דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בדרך לשגרה

תחבורה ציבורית / ויכוח בין משרדים, ותשתיות לא מוכנות: הרכבת לא ערוכה לחזרה לשגרה

העומסים בכבישים עולים, מערכת החינוך והמשק חוזרים לפעילות אבל תחנות הרכבת בתל אביב ישארו סגורות עד סוף החודש | אין עדיין הנחיות להפעלת הרכבת תחת הגבלות בריאותיות | מנכ״ל תחבורה בדרך שלנו: ״מקבלים פניות ותלונות רבות״

התקנת מושבים בקרון רכבת חדש (צילום: רכבת ישראל)
התקנת מושבים בקרון רכבת חדש (צילום: רכבת ישראל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העומסים בכבישים מתחילים לחזור והתחבורה הציבורית עדיין לא ערוכה ליציאה מהסגר. המשק, מערכת החינוך ומקומות הבילוי כבר חזרו לפעילות, אמנם עם מגבלות, אבל היעדר רכבת מקשה מאוד על ההתניידות ממקום למקום בלי רכב פרטי. מה שמעכב את חידוש פעילות הרכבת זה חוסר הסכמות בין משרד התחבורה והבריאות, ועבודות תשתית שעוצרות את הרכבת לפני תחנות תל אביב.

במשרד הבריאות שואפים להגביל את ההתקהלות בתחנות ובמשרד התחבורה סבורים שההגבלות אינן מעשיות. לפי גורמים ברכבת, אפשר להגביל את כניסת הנוסעים בתחנות הקצה, אבל אי אפשר לעשות זאת בתחנות הביניים. בינתיים, הוסכם בין המשרדים כי נוסעים ברכבות ייבדקו באופן מדגמי לגבי בריאותם, אך גם סיכומים אלו עדיין לא סופיים. הבלגן בשיאו. 

כך צפויה להיראות החזרה לפעילות של רכבת ישראל

בתחנות הותקנו שלטים המפצירים בנוסעים לשמור מרחק פיזי ברציפים. ככל הנראה יותקנו ברכבות אמצעים אלקטרוניים לאיתור נוסעים עם חום גוף גבוה, ויתקיים תשאול מדגמי לנוסעים לגבי בריאותם. מכיוון שהמתווה, כאמור, לא סוכם עדיין עם משרד הבריאות. העובדה שרבים מעובדי הרכבת עדיין נמצאים בחל"ת מעלה את החשש שכמו במערכת החינוך, גם כאן ההוראות המדויקות יימסרו ברגע האחרון, והנוסעים לא ידעו כיצד להתכונן.

פתיחת הרכבת אומנם נקבעה ל-16 במאי, כשבועיים לאחר שאר חלקי המשק, אבל בשל עבודות תשתית וחשמול, בין ה-16 במאי ועד ה-1 ביוני, הרכבות מצפון יגיעו רק עד נתניה, ומשם הנוסעים יוכלו להמשיך באוטובוסים. מכיוון שאלו מוגבלים לעשרים נוסעים בלבד, מדובר בתוספת עומס לא קלה לכבישים.

המסילות באיילון יישארו סגורות בין תחנת תל אביב סבידור להרצליה, וכך גם קווי הרכבת במסילת טבעת השרון. רכבות שייצאו מירושלים יסיימו את מסלולן בתחנת תל אביב ההגנה. הקווים שכן ייפתחו במלואם אמורים לפעול בתדירות מלאה.

עד ל-1 ביוני אמורות להיפתח כל המסילות לפעולה שגרתית בכל הקווים. הקו החשמלי מתחנת יצחק נבון בירושלים יגיע עד תחנת תל אביב סבידור.

תחנת הרכבת בימים אחרים (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com).
תחנת הרכבת בימים אחרים (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com).

אין רכבות אז אין ביקושים

שר התחבורה אומר שהביקוש לתחבורה ציבורית עומד רק על 25%-20%, אבל מתעלם מכך שהביקוש יורד גם בשל ההיצע נמוך. מנגד, בחברת נתיבי איילון דיווחו שהתפוסה בשבוע שעבר עמדה על 60% לעומת ימי השגרה, והשבוע כבר קפצה ל-70%. מדובר בממוצע, כך שבחלק משעות היממה כבר נרשמים עומסים.

גם אם מקבלים את הנתונים שמציג השר סמוטריץ', על ביקוש נמוך, הרי שביום שגרתי נוסעים ברכבת כ-250 אלף בני אדם בממוצע. 20% הם לפחות 50 אלף נוסעים ביום, שלא ברור אם יש להם דרך אחרת להגיע לעבודה.

לנוסעים אין מענה

מרינה, סטודנטית ממעלות ואחת מאותם אלפים שנפגעים מהעיכוב: "אני עובדת בנשר בחודשים האחרונים, אז אני בדרך כלל לוקחת רכבת מנהריה ללב המפרץ, ומשם אוטובוס קצר לנשר. אני כרגע עובדת מהבית, רק כי אין לי רכבות. יש אוטובוס מנהריה, אבל לוקח לו יותר משעה כשברכבת זו נסיעה של חצי שעה בלבד. הקווים האלה עמוסים גם בשגרה וכעת צמצמו את כמות הנוסעים המותרת בחצי".

"אני תקועה כי הלימודים מסתיימים ב-21:00. יש לא מעט שעובדים ולומדים בימי שישי ואין להם איך להגיע בלי רכב פרטי. הכסף ששילמתי על חופשי שנתי גם יורד לטמיון בינתיים". מתווה לפיצוי רוכשי כרטיס נסיעה ארוך טווח עדיין לא נדון במשרד האוצר.

עובדי רכבת ישראל מטפלים בקרון. ארכיון (צילום: אבי דישי/פלאש90)
עובדי רכבת ישראל מטפלים בקרון. ארכיון (צילום: אבי דישי/פלאש90)

מקס מורוגובסקי, מנכ"ל ארגון הנוסעים 'תחבורה בדרך שלנו', מתאר את המצב בשטח: "בשבועות האחרונים אנו מקבלים פניות רבות מנוסעים שהיו רוצים לראות חזרה מהירה יותר של התחבורה הציבורית ובפרט הרכבת המושבתת. אנחנו מבינים את השיקולים של משרד התחבורה בניצול תקופת הקורונה לקידום עבודות החישמול, קידום שישתלם לנוסעים בעתיד, אך לטעמנו משרד התחבורה לא עושה די למציאת פתרונות אלטרנטיביים שיקלו על החזרה לשגרה".

בנוסף לעיכוב בהחזרת הרכבת לפעילות, משרד התחבורה עדיין לא מפעיל את התחבורה הציבורית בסופי שבוע. מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "עדיין יש תקנות שמאפשרות יציאה רק למטרות נקובות. וימי שישי הם לא ימי עבודה במשק".  כ-40% מהמשק הישראלי עובד ביום שישי ועבור מי שאין ברשותו רכב פרטי מדובר בגזרה קשה מאוד.

פקקים באיילון. תחנת סבידור מרכז הסגורה 7 במאי 2020 (צילום: עמר כהן)
פקקים באיילון. תחנת סבידור מרכז הסגורה 7 במאי 2020 (צילום: עמר כהן)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!