דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

שוויון מגדרי בצה"ל / ועדת החוץ והביטחון אישרה שירות נשים ב-50 תפקידים בצה"ל

הנשים יידרשו להתנדב ולהאריך את שירותן ל-32 חודשים במקום 24. תא"ל מירב קירשנר "הארכת השירות תעצים את שילוב הנשים בצה"ל."

50 תפקידים בצה"ל יפתחו לשירות נשים.  למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
50 תפקידים בצה"ל יפתחו לשירות נשים. למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה אתמול (שלישי) בפה אחד, את בקשת משרד הביטחון להוסיף כ-50 תפקידים צבאיים – מרביתם בתחום המודיעין, הטכנולוגיה והסייבר – לרשימת התפקידים אשר יהיו פתוחים בפני נשים. התפקידים יפתחו עבור שירות נשים בתנאי שהן מתנדבות לכך, ותוך התחייבות לשירות חובה הם 32 חודשים, זהה לשירות החובה של גברים, במקום 24 חודשים.

אל"מ במיל' עו"ד פנינה שרביט ברוך מ'המכון למחקרי ביטחון לאומי' ו'פורום דבורה: נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי', אמרה ל'דבר ראשון' כי הארכת משך השירות הוא צעד חיובי שיאפשר הסרת חסמים לשיבוץ נשים בתפקידים מסוימים. "הכשרה היא דבר יקר ולא שווה להשקיע במישהי שמשתחררת אחרי שנה".

אל"מ במיל' עו"ד פנינה שרביט צילום אישי.
אל"מ במיל' עו"ד פנינה שרביט צילום אישי.

על פי נתוני צה"ל שהוגשו לוועדת החוץ והביטחון, התפקידים אשר הוצע "לפתוח" עבור שירות נשים, הם תפקידים שרוב מי שמאייש אותם היום הן נשים. למעשה, רק לגבי שלושה מהתפקידים המוצעים ניתן לומר שהתקנות עשויות להביא לפתיחתם לשירות נשים. בין תחומי התפקידים שיפתחו מדובר על תחומי מחקר, מודיעין, סייבר, טכנולוגיה, דסקאות, תרגום ומטיסת כלי טיס בלתי מאויש חוץ.

כמו כן, בחלק מהתפקידים נשים יוצאות לקצונה כבר כיום, לעתים אף בשיעורים גבוהים מאלו  של הגברים. לעומתם, בתפקידים אחרים נשים כלל אינן יוצאות לקצונה, או ששיעור הקצינות בהם נמוך ביחס לשיעור חיילות החובה.

חלופה נוספת, היכולה לקדם נשים לתפקידים בהם אין כיום ייצוג הולם, ולהוביל לשירות קבע – היא להוסיף תקנים ותקציבים. לדברי שרביט ברוך, מהלך כזה מנוגד למגמות הצמצום, דוגמת תר"ש גדעון, השולטות כיום בצה"ל. "בעידן של קיצוצים לא יפתחו עוד תקני קבע. בטח לא ברציונל שיעזור לקדם נשים. אם יהיה צורך של כוח אדם אולי יחשבו לפתוח" הוסיפה שרביט.

"לכל יוצא צבא אשה זכות שווה לזכותו של יוצא צבא גבר, למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי" לוחמות בגדוד קרקל. צילום: ברק חן, דובר צה"ל
"לכל יוצא צבא אשה זכות שווה לזכותו של יוצא צבא גבר, למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי" לוחמות בגדוד קרקל. צילום: ברק חן, דובר צה"ל

בעקבות פסק הדין בתביעתה של אליס מילר להתקבל לקורס טיס בשת 2000, תוקן חוק שירות ביטחון, ונוסף לו סעיף הקובע כי "לכל יוצא צבא אשה זכות שווה לזכותו של יוצא צבא גבר, למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי", לשון החוק. כלומר, ככלל, כל התפקידים בצה"ל אמורים להיות פתוחים בפני נשים. עם זאת, סעיף נוסף שהתווסף לחוק, ובגינו התכנסה אתמול הוועדה, קובע כי "דין יוצא צבא אשה, המשרתת על פי התנדבותה, באחד התפקידים שקבע שר הביטחון באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כדין יוצא צבא גבר". 

תא"ל מירב קירשנר, ראש מטה אכ"א: "הארכת השירות תעצים את שילוב הנשים בצה"ל – החל משירות החובה, בו ייפתחו יותר תפקידים ויתאפשר שירות משמעותי יותר, ועד היציאה לתפקידי פיקוד."

על פי הסקירה שנעשתה בוועדה נאמר כי, "לאור האמור לעיל, הארכת השירות כמוצע בתקנות, חייבת להיות מוצדקת ומידתית. על כן, על הוועדה לוודא כי התקנות קובעות הסדר שמשיג את המטרה שלשמה הן נועדו. על הוועדה לבחון האם הארכת השירות בכל תפקיד ותפקיד תקדם שוויון הזדמנויות לנשים."

תא"ל מירב קירשנר, ראש מטה אכ"א, הסבירה לוועדה בתחילת הדיון כי הבקשה לאישור התקנות באה במקביל לתכנית רב שנתית המתקיימת בימים אלה בצה"ל, אשר אמורה לשנות את כל המיון לצה"ל, אשר יהיה מוכוון תפקיד ולא מגדר. "הארכת השירות תעצים את שילוב הנשים בצה"ל – החל משירות החובה, בו ייפתחו יותר תפקידים ויתאפשר שירות משמעותי יותר, ועד היציאה לתפקידי פיקוד. היום 5.5% מהמשרתות בצה"ל נמצאות בתפקידים שאושרו לפי התקנות הללו, ואם תאושר בקשתנו היום, תשרתנה, בהתנדבות, 8% מכלל המשרתות".

תא"ל רחל טבת ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, אמרה: "ברשימת התפקידים התחומה פה היום, יש גם תפקידים בהן משרתות נשים שהשירות הקצר פגע בקידום ובפיתוח שלהן, וגם תפקידים אליהם עד כה לא נכנסו נשים בכלל בשל אורך ההכשרה, למשל הדרכת גלישה טיפוס וחילוץ, בו רק ההכשרה היא 16 חודשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!