דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחירי הקורונה / 30 הורים תובעים את משרד החינוך: החזירו כספים ששולמו עבור המסעות לפולין

עו״ד איתן פלג מגיש התביעה: "לא יכול להיות שלא תהיה הגנה להורים במידה ומגיעים למצבים כאלו" | אורי מייזלמן, מדריך מסעות לפולין: ״במצב של שנה שנתיים, 60 אלף תלמידים שלא יצאו לפולין, זו סכנה גדולה לזיכרון השואה״

תלמידים במסע לפולין במהלך ביקור בבית הכנסת העתיק בקראקוב (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90)
תלמידים במסע לפולין במהלך ביקור בבית הכנסת העתיק בקראקוב (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90)
דוד טברסקי

קבוצה של כ-30 הורים, לתלמידים במעגן מיכאל, תובעת ממשרד החינוך להשיב את הכספים ששילמו עבור המסעות לפולין שבוטלו בשל מגפת הקורונה. "היו צריכים לצאת 300 תלמידים, מדובר בסכום של כ-4,500 ש"ח לתלמיד" מספר ל'דבר' עו"ד איתן פלג, הורה של אחד התלמידים ומגיש התביעה. "לא יכול להיות שלא תהיה הגנה להורים במידה ומגיעים למצבים כאלו בהם ההורים צריכים לשאת בכל הנטל הכלכלי".

נוכח מגפת הקורונה, הודיע משרד החינוך על ביטול המסעות לפולין שלושה שבועות לפני חופשת פורים. כתוצאה מכך, כעשרת אלפים תלמידים לא יצאו השנה לפולין. על פי ההערכות, מעל 100 מיליון ש"ח יידרשו כדי לפצות את ההורים על הכסף שכבר שילמו, ונכון להיום אין שום מתווה לפיצוי. עם ביטול המסעות, משרד החינוך הודיע שייבחן מתן מענים למועדים חלופיים, ובכלל זה לתלמידי י"ב.

בני נוער במסע לפולין, במחנה ההשמדה אושוויץ- בירקנאו. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).
בני נוער במסע לפולין, במחנה ההשמדה אושוויץ- בירקנאו. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי צליגר/ פלאש 90).

פלג טוען שהדרך היחידה לפתרון הפרשה היא כינוס משרד החינוך ביחד עם נציגי סוכנויות הנסיעות שהכסף הועבר אליהם. "אף אחד לא חשב שיש אפשרות שמשרד החינוך בעצמו יבטל את המסע הזה ואנחנו נשאר בלי זכות לקבל חזרה את הכספים".

נושא הפיצוי למסעות שבוטלו הגיע לראשונה לשולחן ועדת החינוך בכנסת בתחילת אפריל, כאשר נציגי תנועות הנוער, שביטלו מסעות ל-1,200 מחניכיהם, ביקשו ממשרד החינוך לגבות את ביטול המסעות תקציבית ולהחזיר למשפחות את הכספים ששולמו.

"משרד החינוך השיב שזה בסמכותו של משרד האוצר"

יוני בן דור, רכז המסע לפולין של תנועת הנוער העובד והלומד אמר ל'דבר': "בתור הגוף שמארגן מדי שנה את המסע הגדול ביותר בישראל, פעלנו בכל דרך אפשרית מול משרד החינוך וגורמים נוספים. הכל כדי לדאוג שהכסף ששולם ע"י ההורים יוחזר להם. משרד החינוך השיב לנו שזה בסמכותו של משרד האוצר". אמר בן דור והוסיף "בתוך כך, הבאנו את הנושא לסדר היום של ועדת החינוך של הכנסת, בו הייתה תמימות דעים על כך שצריך להחזיר להורים את הכסף. היום (שלישי) מתקיים הדיון השני בנושא זה, בו משרד האוצר יעביר את תשובתו. אני מקווה ומצפה שהנושא ייפתר בקרוב ושההורים לא ייפגעו מהמצב שנכפה עלינו".

"זו סכנה מאוד גדולה לזיכרון השואה"

"משרד החינוך לא אמר שום אמירה ערכית שקשורה למסעות מאז הביטול" אומר אורי מייזלמן, מדריך מסעות לפולין של 'המעורר' מתנועת 'דרור ישראל'. "שר חינוך שלא מתייצב ואומר משהו אחד, מייצר אי וודאות שיכול לגרום לאלפים רבים לא לצאת לפולין". לפי מייזלמן, משרד החינוך לא העמיד עד היום תקציבים וחלופה למסעות שהתבטלו ועוד עלולים להתבטל. משרד החינוך צפוי לפרסם בסוף מאי את החלטתו באשר ליציאתם של המסעות לפולין בחודש אוקטובר. נכון להיום, כל המסעות מבוטלים עד להודעה חדשה.

אורי מייזלמן מדריך משלחת בני נוער בפולין (תמונה באדיבות המצולם)
אורי מייזלמן מדריך משלחת בני נוער בפולין (תמונה באדיבות המצולם)

"ברור לכולם שאף סוכן או הורה לא יהיו מוכנים לשים כסף למסע, במיוחד כשסיטואציה כזו יכולה לחזור, לכן משרד החינוך צריך לומר אמירה ברורה שאם יהיו ביטולים  – הוא יספוג את זה" אומר מייזלמן.

"במצב של שנה שנתיים, שני דורות, 60 אלף תלמידים שלא יצאו לפולין, ללא חלופה, זו סכנה מאוד גדולה לזיכרון השואה. אם פותחים עכשיו את היעדים לאירופה, ניתן להוציא לפועל את המסע הזה בביטחון. המשרד חייב לייצר מתווה ברור איך מחזירים את המסעות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!