דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / "אסור להשאיר את הבמה ריקה": מוסדות וארגוני תרבות מוחים על היעדר סיוע מהמדינה

מאות נגנים, שחקנים ועובדים מתכנסים במספר מוקדים ודורשים מתווה לפתיחת המוסדות ופיצוי על נזקי המשבר | הבוקר הודיע משרד התרבות כי האולמות ייפתחו בעוד כחודש, אך לטענת פורום מוסדות התרבות והאמנות מדובר במתווה שאינו ישים

מחאת עולם התרבות במדיטק בחולון.  (יח"צ)
מחאת עולם התרבות במדיטק בחולון. (יח"צ)
הדס יום טוב

פורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל מקיים (שלישי) אירוע מחאה במספר מוקדים ברחבי הארץ, בהשתתפות מאות עובדי הענף, תחת הכותרת "אסור להשאיר את הבמה ריקה, מוכרחים להמשיך לנגן".

מטרת המחאה, על פי המארגנים, היא "להעלות לסדר היום הציבורי את גרירת הרגליים של משרד התרבות בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי וכלכלי שימנע פשיטת רגל של מוסדות התרבות אשר סגורים כבר שלושה חודשים, עם הפסד הכנסות של 400 מיליון שקלים".

מחאת עולם התרבות במשכן לאמניות הבמה בבאר שבע (יח"צ)
מחאת עולם התרבות במשכן לאמניות הבמה בבאר שבע (יח"צ)

בבאר שבע התכנסו נגני הסימפונייטה הישראלית ותאטרון באר שבע במשכן לאמנויות הבמה בעיר, למיצג מחאה. אורי נהיר, נגן בסימפונייטה, אומר ל'דבר: "במדינות אחרות בעולם מעריכים יותר את החשיבות של התרבות בחברה, פה לא סופרים אותנו".

שחקן תאטרון באר שבע , מולי שולמן, אומר ל'דבר' כי "אנחנו מאשימים את הממשלה בפסיביות וחוסר פעולה שנובע ממיקומה הרחוק של התרבות בסדר העדיפויות הלאומי.
המיצג הזה בא לעורר את המודעות. הוא בא להזכיר שיש חשיבות לתרבות והיא חובה. יש משהו מרגש בזה שזה קורה בכל הארץ, בכל התאטראות ובכל הבמות. אני מרגיש מאוד חזק להיות פה היום".

מחאת עולם התרבות במשכן לאמניות הבמה בבאר שבע (יח"צ)
מחאת עולם התרבות במשכן לאמניות הבמה בבאר שבע (יח"צ)
מחאת עולם התרבות מול היכל התרבות בתל אביב. (יח"צ)
מחאת עולם התרבות מול היכל התרבות בתל אביב. (יח"צ)

נגני תזמורת "סימפונט רעננה" מפגינים מול המשכן למוזיקה בעיר. לטענת מנכ"לית התזמורת, לצד היעדר התמיכה ממשרד התרבות, הכפילה העירייה את התשלום הנדרש מהתזמורת על השימוש באולם הקונצרטים, זאת לצד קיצוץ מתמשך בתמיכה הכספית שהיא מעניקה לה.

"בשעה הקשה הזאת, בשלושים שנותינו", כתבה מנכ"לית "סימפונט רעננה", אורית פוגל שפרן לראש העירייה, "הכפלת התשלומים שאנחנו נדרשים לשלם לעירייה, בזמן שרשויות אחרות נרתמות לתמוך, מערערת את היכולת שלנו להמשיך ולהביא תרבות במיטבה לעשרות אלפים שפוקדים את ביתנו".

מחאת עולם התרבות ברעננה (צילום: איליה סולובייציק)
מחאת עולם התרבות ברעננה (צילום: איליה סולובייציק)

ממשרד התרבות נמסר, בתגובה למחאה, כי "מאז פרוץ המשבר, משרד התרבות והספורט פועל באופן אינטנסיבי בכל הערוצים והמסלולים על מנת לתת מענה לעולם התרבות. במסגרת זו, המשרד קידם מול משרד הבריאות את שלבי היציאה והציג מתווה להחזרת עולם התרבות לשגרת פעילות: עד כה, המשרד הגיע להסכמה מול משרד הבריאות, שאפשרה את חזרתם של כל האמנים והאמניות לפעילות לצורך חזרות, ללא מגבלת כמות. כמו כן ישנה הבנה על הצורך בביטול החובה לעטות מסכות במהלך פעילות תרבות, כשהפעילות מחייבת זאת, ובמהלך הימים הקרובים אמור להינתן לכך אישור רשמי של משרד הבריאות. המשרד אף הגיע להבנות על הצורך לאפשר מגע בפעילויות תרבות שלא ניתן לקיימן ללא מגע, והמתווה שסוכם בעניין זה יוצג למשרד הבריאות בימים הקרובים.

"יחד עם זאת, סוגיית הפיצויים, המצויה בדיונים עם משרד האוצר בשיתוף עם פורום מוסדות תרבות, נותרה פתוחה וטרם התקבלה הסכמה בעניינה. בסוגיה זו צפויה להתקבל הסכמה הן עבור התקופה שבמהלכה גופי התרבות הושבתו מכלל פעילות (עבורה הושגה התקדמות משמעותית), והן עבור תקופת החזרה לשגרה הדרגתית (המצויה עדיין בדיונים) . כאשר הסוגיה תוכרע בידי משרד האוצר – תתפרסם הודעה לציבור".

מוקדם יותר הבוקר הודיע משרד התרבות והספורט כי הגיע להסכמה עם משרד הבריאות על פתיחה הדרגתית של אולמות התרבות החל מה-14 ביוני, תוך שמירה על מרחק של שני כיסאות בין כל צופה וחבישת מסכות פנים.

השרה מירי רגב אמרה: "אני שמחה  לבשר על חזרת הקהל לאולמות התרבות באופן הדרגתי החל ממחצית יוני. זוהי בשורה של ממש למוסדות התרבות, לאמניות  ולאמנים, שניזוקו קשות ממשבר הקורונה, כמו גם מענה ישיר לצימאון של הקהל הישראלי לפקוד את אולמות התרבות וליהנות באורח ישיר מהעושר התרבותי שלנו כחלק מהחזרה ההדרגתית לשגרה".

פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל מסר בתגובה כי "נכון לרגע זה אין מתווה לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. הצהרת השרה, בדומה להצהרות קודמות שניתנו, יוצרת מצג שווא כאילו יש מתווה מסודר לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. ולצערנו, אין שום תכנית אמיתית מאחורי ההצהרה הזאת.

"אין דרך לקיים מופעים כשנדרשים לשמור על מרחק של שני מטרים בין השחקנים והנגנים וללבוש מסיכות, ובעיקר אין דרך כלכלית לפתיחת האולמות והמוזיאונים בתפוסה חלקית עם מגבלות שרובן אינן ניתנות לביצוע.

"אנו מצרים על כך ששרת התרבות מפיחה תקוות שווא בקרב 150 אלף עובדי מוסדות התרבות והאמנים הזקוקים למתווה אמיתי שיאפשר להם לחזור לעבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!