דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

חינוך / "אצלנו עשר משפחות נשארו עם ילד מחוץ למעון. זו אפליה, עושים עוול לילדים"

שירן חזין ונועה גדות, ממובילות 'מחאת הבימבות', דורשות מהממשלה לדאוג למסגרות עבור כלל הפעוטות בגילאי לידה עד שלוש | "הכל בלגן. לא באמת חשבו על זה שההורים צריכים לעבוד"

שירן ביינהקר ובנה עומרי (באדיבות המצולמת)
שירן ביינהקר ובנה עומרי (באדיבות המצולמת)
דוד טברסקי

בשבוע שעבר התבשרה שירן ביינהקר מחיפה כי בנה, עמרי, לא יוכל לחזור למעון היום שלו השבוע עקב הגבלת מספר הילדים במעון. "הבנו שאנחנו עשר משפחות שילדיהן לא חוזרים למעון", היא אומרת ל'דבר'. בלילה שבין ראשון לשני היא קיבלה הודעה שמשפחה אחרת שבנה התקבל למעון פינתה את מקומה. עמרי חזר למעון בשני בבוקר, מה שהגביר אצל חזין את תחושת חוסר הצדק במהלך. "הוא חזר מהגן פשוט ילד אחר – מאושר ועייף מהתרוצצות. הבוקר הוא קם ודבר ראשון ביקש ללכת למעון. זה רק מדגיש עד כמה יש פה אפליה. עושים עוול לילדים".

לפי הערכת משרד העבודה והרווחה, כארבעים אלף פעוטות הרשומים במעונות המפוקחים על ידי המשרד נשארו ללא מענה עקב הגבלת מספר הילדים בקבוצה ל-17. לדברי המשרד, ההגבלה נדרשת עקב הגבלות משרד הבריאות, וקושי לקיים במעונות רוטציה בין קבוצות ילדים, כמו בגנים לילדים בגילאי 3 עד 6. "מסיבות חינוכיות וטיפוליות" וכן מכיוון שרוטציה אינה נותנת מענה להורים עובדים. סינון הילדים נעשה על פי אמות המידה לקבלה למעון, בו ניתנת עדיפות לפעוטות בסיכון, פעוטות למשפחות חד הוריות ופעוטות לאם העובדת במשרה מלאה.

ההסבר הזה לא מספק את ההורים, שמוחים על אפליה. ביום שני השבוע הפגינו קבוצות הורים בדרישה לפתרון לכלל הילדים בכיכר רבין בתל אביב, תחת השם 'מחאת הבימבות', והם מתכוונים להמשיך ולהיאבק.

הפגנת הורים נגד מתווה הממשלה לפתיחת מעונות היום בכיכר הבימה, 11 במאי 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנת הורים נגד מתווה הממשלה לפתיחת מעונות היום בכיכר הבימה, 11 במאי 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"השאירו את הילדים בחוץ מסיבות לא ברורות"

"האופן שבו מתייחסים להורים מרתיח את הדם", מספרת ל'דבר' נועה גדות, אמא מתל אביב וממובילות המחאה, "היקר לנו מכל לא חוזר להיות עם חברים שלו, הגננת שלו וסדר היום שלו. השאירו את הילדים בחוץ מסיבות לא ברורות". גדות ואמהות אחרות טוענות כי התנהלות המעונות, בינהם נעמת, ויצו ועוד, לא אפשרו להורים להבין מדוע ילדיהם לא נכנסו למעונות. "יש מקומות שבהם עשו הגרלה, יש כאלו שבדקו את ההכנסות של ההורים לפני שנה", אומרת גדות, "זה הזוי, יש הורים עצמאים, או שעובדים בעולם התרבות, שבחודשיים האחרונים קרסו לחלוטין, אבל בחרו לפי מה שהיה לפני שנה. לא אמרו לנו לכמה זמן, לחלק מההורים מסרו שזה יהיה כך עד לסוף השנה". גם חזין אומרת כי "התחילו מילדי רווחה וחד הוריות, ומשם זו הגרלה".

"ההורים לא יכולים לצאת ככה לעבודה. כל הורה והפתרון שלו"; אומרת גדות, "יצא לי לשמוע על הורים ששכרו מטפלות, אבל הרוב לא עושים את זה ונשארים עם הילדים. הרבה איבדו את העבודה שלהם ואין להם את הכסף לעשות את זה, כי זה נורא יקר."

נועה גדות ממחאת הבימבות (צילום באדיבות המצולמת)
נועה גדות ממחאת הבימבות (צילום באדיבות המצולמת)

חזין אומרת שהמתווה הנוכחי רחוק מלאפשר שגרה. "הבן האמצעי שלנו ברוטציה בגן, חצי מהשבוע בבית. הכל בלגן, מתווה הגנים בלגן, בתי הספר בלגן. לא באמת חשבו על זה שההורים צריכים לעבוד. בגלל שהילדים נורא צעירים, שר הבריאות החליט שלעשות רוטציה יבלבל אותם, אבל אף אחד לא לקח בחשבון את העשרה שנמצאים בחוץ. בגנים של הקטנים הצוותים לא עם מסכות כי צריך לנשק ולחבק, אז מה זה משנה אם זה 17 או 27? תחליטו – או שחוזרים לשגרה ויש אומץ למקבלי ההחלטות, או שלא יחזרו וכולנו נישאר בבית".

גם הארגונים והשר תומכים

הקריאה להגדלת מספר הילדים במעונות מגיעה גם מצד שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, הממונה על המעונות. לפי המתווה שהציע אקוניס למשרד הבריאות ולמועצה לבטחון לאומי, ביום ראשון יוגדל מספר הילדים בכל קבוצה מ-17 ל-21 (למעט קבוצת התינוקות), כאשר כל קבוצה תחולק לשלוש קבוצות משנה של שבעה פעוטות עם מטפלת קבועה. השלב הבא במתווה הוא חזרה לפעילות מלאה ב-24 במאי. "יש חשיבות בקביעת אופק מוגדר להרחבת פעילות המעונות, להודיע על כך מראש להורים שילדיהם טרם נקלטו חזרה למעונות, ולאפשר להורים ולמפעילים להיערך לכך מבעוד מועד", כתב אקוניס לראש המל"ל מאיר בן שבת, לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל משה בר סימן טוב.

גם בארגונים המפעילים את המעונות קוראים לחזרה לפעילות מלאה. "הגבלות משרד הבריאות גורמות למשפט שלמה של ממש", אמרה יו"ר נעמת, חגית פאר, "חלק מהילדים וההורים חוזרים, וחלק נשארים בחוץ. העובדות שלנו נאלצות לבשר להורים את החלטת משרד העבודה והרווחה שילדיהם לא יוכלו להגיע למעון ושילדים אחרים כן על פי הקריטריונים שנקבעו שם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!