ויכוח בין מחזיקי אגרות החוב של קבוצת דלק לאור ההידרדרות במצב הקבוצה: בעוד נציגות המשקיעים, המזוהה עם הגופים הגדולים, דורשת פירעון מיידי של החובות, קבוצת משקיעים קטנים חותרת להעמדת בטחונות שיאפשרו לחברה להתאושש.

הוויכוח בא לידי ביטוי באסיפת 'זום' של מחזיקי אגרות החוב שהתקיימה היום (ראשון) בהשתתפות בעלי הקבוצה, יצחק תשובה. שהשתתף באסיפה, ניסה ללא הצלחה לפייס את המחזיקים על כך שהבנקים מקבלים עדיפות עליהם בהחזרי החוב, העומד על קרוב ל-2 מיליארד ש"ח לבנקים, לעומת 5.8 מיליארד למחזיקים. בשונה מהחוב לבנקים, החוב למחזיקים לא מגובה בנכסים שיועברו לידיהם אם לדלק לא יהיה כסף לתשלום החוב. לכן, שווי השוק של אגרות החוב כעת הוא 3 מיליארד ש"ח בלבד.

הנציגות חותרת לפירעון מיידי, המשקיעים הפרטיים הקטנים מהססים

עו"ד רענן קליר, מנציגות מחזיקי אגרות החוב, דיבר באסיפה היום בקו תוקפני: "כל מה שאמרתם לנו לא קרה", אמר לתשובה ולהנהלת קבוצת דלק. הוא מנה דרישות שלא נענו עד כה: התחייבות עם מועדים להזרמת ההון שהוסכמה בסך 400 מליון ש"ח; מכתב התחייבות "סטנד סטיל" המונע מההנהלה לבצע כל צעד אשר פוגע באינטרסים של בעלי החוב, ללא הסכמתם המוקדמת, ודרישות נוספות שלא נענו. קליר גם אמר שבעל השליטה תשובה נמצא בניגוד עניינים מעשי: "החברה זקוקה להזרמת הון במיידי, תשובה פועל לעכב את זה, או כי אינו יכול להשתתף, או כי הוא לא רוצה".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לעומת הנציגות, אשר מייצגת בעיקר את הגופים המוסדיים, פועלת התארגנות של משקיעים פרטיים קטנים, אשר מהססת ומעדיפה שלא להצביע על העמדת החוב לפירעון מיידי. מבחינתם, יש לחלץ מתשובה כמה שיותר בטחונות ושעבודים לעתיד, ולא להתעקש לקבל כסף עכשיו, כאשר קופת החברה כמעט ריקה ואין איך לשלם את מלוא החובות. דרישה מיידית לפריעת החובות תקפיא את המסחר באגרות החוב ותסתיים רק לאחר זמן רב, זמן שאולי יש לבתי ההשקעות וקרנות הפנסיה, אבל לא למשקיעים קטנים. מהלך כזה דורש גם תשלום נכבד לכל עורכי הדין שיטפלו בהסדרי החוב – עוד משהו שמשקיעים קטנים מתקשים לעמוד בו לעומת גופים גדולים.

משקיעים אלו סבורים כי הנציגות מתנהלת באופן לא רציונלי – כלומר, היא מעוניינת 'לנקום' ביצחק תשובה על כך שהוא מפר הבטחות סדרתי – גם בהסדר החוב בדלק נדל"ן לפני כעשור, וגם כעת. לדעת המשקיעים הללו, עדיין מוטב להשאיר את קבוצת דלק כחברה פעילה, בתקווה שכך יזכו להחזר גבוה יותר של החוב בסופו של התהליך. הם מקווים שהנהלת החברה תסכים להגדיל את הבטחונות, כך שביום שלישי יהיה ניתן לבטל את ההצבעה בנושא פירעון מיידי של החוב. בינתיים, תשובה ודלק לא "סיפקו את הסחורה" ולא הלכו לקראת המחזיקים עם שום התחייבות חדשה.

מדוע קבוצת דלק בחשש לחדלות פירעון?

הקבוצה בהובלת יצחק תשובה, לוותה מיליארדי שקלים והשקיעה חלק ניכר מהם בשוק הנפט והגז בחו"ל. ההימור הזה קרס, ביחד עם מחירי הנפט וכעת קשה לשלם את חובות העתק. המצב בשוק העולמי פוגע גם במידת מה בערך האחזקות במאגרי הגז בישראל, בשל ירידה אפשרית בהיקפי הייצוא למצרים, ירידה צפויה בתעריף הגז של חברת החשמל, ועודף היצע גז בישראל בשנים הקרובות.

קידוח מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

התכנית השברירית של דלק למניעת חדלות פירעון

על מנת שלא להגיע לפירוק, עורכת קבוצת דלק מכירת חיסול לנכסיה בישראל: חברת "פי גלילות", המחזיקה במסופי דלקים ובקרקעות, תמורתה מקווים לקבל 720 מליון ש"ח; שתי תחנות כח בשורק ובאשקלון לגביהן מתקיים מו"מ עם חברת רפק אנרגיה סביב תמורה של 400 מליון ש"ח, וכן תחנות הדלק – כל הנכסים תחת חברת הבת "דלק ישראל". בהמשך, חברת הבת דלק קידוחים אמורה גם למכור את שארית אחזקותיה במאגר הגז "תמר", בהתאם למתווה הגז הממשלתי.

דלק מתכננת גם לגייס 400 מליון ש"ח בהליך של גיוס הון – "כסף מהבית" בסכום נמוך מאוד – לעומת כ-4 מיליארד ש"ח שחילקה החברה לבעלי המניות בשמונה השנים האחרונות. החברה שואפת קודם כל לפרוע חובות לבנקים, ורק לאחר מכן לשעבד חלק מהנכסים הנותרים למחזיקים. נציגות המחזיקים חוששת שהליכי מכירת הנכסים ישתבשו, ובסופו של דבר רק הבנקים יזכו לראות את החוב משולם. החשד הועצם לאור העובדה שיצחק תשובה סירב לומר היום כמה כסף יביא בעצמו, והסתפק בהצהרה בעל פה שישתתף בגיוס ההון, לכשיתרחש.

תחנת דלק (צילום: דויד שי / ויקיפדיה).

כמעט כל מהמורה יכולה להוביל את דלק לכינוס נכסים ופירוק

לאור הורדת הדירוג של החובות של דלק וירידת שווי נכסי הנפט והגז שלה, לרבים מבעלי החוב יש עילות להעמיד את החוב לפירעון מיידי. כדי להימנע מכך, הם דורשים עוד בטחונות, אלא שמתן שיעבוד לגורם אחד, מעורר מייד תביעות לשיעבוד נוסף מבעלי חוב אחרים. אנשי דלק הבהירו באופן ברור, שהמחויבות שלהם לבנקים היא בעדיפות הראשונה. שני בנקים, בנק לאומי וסיטי בנק, כבר פעלו להעביר לידיהם מניות של חברת הבת דלק קידוחים בכדי למכור אותן במהירות. סיטיבנק הצליח בכך, ובנק לאומי זכה בניצחון משפטי בנושא, שהוקפא לאור כוונת דלק לערער על הפסיקה. המאבק של דלק נגד בנק לאומי אינו בשל גובה החוב – 100 מליון שקל, אלא כדי למנוע תגובת שרשרת שתגרום לפשיטת רגל. בסך הכל קבוצת דלק משולה למגדל קלפים עדין שכל משב רוח פתאומי יכול למוטטו.