דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | ברוסיה ציינו את יום הניצחון על גרמניה הנאצית בהצבת תמונות ומדליות במרפסות ובחלונות

רוסיה הפכה למוקד התפרצות המגפה השלישי בעולם ובהיעדר סיוע של הקרמלין, האוליגרכים מקימים בתי חולים ומחלקים חבילות מזון לתושבים | בברזיל המגפה ממשיכה להתפשט והביקורת הנמתחת בעולם על הנשיא בולסונארו הולכת וגוברת | בבריטניה, למרות נתוני התחלואה הגבוהים, מתחילים לחזור לשיגרה

משפחה בסנט פטרסבורג עומדת במרפסת עם תמונות של קרובי משפחה וטרנים ביום הניצחון על גרמניה הנאצית. 9 במאי (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
משפחה בסנט פטרסבורג עומדת במרפסת עם תמונות של קרובי משפחה וטרנים ביום הניצחון על גרמניה הנאצית. 9 במאי (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. עם יותר מארבעה מיליון בני אדם שאובחנו כנשאי הנגיף. מספר החולים המונשמים בעולם ירד בכ-10,000 בהשוואה ללפני שבוע. בין כ-2.4 מיליון בני אדם המאושפזים ברחבי העולם, לפחות כ-47,000 במצב קשה או אנוש. מעל כ-1.5 מיליון בני אדם החלימו מהמחלה, ו-284,00 מתו ממנה. נתונים אלה דווחו על-ידי 212 מדינות בעולם ופורסמו באתר זה.

רוסיה:

רוסיה הפכה בשבוע האחרון למוקד התפרצות מגפת הקורונה השלישי בגודלו בעולם. בעשרת הימים האחרונים אובחנו מעל 10,000 חולים חדשים חדשים מדי יום. אם קצב ההתפשטות הזה יימשך עד סוף השבוע, צפויה רוסיה להיות שנייה רק לארה"ב בהיקפי המגפה.

מסכה בכיכר הריקה מול הקרמלין. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
מסכה בכיכר הריקה מול הקרמלין. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko)

עיתון הניו-יורק טיימס דיווח כי בזמן שמערכת הבריאות הרוסית מתמוטטת, אוליגרכים רבים משקיעים מיליוני דולרים מכיסם במטרה להילחם בהתפשטות המגפה, ואף משתמשים לצורך כך במערכי הלוגיסטיקה של החברות שלהם. על פי הדיווח אולג דריפסקה, מיליארדר מתכות שארה"ב הטילה עליו סנקציות ב-2018, משלם עבור בניית שלושה מרכזי טיפול לחולי קורונה בסיביר, שכוללים 160 מיטות. גנאדי טימצ'נקו, מקורב לפוטין שגם עליו הוטלו סנקציות, אמר כי ישקיע 17 מיליון דולר בתרומות הקשורות למגפה וברכישת מכשירי הנשמה, מכשירי CT וציוד הגנה לצוותים הרפואיים. ולדימיר פוטנין – שנחשב לאדם העשיר ביותר ברוסיה – וחברת הכרייה שלו, נורניקל, ישקיעו 150 מיליון דולר במאבק במגפה.

בסוף מרץ, כשפוטין החליט להתרחק מהטיפול בבעיית הקורונה, היה זה מורדשוב שסייע בתכנון הסגר על העיר צ'רפובץ הצפונית למוסקבה, שבה גרים כ-300 אלף אנשים – רבע מהם מועסקים במפעלי הפלדה שלו. בעיר, חברת סברסטאל של מורדשוב מחלקת חבילות סיוע לתושבים. החברה מסרה כי היא תעניק לכל תושב שאיבד את הכנסתו בגלל המגפה שוברים לקניות בחנויות מכולת ו-80 דולר. זאת בעוד הקרמלין לא עוסק בסיוע לאנשים שאיבדו את עבודתם.

מדליות בחלונות

שלשום נחגג יום ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית ברחבי המדינה שאזרחיה נתונים לסגר בשבועות האחרונים. הווטרנים עטורי המדליות וכרזות הגבורה הוצגו דרך חלונות הבתים והמרפסות בערי רוסיה. וטרנים רבים הוציאו מחלונם בגאון מדליות שקיבלו לאורך הקרבות הרבים שבהם השתתפו במלחמה, משפחות שלמות הציגו צילומים ישנים של יקיריהם שנלחמו וניצחו, ודגלים רבים שעליהם נכתב "9 במאי" הונפו מתוך המרפסות הקטנות.

ברוסיה אובחנו עד כה 221,344 חולי קורונה ו-2,009 מתו מהנגיף ומסיבוכיו.

ברזיל

האיום הגדול ביותר על יכולתה של ברזיל להתמודד עם מגפת הקורונה הוא נשיא המדינה ז'איר בולסונארו – כך האשים כתב העת הרפואי הבריטי, The Lancet, במאמר מערכת שפורסם שלשום (שבת). במאמר נטען כי הזלזול של בולסונארו בצעדי מניעה והתנגדותו לסגר, יוצרים בלבול ברחבי ברזיל, שרשמה בסוף השבוע שיא יומי של יותר מ-800 מתים מנגיף הקורונה וסיבוכיו . ברזיל הופכת בהדרגה לאחד ממוקדי ההתפרצות הגדולים ביותר בעולם.  דוח שפרסם האימפריאל קולג' שבלונדון, מוסד לימודים אקדמי נחשב למדעים, טכנולוגיה ורפואה, הראה כי בברזיל "המגיפה עדיין לא בשליטה והיא תוסיף לצמוח".

"בעוד שהמגיפה בברזיל עדיין מתהווה ברמה הלאומית, הממצאים שלנו מעלים כי צעדים נוספים נדרשים כדי להגביל את ההתפשטות ולמנוע הצפה של מערכת הבריאות", נכתב בדוח. מאמר המערכת ב-The Lancet מנה אתגרים שבפניהם ניצבת ברזיל, בהם הסכנה של הדבקות בקרב האוכלוסיות האינדיאנים החיים במעבה הג'ונגל ללא כל גישה לרפואה מודרנית או אפשרות לבידוד חברתי, או בשכונות העוני הצפופות במדינה. כ-13 מיליון איש חיים בפבאלות, פרברי העוני של ברזיל שכמעט בלתי אפשרי לפעול בהן על פי המלצות השמירה על ההיגיינה והריחוק החברתי.

נשיא ברזייל ז'איר בולסנארו במסיבת עיתונאים. 24 באפריל (AP Photo/Eraldo Peres)
נשיא ברזייל ז'איר בולסנארו במסיבת עיתונאים. 24 באפריל (AP Photo/Eraldo Peres)

בולסונארו מתמודד לאחרונה עם משבר פוליטי שנוצר בעקבות כך שפיטר את שר הבריאות לואיז הנריקה מנדטה בעקבות מחלוקות בנוגע לאופני ההתמודדות עם התשפטות המגפה. בהמשך התפטר גם שר המשפטים סרחיו מורו.

בתגובה לשאלת כתב העת בשבוע שעבר, לגבי מספר מקרי המוות מהנגיף, השיב בולסונארו: "אז מה? אני מצטער, אבל מה אתם רוצים שאעשה?". בלשכת העיתונות של הנשיא הברזילאי סירבו להגיב על מאמר המערכת. אתמול רכב בולסונארו על אופנוע ים והצטרף לברבקיו על המים, אחרי שביטל אירוע דומה בארמון הנשיאות שלו בשל זעם ציבורי.

"האתגר הוא בעיקר פוליטי, והוא דורש מעורבות מתמשכת של החברה הברזילאית כולה. ברזיל חייבת להתאחד כדי לענות באופן ברור לשאלת הנשיא שלה 'אז מה?'. הוא צריך לחשב מסלול מחדש באופן דרסטי, או להיות הבא בתור ללכת", נכתב במאמר ב- The Lancet.

בברזיל אובחנו עד כה 162,699 חולי קורונה ו-11,123 מתו מהנגיף ומסיבוכיו.

בריטניה

בימים האחרונים מספר החולים המאובחנים בבריטניה טיפס למעל למספר החולים באיטליה, ומספר הקרבנות עבר הן את איטליה והן את ספרד. נכון לכרגע בריטניה היא המדינה בה מספר הקרבנות השני הכי גדול בעולם לאחר ארה"ב, ומספר החולים הרביעי אחרי ארה"ב, ספרד ורוסיה. אם זאת בריטניה נערכת לחזרה לשגרה. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הציג את תוכנית היציאה מהסגר כשהוא מזהיר כי אם תהיה עלייה במספר ההידבקויות, הוא לא יהסס "להפעיל את הבלמים". "זה עדיין לא הזמן לסיים את הסגר השבוע", הדגיש בנאום לאומה.

ג'ונסון, שהחלים לפני שבועיים ממחלת הקורונה שגרמה לו להתאשפז בטיפול נמרץ, ציין כי בשלב הראשון שיחל השבוע, ניתן יהיה לשוב למקומות העבודה במקומות בהם אין אפשרות לעבוד מהבית. ההגעה לעבודה תהיה יותר מורכבת כי תצומצם פעילות התחבורה הציבורית והאזרחים יונחו להימנע ככל הניתן משימוש בה. החל מיום רביעי, התושבים יוכלו גם לצאת לפעילות ספורט בחוץ, לנוח בפארקים או לנסוע ליעדים אחרים, והכל תוך שמירה על נהלי הריחוק החברתי.

אם הנתונים ירשו זאת, השלב השני – שיחל לכל המוקדם ב-1 ביוני – יאפשר פתיחה הדרגתית של חנויות וחזרה של חלק ממערכת החינוך, בעיקר גני ילדים מגיל 4 וגילאי 11-10. הוא גם הביע תקווה כי חלק מענף האירוח ואתרים ציבוריים אחרים יוכלו להיפתח החל מחודש יולי.

"בחודשיים הקרובים, אנחנו לא נפעל רק על פי תקווה או צורך כלכלי. אנחנו נפעל על פי המדע, המידע ובריאות הציבור", הדגיש ג'ונסון, שציין כי הסיסמה כעת היא "הישארו ערניים" במקום "הישארו בבית". "ואני חייב להדגיש שכל זה הוא על תנאי, זה תלוי בסדרה של 'אם' גדולים. זה תלוי בכולנו – כל המדינה. עלינו לפעול על פי ההנחיות, לשמור על ריחוק חברתי ולהוריד את רמת ההדבקה".

בבריטניה אובחנו עד כה 219,183, חולי קורונה ו-31,855 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!