דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

היום הבינ"ל נגד להט"בופוביה / "לחיות את החיים שתמיד רצינו": ג'סיקה פלאט ממשיכה לפתוח את ההוקי לקהילת הטרנס

אחרי שהייתה השחקנית הטרנסג'נדרית המקצוענית הראשונה, לקחה הקנדית בת ה-30 חלק בהקמת קבוצת הוקי פתוחה לכל קהילת הטרנס | "ספורט תמיד מחולק לנשים וגברים, אף פעם לא הייתה קבוצה שפשוט אמרה 'אנחנו תומכים בך, אנחנו כאן בשבילך'"

שחקנית ההוקי ג'סיקה פלאט (צילום: Courtney/ flicker)
שחקנית ההוקי ג'סיקה פלאט (צילום: Courtney/ flicker)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בכל יום שעובר ג'סיקה פלאט מוכיחה שהוקי קרח הוא ענף ספורט לכולם וכולן. פלאט, בת ה-30, שהייתה השחקנית הטרנסג'נדרית המקצוענית הראשונה בהוקי הנשים בקנדה, לקחה חלק בשנה האחרונה בהקמת קבוצה חובבנית בשם טים טרנס (Team Trans), הפתוחה לקשת הרחבה של חברי קהילת הטרנס. בקבוצה משחקים יחד, בסביבה מוגנת, מקבלת, ואוהבת נשים טרנס, גברים טרנס וכאלה שאינם מזדהים עם מגדר מסוים.

אחרי ששיחקה בקבוצת הבנים של קבוצת התיכון הקטן בעיירת הולדתה ברייט גרוב בקנדה, המשיכה פלאט לליגת חובבנים אזורית, אך מהר מאוד פרשה כי הרגישה לא בנוח עם הסביבה הגברית מאוד.

"הייתי צריכה להיות זהירה מאוד באופן בו הצגתי את עצמי" סיפרה לאתר SB Nation, "נהייתי די טובה בלהעמיד פנים שאני מי שחשבתי שאני צריכה להיות. הייתי יותר 'אני' עם החברים שלי, אבל בהחלט לא בסצנה של ההוקי".

ב-2012 החליטה לעבור תהליך להתאמה מגדרית, תהליך שהתקבל באהבה מצד משפחתה, דבר לא מובן מאליו. "אני חושבת שהייתי ברת מזל עם כל המשפחה שלי", אמרה בראיון ל-ESPN.

כשהתחילה ללמד ילדים להחליק על הקרח, התעורר אצלה הרצון לחזור להוקי. שבע שנים אחרי שהפסיקה לשחק, התייצבה פלאט למבחנים במועדון טורונטו פיוריז, אך לא ממש הרשימה. למרות ההתלהבות שגילתה, הייתה חסרה לה טכניקה והבנת המשחק.

בעונת 2016-17, לקחה חלק בארבעה משחקים בלבד, אך עשתה היסטוריה כשהפכה לשחקנית הטרסנג'נדרית המקצוענית הראשונה בעולם. "הייתי כל כך שמחה ומלאת ביטחון" סיפרה בראיון, "רציתי שאנשים יראו שגם מישהו עובר דברים קשים בגלל שהוא טרנס או גיי או ביסקסואל, שיש אור בקצה המנהרה. שאנחנו יכולים להיות שמחים ולחיות את החיים שתמיד רצינו".

פלאט המשיכה לשתי עונות נוספות בקבוצה, בהן לקחה חלק מרכזי יותר, עד שליגת הנשים פורקה עקב קשיים כלכליים. כיום, היא משחקת במסגרת הטורנירים של 'התאחדות שחקניות ההוקי המקצועניות' (PWHPA), ארגון ללא מטרת רווח, שהוקם אחרי פירוק הליגה ופועל לקידום הוקי נשים מקצועני בצפון אמריקה.

במקביל לקריירה המקצוענית לקחה, כאמור, חלק בהקמת 'טים טרנס'. ל-SB Nation, הסבירה פלאט מה עמד מאחורי ההחלטה: "הרבה טרנסג'נדרים מרגישים את העוינות במשחקי ההוקי, בגלל שזה עדיין ענף שנשלט במידה רבה על ידי גברים. כל מי שנראה קצת שונה, מיד צוחקים עליו או מנדים אותו".

ב-2019 החלה הקבוצה להתאמן, עם שחקניות ושחקנים מארה"ב וקנדה. חלק באו עם ניסיון של שנים במשחק, חלק שיחקו להנאתם במשך השנים, ואחד למד להחליק על הקרח כדי להצטרף לקבוצה. אך לדברי אחד השחקנים, קט פרגוסון, מה שאיחד אותם היו החוויות שעברו בחיים.

את המשחק הראשון, נגד קבוצת בוסטון פרייד (Boston Pride), ארגון הוקי של קהילת הלהטבא"ק במסצ'וסטס ארה"ב, שאף מימן את מדי המשחק של הקבוצה, הגדיר הקפטן הריסון בראון כ"חוויה משנת חיים".

בראון, שהיה שחקן ההוקי המקצועני הטרנסג'נדר הראשון בהיסטוריה, הסביר כי "הרבה ילדים מרגישים שאין להם מקום בספורט, בגלל שהיסטורית הספורט היה מאוד בינארי – תמיד מחולק לנשים וגברים. אף פעם לא הייתה קבוצה שפשוט אמרה 'אנחנו תומכים בך, אנחנו כאן בשבילך'. אני חושב שזאת הפעם הראשונה שבאמת רואים דבר כזה בהוקי".

פלאט מקווה המשך הפעילות של טים טרנס תעזור לשחקני הוקי טרנס לשמור על קשר עם הענף בזמן שהם מתמודדים עם שאלת הזהות המגדרית שלהם. ל-SB Nation סיפרה כמה משמעותית הייתה יכולה להיות קבוצה כזו עבורה כשייתה בתחילת שנות העשרים של חייה. "אולי" אמרה, "משהו כזה היה קיים אז, לא הייתי צריכה לפרוש לשבע שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!