שר האוצר יקבל היום החלטה על עתידה של אל על. לאחר דיון עם פקידות משרדו, שיחל בשעה 17:00, צפוי משה כחלון להחליט האם לתת לאל על הלוואה בערבות מדינה או לפרקה.

אבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אומר ל׳דבר׳: ״זה לא סוד, יש עמדות קשות באוצר, יש פקידות אוצרית שהיא קשה ודורסנית, שמחזיקה באג׳נדה שצריך לפרק את אל על. הם חושבים שאל על צריכה לעשות דיאטה מאוד מאוד רצינית. והם לא מאמינים שאפשר לעשות את זה במתכונת שאנחנו עושים את זה עכשיו – משאים ומתנים, והסכמה עם העובדים״.

מה תעשו?
״קודם כל אנחנו נעלה היום לירושלים 600-700 עובדים. נהיה שם כבר משעה 15:00. נעשה הפגנה מול האוצר שתבהיר את העמדות שלנו, שאנחנו רוצים שיצילו את אל על, שידברו עם העובדים, שלא יזרקו את החברה לידיים של מפרק. כל הוועדים מאוחדים נגד מהלך של פירוק. פירוק זה דבר אלים. זה לא משחק ילדים״.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מה נדרש כדי למנוע את פירוק החברה?
״הדרישה של האוצר ושל הבנקים היא שהחברה תעבור לפסים של רווח ולא הפסד. הם אומרים יש הוצאות יותר גדולות ממה שאל על מכניסה ובגלל זה היא כל הזמן הפסדית, ובמיוחד לאור משבר הקורונה צריך לעשות צעדים דרסטים – קיצוץ של 340 מיליון דולר בהוצאות השוטפות בכל שנה. זה סכומי עתק אבל לשם מכוונים גם הבנקים וגם האוצר, מתוך זה העובדים נדרשים לתת 240 מיליון דולר״.

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות (ארז רביב)

ולזה אתם מוכנים?
״אנחנו יושבים, אנחנו מוכנים. אם לא היינו מוכנים לא היינו יושבים״.

מה הפתרון שאתה רואה?
״אנחנו ניתן את החלק שלנו לאותן הפחתות. יש פה גם עניין כלכלי וגם עניין של תקנים. אתה צריך לייצר כסף או באמצעות פיטורים או באמצעות הפחתות שכר. אנחנו מאוד משתדלים לא להוריד שכר לבעלי השכר הנמוך. מי שהולך להוריד שכר זה הטייסים, הם יכולים, אבל יש אנשים עם שכר מאוד נמוך שאני לא מתכוון לגעת להם בשכר.

המדינה לא רוצה לנהל חברות, ולא רוצה להיות מעסיק, את זה אני יודע בוודאות. אז לשיטתם הלאמה היא פירוק, הם לא מתכוונים שהמדינה תהיה המעסיק״

״יהיו גם מהלכים של פיטורים, אף אחד לא תמים, אבל אנחנו רוצים שהעובדים שילכו הביתה יקבלו יותר מפיצויים מינימליים. זה גם היה המאבק בבית הדין לעבודה, והשופטת קיבלה את מה שביקשנו. אני יודע שאנחנו הולכים להיפרד מעובדים, אין קונסטלציה אחרת. זה החלק הכי קשה. הכי קשה. אף אחד לא יודע כמה יפוטרו וזה יהיה חוסר אחריות לזרוק מספרים״.

מה לדעתך יוחלט היום?
״אני באמת לא יודע. שר האוצר ישמע את צמרת האוצר שלו, שחלקם אומרים ׳מפרק, שלום, נגמר׳, וחלקם אומרים ׳תנו לאל על את ההלוואה עבור אותה התייעלות׳. דרך אגב, התנאי בכל קונסטלציה הוא הסכם קיבוצי עם העובדים. גם הבנקים וגם האוצר דורשים את זה. הם אומרים לא תראו שקל לפני שתביאו הסכם קיבוצי עם העובדים. אז מלוא האחריות נופלת על הכתפיים שלנו. אי אפשר להשאיר את אל על חברה הפסדית. זה בטוח. אי אפשר״.

הפגנת עובדי אל על (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מה אומר ראש הממשלה?
״ראש הממשלה מעורב בכותרות, הוא לא מעורב בפרטים״.

ואיפה עומד שר האוצר?
״כחלון ישמע את הפקידות ויקבל החלטה, כחלון בדרך כלל הולך עם הלב שלו, ואני מקווה מאוד שהלב שלו זה העובדים. עד היום הוא לא פגע בעובדים ואני מקווה שהוא לא יעשה את זה״.

מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד דיבר הבוקר על האפשרות של הלאמה.
״למדינה יש מניית זהב, היא יכולה לבוא ולהלאים את החברה, אבל היא לא רוצה, המדינה לא רוצה לנהל חברות, ולא רוצה להיות מעסיק, את זה אני יודע בוודאות. אז לשיטתם הלאמה היא פירוק, הם לא מתכוונים שהמדינה תהיה המעסיק״.