תעלת סואץ נמצאת בבעיה כלכלית, שמדרבנת חברות ספנות שלא להשתמש בה, תוך גרימת נזק כלכלי למצרים וכן נזק סביבתי. מעבר בתעלה חוסך את הנטל של הקפת אפריקה, אך כעת עקב ירידת מחירי הדלק בכ-80%, ישנן חברות ספנות שמעדיפות לבצע את העיקוף משיקולים כלכליים, שכן התשלום על המעבר בתעלה גבוה מההוצאות על ההקפה.

מעבר של אניית מכולות גדולה בתעלת סואץ, יכול לעלות בין 700 ל-800 אלף דולר לחברת הספנות. בתקופה האחרונה, מחירי הדלקים לאניות צנחו מרמת מחירים של 400 דולר לטון, למחירים שנעים סביב 80 דולר לטון. שינוי כה דרמטי הופך את המעבר בתעלה ללא כדאי כלכלית, למרות תוספת של אלפי קילומטרים למתווה השיט והאיחור במועד הגעה. חברות תובלה מעדיפות להקיף את אפריקה ולהאריך את הדרך פי שניים, כי הדלק הזול הופך זאת למשתלם יותר ממעבר בתעלת סואץ.

האניות המקיפות את אפריקה צורכות הרבה יותר דלק וגורמות בשל כך להרבה יותר זיהום אוויר, אך כיום מדובר בעלויות "חיצוניות" – הן לא מופנמות במחיר הדלק, מה שמאפשר מחירי דלק נמוכים במיוחד. חברות הספנות רגישות כיום יותר לעלות השינוע, לאור הצניחה בהיקף סחר העולמי בתקופת משבר הקורונה.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ספינות מטען ונמל מיצר גיברלטר. (צילום: shutterstock)

יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, מסר ל'דבר' כי "בספנות כל דבר מתקדם לאט. לפני יומיים הודיעו ברשות תעלת סואץ שהם מתכוונים להוריד מחירים, אבל גם הורדה של 100 או 200 אלף דולר לאניית מכולות גדולה לא מספיקה על מנת להחזיר את הכדאיות למעבר בה בעבור חברות הספנות. למרות צריכה גדולה יותר של דלק במונחי כמות, חברות הספנות נהנות כעת ממחיר נמוך ומעדיפות לחסוך גם את דמי המעבר הגבוהים בתעלה. צריך להבין שבספנות עלויות הדלקים הן הסעיף הכי גדול בהוצאות".

לפי אתד 'דיפנס-ניוז', המעבר בתעלת סואץ מאויים מכיוון נוסף בטווח הבינוני – ההתחממות הגלובלית מגדילה את הסיכוי להשמשת נתיב ספנות צפוני, שבעבר היה בלתי אפשרי בשל קרח. הנתיב החדש מסין לאירופה וארה"ב עשוי להיות מהיר יותר ב40% לעומת מעבר בתעלת סואץ, אך במקרה זה מדובר גם בחיסכון בכמות הדלק והורדת הפליטות לסביבה.​