דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעסוקה

חזרה לעבודה / הייטק, בניין וסיעוד: אלו המקצועות שממתינים למפוטרי הקורונה מהאוכלוסיות המיוחדות

יוליה איתן, ראש מנהל התעסוקה לאוכלוסיות מיוחדות במשרד העבודה והרווחה, על תכניות ההכשרה שמכינות אוכלוסיות המודרות כיום משוק העבודה, להתמודד עם המשבר שנוצר | "אחרי האירוע הבריאותי, הנזק הריאלי הוא בתעסוקה, צריך להביא את האנשים להיות הכי מוכנים לנקודת הזינוק"

נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההתמודדות עם השפעת הקורונה על אפשרויות התעסוקה דורשת ממשרדי הממשלה שאחראיים על תעסוקה לייצר תכניות ולהרחיב את קהלי היעד שלהן. במנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע העבודה של משרד העבודה והרווחה כבר ניכרת עליה בפניות: בין ה-15 במרץ ל-30 באפריל פנו והתחילו טיפול 30 אלף אנשים.

יוליה איתן, ראש המנהל, אומרת ל'דבר' כי במהלך החודשיים האחרונים הפעילו במנהל תכניות מקוונות, שזכו להתעניינות רבה. "בתכניות ההייטק שלנו היינו מוצפים. 4,700 משתתפות בקורסי תכנות של יוזמת Shecodes, אלה סדרי גודל מטורפים. השאלה אם יהיה להן איפה לעבוד זו השאלה הגדולה, כי כל השוק בהקפאה ולא יודעים לאמוד את קצב ההתאוששות. אנחנו כן יודעים לאפיין שבהייטק ההתאוששות תהיה מהירה יותר, יש לנו מספיק אינדיקציות מהצד האקדמאי, משרדי ממשלה, מחקר ועוד. אחרי האירוע הבריאותי, הנזק הריאלי הוא בתעסוקה, צריך להביא את האנשים להיות הכי מוכנים לנקודת הזינוק".

אוכלוסיות היעד של המנהל הן האוכלוסייה החרדית, הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית, אנשים עם מוגבלויות, יוצאי אתיופיה, אוכלוסיות רווחה, בני 45+, הורים יחידים וצעירים בסיכון. למנהל יש תכניות ותשתיות תעסוקתיות שפרוסות בשטח ונותנות מענה לציבור הרחב, כמו מרכזי 'ריאן' בחברה הערבית, מרכזי 'מפתח' בחברה החרדית, ומרכזי הזדמנות לאוכלוסיות רווחה. בנוסף פועל המנהל גם דרך שיווק באינטרנט, כנסים, עבודה קהילתית ברשויות המקומיות ועוד.

300-400 אלף איש צפויים להישאר מחוץ לשוק העבודה

"המשבר פגע קשה בשוק העבודה, מעל מיליון איש נפלטים החוצה. אנשים שיצאו לחל"ת ובפועל פוטרו. לפי הערכות שלנו, אחרי שהשוק יתאזן צפויים להישאר 300-400 אלף מחוץ לשוק העבודה. מספרים עצומים שלא היינו בהם מעל עשור", אומרת איתן, "ברור שאוכלוסיות היעד שלנו יהיו עיקר הקבוצה הזאת. המציאות שבה על כל משרה יש תחרות יותר גדולה, היא קשה יותר לאוכלוסיות היעד שלנו עם נתוני הפתיחה שלהם, והיא מחייבת אותנו לעבוד הרבה יותר קשה. 'לאסט אין פירסט אאוט' עובדת אצלנו חזק".

יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד העבודה והרווחה. "המציאות שבה על כל משרה יש תחרות יותר גדולה, היא קשה יותר לאוכלוסיות היעד שלנו עם נתוני הפתיחה שלהם, והיא מחייבת אותנו לעבוד הרבה יותר קשה" (תמונה באדיבות המרואיינת)
יוליה איתן, ראש מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות בזרוע עבודה של משרד העבודה והרווחה. "המציאות שבה על כל משרה יש תחרות יותר גדולה, היא קשה יותר לאוכלוסיות היעד שלנו עם נתוני הפתיחה שלהם, והיא מחייבת אותנו לעבוד הרבה יותר קשה" (תמונה באדיבות המרואיינת)

לפי הנתונים ניכרת עליה גדולה בפניות באוכלוסייה הערבית, אבל באוכלוסייה החרדית העלייה עוד לא החלה. איתן מסבירה כי החברה החרדית עברה טלטלה. "הקורונה פגעה והיה את פסח. המספרים שרואים נמוכים, אנחנו נראה שם זינוק. עליה מאוד גדולה בחברה הערבית".

מחכים לממשלה החדשה

אוכלוסייה נוספות היא בני ה-45+, שמחולקת לבני ובנות 45 עד גיל פרישה, ולאנשים לאחר גיל פרישה. לדברי איתן, "בקרב בני 45+ יש צורך גדול שעולה עכשיו, אבל צריך לחכות חודשיים ולראות מי באמת נפלט. בסטטיסטיקות שראינו, אנשים בגיל 45 עד פרישה לא נפגעו יותר מאחרים. הפגיעה בעיקר בצעירים", אבל אוכלוסייה שנפגעה ונדרשות תכניות נוספות עבורה היא המבוגרים. לדבריה, "מבוגרים וזקנים נפגעו קשה במשבר, גם בגלל המגבלות, החשש של המעסיקים והנחיות של משרד הבריאות", הבעיה היא שאין תכניות מאושרות וכרגע מחכים במנהל לממשלה החדשה כדי לאשר את התכניות ואת התקציב עבורן.

"אנחנו מבקשים שורה של מהלכים, כבר היום יש תכניות, אבל כדי לתת מענה יותר רחב מחכים לממשלה החדשה, זה דבר שדורש קבלת החלטות, כמה רוצים להשקיע. כפקידות אנחנו נערכים לזה. יש משאבים מסוימים, ככל שרוצים לפרוס את זה יותר רחב צריך מסגרות תקציב. לא הייתה החלטה להשקיע משאבים באוכלוסייה הזאת".

מבוגרים בעבודה (צילום: Shutterstock)
מבוגרים בעבודה (צילום: Shutterstock)

אוכלוסייה נוספות שנפגעה קשה לדברי איתן במשבר היא הצעירים. "זו קבוצה גדולה שכבר מטופלת על ידינו. יש תכנית בבניה בשיתוף משרד ראש הממשלה וזרוע רווחה. תכנית הוליסטית לתעסוקת צעירים בדגש על צעירים בסיכון".

"יש מרכזים עם רשימת המתנה לשלושה חודשים"

לכל אורך חודשי המשבר המנהל לא קיבל תוספת תקציבית עבור הפעלת התכניות. לדברי איתן, "יש רשימות המתנה, אנחנו בשיח אינטנסיבי מול האוצר איך נותנים מענה. יש מרכזים שיש בהם רשימת המתנה של שלושה חודשים ויש כאלה של שבוע, זה משתנה ממקום למקום. במזרח ירושלים יש רשימות המתנה ארוכות מאוד". אחד הקשיים שאיתן צופה הוא מצב כלכלי קשה שלא יאפשר לאנשים את הזמן לעבור הכשרה או לימודים כדי להיכנס לעולם העבודה. "אנחנו מבינים שנידרש למאמץ חריג, מתחילות להיות מאסות גדולות. חושבים איך עובדים על ההון האנושי. המצב הפיננסי הוא שהיום משפחות הרבה יותר מתקשות. היכולת לעבור תהליך של לימודים והכשרה תלויה במצב הפיננסי שלהם, כדי שאנשים יוכלו לחזק את ההון האנושי שלהם. האוכלוסייה איכותית עם הרבה יכולות אבל יש חסמי כניסה".

מבוגרים וזקנים נפגעו קשה במשבר, גם בגלל המגבלות, החשש של המעסיקים והנחיות של משרד הבריאות

איפה יש ביקוש לעובדים?

בתוך המשבר, איתן מזהה ענפים שבהם דווקא תהיה עליה בדרישה לעובדים. "לדוגמא תחום הסיעוד, רואים התעוררות. בתי אבות עשו קמפיינים של גיוס עובדים בתקופה הזאת. זאת עבודה בטוחה, עם פרנסה ודאית. תמיד היה להם קושי לגייס, בעקבות הקורונה אנשים מזהים את ההזדמנות. עבודה גם עם חמלה, טיפול וגם עם פרנסה ודאית". במנהל מזהים את כל תחום הטיפול כענף שיש בו אופק תעסוקתי. "כל תחומי הטיפול, בדגש על טיפול בקשישים בגלל הזדקנות האוכלוסייה. גם עבודה סוציאלית זה משהו שמכווינים אליו. אני לא מכשירה, זה באקדמיה, אבל יש צורך גדול באוכלוסייה הערבית והחרדית בעובדים סוציאליים".

ענפים נוספים בהם יש דרישה לעובדים לדברי איתן הם שיווק דיגיטלי וענף הבניין. "קורסים בשיווק דיגיטלי רצים. יש עליה בווליום במסחר המקוון. גם בענף הבניה, רוצים לחזק. שם יש משכורות גבוהות. הייתה יציאה גדולה של עובדים זרים ואפשר בזמן קצר להגיע שם למשכורות של מעל 10,000. יש פה חלון הזדמנויות לצאת מהסטיגמות ולהיכנס למקומות אחרים".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!