן למדינה מעוף". עוד הוא מספר כי הם דואגים לקיום עשרות אירועים בהתנדבות כל שנה – אירועי התרמה לטובת עמותות שונות. מעט לפני משבר הקורונה הקים יחד עם חבריו איגוד, שפועל היום תחת ארגון ועד הפעולה של העצמאיים.

"הדבר הטוב שיצא בכל הדבר הזה, הוא שכמה שאנחנו 'יריבים' ומתחרים ביומיום, פה אנחנו עומדים ביחד יד ביד. אני כן חלק מענף גדול וחלק מכלל העצמאיים, אבל הענף שלנו יצא ראשון ויחזור אחרון. אנחנו חייבים פתרון ייחודי. הענף הזה מפרנס עשרות אלפי משפחות בישראל, דואג שלקוחות מחו"ל שמכניסים למדינה עשרות מיליוני דולרים בשנה יגיעו לעשות כאן את החתונות, את הבר מצוות, את השבת חתן… זה משהו שהוא חסר תקדים. אנחנו לא באים לבכות על מר גורלינו, אנחנו רק רוצים להצליח גם אחרי המשבר לעשות שמחות ולעשות את האירועים הכי מרגשים במדינה."

"יצאנו ראשונים ונחזור אחרונים"

חסון מדבר על בעיה ייחודית נוספת ביחס ליכולת לחזור לשגרה בקרוב. "אני לא יכול היום לבוא ולפתוח את העסק שלי ולמכור. עסק כמו שלנו, של עיצוב אירועים, זה עסקים שב-14 ליוני לא באמת יפתחו את הדלתות. אנשים שיבואו לעשות אירוע לא ירצו להזמין אורחים שיבואו להיות עם מסיכות ולשבת שני מטר אחד מהשני ולא לרקוד ברחבת ריקודים ולא לאכול מאותו בופה. גם אחרי התקופה הזו, אנשים, מכל מעמד, יחשבו פעמיים אם לעשות היום אירוע. אם יש להם מספיק בשביל זה, אם לחברים ולמשפחות שלהם יש מספיק כדי לתת את המתנה. ייקח כנראה לא מעט זמן עד שהענף יתאושש".

הוא מסביר שמה שהרבה מאוד עצמאיים יכולים היום לעשות, כלומר לפתוח את החנויות, הוא לא יכול לעוד הרבה זמן. "המציאות שלנו היא שיצאנו ראשונים ונחזור אחרונים. אנחנו לא רוצים להגיע עם מקררים ריקים. אנחנו רוצים להגיע עם היכולת לעמוד על הרגליים, עם ההטבות והמענקים שמגיעים לנו כמו כל אזרח מן השורה במדינה. אנחנו רוצים, כמו כלל העצמאיים, לקבל הכרה ולקבל דמי אבטלה. יש בעיה גם שמחשיבים את כל ענף האירועים כתחום מרכזי ולא מסתכלים על הבעיות הספציפיות של תתי התחומים. מה שבעל עסק שמוכר ציוד מוכר בשנה זה לא מה שמעצב מוכר בשנה, ההבדלים הם מאוד משמעותיים ולכן יש למצוא פתרונות ייחודיים לבעיות ולקשיים הייחודיים של כל תת תחום כזה".

מהן הדרישות מהממשלה?
"בתור אנשים שומרי חוק שמשלמים המון מיסים במדינה הזו, אין סיבה שביום גשום לא נקבל את הסיוע שמגיע לנו. אנחנו לא דורשים ולא מבקשים רחמים מאף אחד, רק את מה שמגיע לנו". חסון טוען שאנחנו בשעת מלחמה. כמו שבמלחמה יש מתווה מאוד ברור למה בעל עסק צריך לקבל אם נופל טיל בתוך העסק שלו, צריך להיות מתווה ברור גם כאן לאיזה סוג של סיוע כל עסק צריך לקבל במשבר הקורונה.

גם אחרי התקופה הזו, אנשים, מכל מעמד, יחשבו פעמיים אם לעשות היום אירוע. אם יש להם מספיק בשביל זה, אם לחברים ולמשפחות שלהם יש מספיק כדי לתת את המתנה

חסון טוען שהממשלה עוסקת בעיקר בתדמית בתקשורת, ופחות בסיוע אמיתי לעסקים, ודורש תשובות ברורות. "כשאני עושה אירוע ללקוחות שלי אני לא מוכר להם אשליות. אני מצפה גם מהמדינה לא למכור לי אשליות וססמאות. אני מצפה לקבל תשובות ברורות וחד משמעיות. גם אם האירועים, כמו שאירוע צריך להראות, יפתחו רק בעוד שנה, אני מעדיף את זה ולא שיגידו שפותחים אבל יהיו אותיות קטנות שמופיעות אחר כך".

"מעדיף לדבר על שמחות"

"מאז תחילת המשבר ביטלו לי מעל 30 אירועים, זו מכה רצינית. כאדם יוצר שנושם אמנות, שלא ישב בבית מעולם ועובד מגיל מאוד מאוד צעיר והתחיל מלהיות מנקה פרחים בגיל 12, לשבת בבית חודשיים זו בעיטה עמוקה. ברגע שיש פאוזה כזו, שסוגרים הכל מכל כיוון, הרגשתי שקוצצים לי את הידיים ואת הרגליים באותו רגע. הרגשתי שאין לי אפילו דרך להילחם בזה, הייתי מאוד מתוסכל. אבל אני אדם אופטימי ולמרות שלא נכנסים אירועים, אני מאוד מתרגש לראות את האנשים שאני אוהב ועובד איתם, את הקולגות שלי, את הספקים שלי, את אנשי הפרחים שלי. זה נותן לי תקווה לעתיד שאני מאחל לנו שיגיע. באופן כללי, אני תמיד מעדיף לדבר על שמחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!