דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שי באב״ד

בדרך לשגרה / באב"ד ובר סימן טוב הבטיחו להעביר את המקל בצורה מסודרת למחליפיהם. ואם המקל ייפול?

מהו המקל שמעבירים שני מנכ"לים הפורשים בעיצומו של משבר קשה? מערכת בריאות מצומקת ומשק של מובטלים ומגזר עסקי טובע בהלוואות, כשסכנת גל שני מרחפת באוויר. המנכ"לים מעבירים מקל, הציבור משווע לגזר | דעה   

באב"ד וסימן טוב. ״מעבירים את המקל״ (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל /פלאש90)
באב"ד וסימן טוב. ״מעבירים את המקל״ (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל /פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כשמנכ"ל משרד הבריאות הודיע השבוע על פרישתו, הוא כתב: "אשאר את הזמן הנדרש לצורך העברת מקל מסודרת". כשמנכ"ל משרד האוצר הודיע השבוע על פרישתו הוא השתמש במילים דומות. הוא כתב ש"הוא מעמיד את ניסיונו לרשות ממשלת ישראל, בכדי שהעברת המקל תתבצע על הצד הטוב ביותר". שני מנכ"לים מעבירים מקל. בחירת מילים מעניינת.

באב"ד ובר סימן טוב מסיימים קדנציות ארוכות למדי. שניהם נכנסו לתפקיד ב-2015, שניהם מצאו את עצמם בחודשיים האחרונים בחזית המאבק בנגיף הקורונה. שניהם נאלצו להמשיך לרוץ אחרי שהשר הממונה עליהם ירד לנוח על הספסל, ועכשיו שניהם מבטיחים להעביר את המקל בצורה מסודרת. מהו המקל שמעביר המנכ"ל לבא אחריו?

בר סימן טוב משאיר לבא אחריו מערכת בריאות שנמתחה עד לקצה. היא לא נשברה, אבל הסדקים נראים לעיניי כל. אם בעבר הידיעה על תפוסת מיטות בבית החולים הייתה מתחבאת עמוק במהדורת החדשות, היום כל אזרח בישראל יודע כמה נדבקו בנגיף, וכמה ימים נדרשים לו להכפיל את ההדבקה. בר סימן טוב אולי קיבל החלטות נכונות במהלך המשבר, אבל הוא אחראי ישיר לכך שהמערכת הזו הגיעה לא מוכנה למגפה – עם מחסור בציוד, במיטות ובתקנים – ברמה שמזכירה את הביקורת על צה"ל במלחמת לבנון השנייה.

המקל שמעביר באב"ד למחליפו מסובך עוד הרבה יותר. משרד האוצר יצטרך להתמודד עם חור בתקציב, וחמור מכך – עם כלכלה מרוסקת, עם למעלה ממליון מובטלים, והערכות שמדברות על כך שתעבור לפחות שנה עד שאחוז האבטלה יחזור לאזור חד ספרתי.

מחליפו של באב"ד יקבל פקידות שמנוהלת כמו חצר ביזנטית, שבה כולם חותרים נגד כולם ובעיקר נגד השר הממונה. הוא יקבל משרד שחושב בכלים מיושנים ודוגמטיים.

המקל הוא המערכת הציבורית שעוברת במשך שנים מדור לדור של מנכ"לים. של פקידים. מערכת רזה, על סף הרעבה, שעם פריצתו של אירוע חריג מאיימת לקרוס. המחסנים לא מלאים, התוכניות כתובות, אבל אין מי שיודע או רוצה להוציא אותן לפועל.

המקל שעובר מיד ליד הוא תורת הפעלה שלפיה כל דאלים גבר, כולם מנסים לסחוט את המדינה – המורים, האחיות, העצמאים, עובדי אל על – כולם רוצים לקחת מהקופה הקטנה שלנו.

ומה יקרה אם המקל יפול? זה לא תסריט מופרך. המגפה יכולה לתקוף בגל שני. ואם, חלילה, יגיע? ניכנס שוב לבידוד? מסוכן לא פחות הגל השני של המשבר הכלכלי. הציבור שקוע בחובות, והמגזר העסקי חי על הלוואות. בשלב מסוים יהיה צריך להשיב את הכסף לבנק. ומה יקרה אז? משבר סאב פריים ישראלי?

האירוע הזה לא הסתיים. הוא פה והוא עשוי להכות שוב בעוצמה. המקל עלול ליפול.

הם מדברים על מקל, ומה עם הגזר? למקל של המנכ"לים אין צד שני. המדיניות של ממשלת ישראל, על פקידיה הרבים, לא כוללת גזר. שאנשים יסתדרו בעצמם, הם אומרים, אנחנו המדינה, לא מתפקידנו לעזור. והמנכ"לים? הם כבר רצים קדימה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!