דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / כנס חירום של המגזר העסקי נגד מתווה האוצר: "אם הכסף לא יועבר, המשק יושבת"

הערב יתכנסו ראשי המגזר העסקי במחאה על אי מתן הסיוע מהמדינה | המתווה שנחשף: סבסוד של 30% מהעובדים, 6,000 שקלים לעובד בתנאי שיועסק תשעה חודשים

קניון הדר בירושלים. (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
קניון הדר בירושלים. (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

גורמים בכירים במגזר העסקי חוששים מהמתווה המועדף על האוצר לעידוד החזרה לעבודה. המתווה המסתמן קובע כי החזרת עובדים עד ל-70% מכוח העבודה המקורי לא יזכו לסבסוד כלל, ועל כל עובד נוסף שיוחזר יזכה העסק במענק של 6,000 שקלים. זאת בתנאי שהוא מתחייב להעסיק את העובד לתשעה חודשים לפחות. במגזר העסקי טוענים כי מבחינה עסקית מדובר בהתחייבות ולא בנכס.

לפני למעלה משבועיים הכריזו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון על הקצאת 6 מיליארד שקלים לעידוד השבת עובדים לתעסוקה. מאז ועד היום לא נקבעה השיטה שבמסגרתה יחולק הכסף. ומעסיקים שהשיבו עובדים עשו זאת מבלי לדעת לאיזה סיוע יזכו.

במגזר העסקי מתנגדים למתווה שמקדם משרד האוצר, לפיו מעסיקים יזכו למענקים רק על מספר מצומצם של עובדים, כל עוד אותם העסקים יתחייבו להעסיק אותם לתקופה של תשעה חודשים. הם טוענים שמדובר במתווה שלא יסייע לעסקים הגדולים להחזיר עובדים, ומאשימים את משרד האוצר בניסיון למנוע הוצאה של הסכום המלא של הקרן.

הקצאת 6 מיליארד שקלים יועדה לתת מענה לעסקים עם מחזור שנתי של למעלה מ 20 מיליון שקלים האחראים על העסקתם של כ-45% מהשכירים בישראל. העיכוב בביצוע החלטת הממשלה פוגע ביכולתם לתכנן את החזרת העובדים לעבודה.

על פי בכירים במגזר העסקי, העיכוב בביצוע ההחלטה גורמת לעסקים הגדולים לחשוש מהחזרת עובדים מחל"ת. לדבריהם, על אף שהחברות חזרו לפעילות כבר בשבוע שעבר, עד כה מרביתם נמנעו מהחזרת כלל עובדיהם בגלל חוסר הוודאות לגבי הכנסותיהם בתקופה הקרובה.

המעסיקים טוענים כי התחייבות להמשך תעסוקה מלאה של אותם עובדים בטווח הבינוני, דווקא בתקופה שבה קיימת אי וודאות לגבי הביקושים תהפוך לנטל. מתווה כזה, הם טוענים, עלול לעודד עסקים דווקא לצמצם את מספר העובדים שחוזרים לעבודה, וכתוצאה מכך לעכב את האצת הפעילות הכלכלית בכלל.

בשיחה עם שחר תורג'מן, חבר דירקטוריון בחברת פוקס הוא מסביר: "נראה לך שאני אחזיר עובד לעבודה כשאני מקבל מהמדינה מענק שלא מכסה את ההוצאות שלי עליו, אני לא בטוח שאני בכלל צריך אותו, ואני צריך להתחייב להעסיק אותו במשרה מלאה לתשעה חודשים?"

תורג'מן הוסיף לביקורת על התוכנית כשאמר "נתניהו שכח לקיים את מה שהבטיח. הבטיחו 6 מיליארד ש"ח ולא קיבלנו אגורה; אם הכסף לא יועבר המשק יושבת לאלתר"
במקביל, בנשיאות המגזר העסקי, מתכננים לקיים מחר בערב כנס חירום בקריאה לממשלה להעביר מיידית את הסיוע שהובטח במסגרת 6 מיליארד השקלים שהוקצו לעסקים הגדולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!