דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

רווחה / המסגרת היחידה בדרום לחלופת מעצר לנוער עומדת בפני סגירה

ועדת הרווחה בכנסת קיימה היום דיון בנושא חלופת המעצר "שיטה" שעומדת בפני סגירה לאחר שבשנתיים האחרונות נסגרו 12 מסגרות של חסות הנוער | רק בשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דוח ביקורת בנושא

הכפר השיקומי "רוח מדבר" בו נמצאת חלופת המעצר "שיטה" (צילום: ויקיפדיה)
הכפר השיקומי "רוח מדבר" בו נמצאת חלופת המעצר "שיטה" (צילום: ויקיפדיה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הרווחה והעבודה קיימה היום (ג') דיון בנושא סגירת חלופת המעצר "שיטה", ואי פתיחת מסגרת אחרת שתהווה חלופת מעצר לנוער באזור הדרום. בשנתיים האחרונות נסגרו כ-12 מסגרות של חסות הנוער. בשבוע שעבר התפרסם בדו"ח מבקר המדינה פרק בו הייתה ביקורת על התנהלות משרד הרווחה בנושא חסות הנוער.

לפני כשבוע הוציא ד"ר יואב ספיר, הסניגור הציבורי, מכתב למשרד הרווחה בו הוא מביע דאגה מכך שבסוף מאי תיסגר המסגרת, ולא תיפתח אחרת במקומה, שכן אף אחד לא ניגש למכרז שפרסם משרד הרווחה. משרד הרווחה הודיע אתמול שהמסגרת תישאר פתוחה עד אוגוסט. בנוסף, ספיר מתייחס במכתב למצב הכללי בחסות הנוער, מצב שבו בשנתיים האחרונות נסגרו כ-12 מסגרות, "ההתדרדרות המתמשכת בנטילת האחריות לסיפוק צרכיהם של קטינים, שמתבטאת בסגירה של 12 ממסגרות רשות חסות הנוער בשנים האחרונות, מתוארת גם במסמך חריף ביותר שהוגש למשרד הרווחה לפני כשלושה חודשים, בסיומם של דיונים שהתקיימו בוועדה רב-מקצועית שמונתה על ידי מנכ"ל משרד הרווחה: "עמדת נציגות משרד המשפטים בוועדה לגיבוש מתווה לפיתוח רב שנתי של רשות חסות הנוער". במסמך מביעות חברות הוועדה ממשרד המשפטים דאגה רבה לעתידם של נערים ונערות בקצה רצף הסיכון במדינת ישראל, ועומדות בפירוט על הפגיעות המשמעותיות שנגרמו מהפסקת הפעלתן של המסגרות השונות. חברות הוועדה מתייחסות הן לפגיעה בקטינים השוהים במעונות; הן לפגיעה ביחסי העבודה והאמון אל מול העמותות והגורמים המטפלים; והן לפגיעה במענה הטיפולי הניתן לנערים ונערות בחסות הנוער באופן כללי".

הפעלת המעונות מתחלקת בין המדינה, שמפעילה את המעונות הנעולים, ועמותות וחברות שמתקשרות עם המשרד במכרז ומפעילות מעונות והוסטלים של החסות. בשנתיים האחרונות, נסגרו הוסטלים שמפעילות עמותות, לאחר שהמשרד טען שיש תת אכלוס בהוסטלים השונים, וכשתקופת ההיקשרות עם העמותה או הארגון נגמרת, המשרד לא מוציא מכרז חדש להפעלת המקום. חלק מהעמותות טענו שהמצב בו יש תת-תפוסה קשורה בכך שהמשרד הפסיק להפנות נערות להוסטלים.  

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה בדיון: "השיטה של משרד הרווחה היא לסגור מסגרות במחשכים וברגע שזה דולף החוצה – מאריכים את המכרז. למה לעשות זאת רק לאחר הפעלת לחץ? שיטת מצליח? אף עמותה לא מוכנה לגשת למכרזים האלה בגלל שהם בתקצוב חסר. העמותות לא עומדות בזה ולא מוכנות לקחת על עצמן את האחריות. יש פה ייבוש מכוון לאורך שנים, שמוביל להרעת התנאים במקומות, והתוצאה הסופית היא סגירתם. זו תעודת עניות של משרד הרווחה".

"לפני למעלה משנתיים שר הרווחה חיים כץ התחייב שהמסגרות הולכות להלאמה, מתוך תפיסה שאני שותפה לה שאומרת שמסגרות כל כך רגישות שמופעלות בסמכות לא יכולות להיות מופעלות על ידי גורמים חיצוניים. בפועל חלק גדול ממסגרות חסות הנוער היום מופעלות על ידי חברה פרטית, דנאל, שנסחרת בבורסה שבינה ובין נוער בסיכון אין שום דבר."

עו"ד שירן רייכנברגר, מהקליניקה לזכויות ילדים ונוער באוניברסיטה העברית, אמרה כי "מי שטיפל בעניין עזב את המערכת והידע שנצבר – לא נשמר. הצורך של נער בחלופת מעצר, שונה מהותית מנער השוהה במסגרת סגורה. משרד הרווחה כותב מכרזים לא מתאימים, והניסוחים הם עמומים ולא-ברורים ואין שום תשובה ברורה מה יקרה ומתי. המשרד מתעלם מהצורך שבשטח".

עו"ד רחל דניאלי, הממונה על ייצוג נוער בסנגוריה הציבורית, ציינה את אזהרתה על הסגירה הצפויה, כשבמקביל לא נפתחות אפשרויות נוספות, למרות הבטחות המערכת הממשלתית. יש נערים רבים שממתינים, והמסגרות המתאימות להם – לא נפתחות.

אלין אלול, סמנכ"לית משרד הרווחה, השיבה כי המכרז שיועד לאזור הדרום, הסתיים ללא ניגשים, ולכן נמשכה ההתקשרות עם עמותת "יחדיו" המפעילה את מסגרת "שיטה". לדבריה, המשרד מצוי בשיח מתמשך עם העמותה, לבדיקת צרכיה ועמדותיה עד הוצאת המכרז המשלים. לפי אלול, בשנתיים האחרונות נוספו 237 מקומות ונוספו 8 מסגרות חדשות. ההמתנה לכניסה מסגרות היא של כ-280 בני נוער. יש מקומות פנויים רבים, אך הממתינים אינם מתאימים להם.

יו"ר הוועדה, עאידה תומא סלימאן, אמרה: "לא ברור מדוע המסגרות המתאימות לנערים הממתינים נסגרות, בעוד שבמסגרות אחרות, לא מתאימות לרוב הממתינים – יש מקומות פנויים רבים. לאבסורד הזה אין למשרד הרווחה תשובה. הנוער הוא העתיד של כל חברה, ויש לנו אחריות כבדה בעיקר לשוליים החלשים שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!