דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל טורקיה

הסכם ישראל טורקיה / ברוב של שבעה מול שלושה - אושר ההסכם בין ישראל לטורקיה

לפי ההסכם - משפחות המחבלים ההרוגים יפוצו ב-20 מליון דולר, והיחסים בין המדינות יחזרו לקדמותם. נתניהו: "המדיניות שלי היא לייצר מוקדים של יציבות באזור הסוער הזה"

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

שרי הקבינט המדיני- בטחוני הצביעו היום (רביעי) על אישור ההסכם בין ישראל וטורקיה.

שרי הבית היהודי, איילת שקד ונפתלי בנט, הצביעו נגד ההצעה כפי שכבר הודיעו אתמול, אליהם הצטרף גם שר הביטחון אביגדור ליברמן. שאר חברי הקבימט: שר האוצר משה כחלון, שר השיכון יואב גלנט, שר התחבורה ישראל כץ, השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ , השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר הפנים אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו – הצביעו בעד.

ההסכם כולל הגנה על חיילי צה"ל מפני תביעות בטורקיה, פיצוי של 20 מליון דולר למשפחות ההרוגים על ה'מרמרה', החזרת שגרירים ונורמליזציה ביחסים. ההסכם לא כולל השבת גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין ז"ל והאזרחים הישאם אל סייד ואברה מנגיסטו, המוחזקים ברצועת עזה.

בעת ההכרזה על ההסכם, אמר נתניהו כי "כראש ממשלת ישראל האחריות שלי היא לדאוג לאינטרסים הלאומיים – בראייה רחבה וארוכת טווח. העולם בטלטלה, המזרח התיכון בטלטלה – והמדיניות שלי היא לייצר מוקדים של יציבות באזור הבלתי יציב הרוגש והסוער הזה. אנו עושים זאת עם שכנותינו הקרובות, המדינות הערביות. אנחנו עושים זאת עם יוון וקפריסין, אנחנו עושים זאת עם רוסיה וגם עם טורקיה – וכמובן אנחנו עושים זאת בתיאום מלא עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית".

בעקבות ההסכם צפויות ישראל וטורקיה לחתום על הסכם ייצוא גז ממאגר לוויתן. רוסיה היא יצואנית הגז הגדולה לטורקיה, אך בשנה האחרונה יחסי המדינות עלו על שרטון, בעקבות הפלת המטוס הרוסי בנובמבר 2015. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הטיל סנקציות על טורקיה, אולם בשל גודלו של השוק הטורקי – רוסיה לא תוותר עליו במהרה. גם את מכשול קפריסין צריך לעבור לפני הסכם הגז, מכיון שקו הצינור המוצע לטורקיה, יעבור דרך שטחה של קפריסין, אשר מסוכסכת עם טורקיה.

לצד ההסכם הוגש לקבינט מכתב קצר החתום על ידי תת-שר החוץ הטורקי היוצא, פרידון סינירלולו, אשר ניהל את המשא ומתן עם ישראל בדבר השבויים והנעדרים הנמצאים בעזה. במכתב מצוין כי טורקיה, כמחווה של רצון טוב, וממניעים הומניטריים תעשה מאמצים בכדי לסיים את פרשת המצאות האזרחים הנעדרים וגופות החיילים המוחזקים בעזה. בהודעת משרד ראש הממשלה, נמסר כי כל עוד סוגיית השבויים והנעדרים אינה נפתרת, יתקיים דיון על כליאתם של אסירי החמאס בבתי הסוהר בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!