דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק המים בישראל

שרב כבד / בעקבות החום הכבד: נשבר שיא של צריכת חשמל, זינוק של 20% בביקוש למים

בשעה 13:55 עמדה צריכת החשמל על 13,809 מגהוואט | ב'מקורות' דיווחו על זינוק בביקושים למים לשתייה ולחקלאות ברחבי הארץ

עובד חברת החשמל, בזמן עבודה בחום בשוק העירוני בעכו. 14 במאי (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
עובד חברת החשמל, בזמן עבודה בחום בשוק העירוני בעכו. 14 במאי (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שיאי צריכת מים וחשמל בעקבות גל החום: אזרחי ישראל שברו היום (שלישי) את שיא צריכת החשמל בכל הזמנים. מחברת החשמל נמסר כי בשעה 13:55 הצריכה עמדה על 13,809 מגוואט. השיא הקודם נרשם ביולי 2019, והוא עמד על 13,568. חברת 'מקורות' הודיעה על זינוק של 20% בביקוש למים לשתייה וחקלאות ברחבי הארץ.

אתמול (שני) דיווחו בחברת החשמל על שבירת שיא צריכת החשמל בחודש מאי, כשבשעה 13:51 נרשמה צריכה של 13,291 מגהוואט, עלייה של 599 מגהוואט מהיום שלפניו. מהחברה נמסר כי "מיום ראשון מתמודד משק החשמל עם אירוע אקלימי נדיר של חמסין חריג בתקופת האביב".

עשן מארובות תחנת הכוח הפחמית באשקלון. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90
עשן מארובות תחנת הכוח הפחמית באשקלון. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90

 

כהיערכות לשבירות שיאי הביקוש השמישה חברת החשמל תחנות כוח שהיו אמורות לצאת לעבודות תחזוקה שגרתיות, ובנוסף החזירה לפעולה תחנות כוח נוספות במהירות 1,500 מגהוואט – רובן של יחידות פחמיות, שפעולתן הופסקה כחלק ממדיניות להפחתת השימוש בפחם, ושמירת היכולת הפחמית למצבי חירום בלבד.

3 מיליון קוב מים מתחילת השבוע

לצד הביקוש לחשמל, גובר כאמור גם הביקוש למים, הן לצריכה ביתית והן לחקלאות. מנתוני מקורות, נמצא כי מתחילת השבוע סופקו ממערכת המים הארצית 3 מיליון קוב מים, לעומת 2.5 מיליון קוב מים בשבוע שעבר, גידול של 20% בצריכת המים.

חוף הכנרת, 5 במאי 2020 (צילום: רותי אורן-רחמן)
חוף הכנרת, 5 במאי 2020 (צילום: רותי אורן-רחמן)

כדי להתמודד עם העלייה בביקוש הגבירה מקורות את שאיבת המים מהכנרת, שהתמלאה בשני החורפים האחרונים כמעט על לקו האדום העליון. לפי מקורות, אספקת המים מהכנרת למערכת המים הארצית גדלה השבוע ב-30% מ-700 אלף מ"ק ליום ל-900 אלף מ"ק ליום.

לצד זאת הגבירו במקורות את שאיבת המים מקידוחי מי תהום מקומיים, באזורים המנותקים ממערכת המים הארצית. לפי גורמים ב'מקורות', "החברה מפעילה מאמצים מיוחדים להפיק מים באיכות גבוהה לצורכי הפריפריה המרוחקת, כדי לענות לביקוש הגובר למים בימים חמים אלה. אספקת המים לאותם אזורים מתבססת אך ורק על קידוחים, ועל יכולתה של מקורות להגיע לכל טיפת מים במעבה האדמה ולהשביחה על-פי התקנות המחמירות ביותר למגוון השימושים".

גידול של 25% באספקת המים לחקלאים בנגב

הביקוש למים לחקלאות עלה גם הוא בשל עומס החום הכבד ולטענת מקורות נרשם גידול של 25% באספקת המים לחקלאים בנגב – מ-730 אלף מ"ק מי קולחים מוּשבים בשבוע שעבר ל-900 אלף מ"ק ליום. המים לחקלאים בנגב מגיעים משפכים המטוהרים במפעל טיפול השפכים שפד"ן.

מתקן מקורות באשקלון (צילום: משה שי / פלאש 90).
מתקן מקורות באשקלון (צילום: משה שי / פלאש 90).

דני סופר, סמנכ"ל חטיבת התפעול ב'מקורות' מסביר כי ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים הקיצוניים, ממשיכים לאתגר את משק המים. "מקורות, חברת המים של ישראל, מחויבת גם בתנאים אלה לעמוד ביעדי אספקת המים ולתת מענה באמינות, בזמינות ובאיכות לכל צורכי המים של אזרחי המדינה".

עוד אמר סופר, כי "חייבים ליישם את החלטת הממשלה לאלתר ולחבר את האזורים המנותקים ממערכת המים הארצית, בדגש על הגליל, הגולן, העמקים ובקעת הירדן. עקב אי-יישום החלטת הממשלה וחיבורם למערכת הארצית, סובלים אזורים אלו ממחסור חמור במים, על-אף השנה הגשומה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!