דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיות בר

שרב כבד / רשות הטבע והגנים: זינוק של פי 5 בקריאות סיוע לחיות בר עקב החום

מתנדבי הרשות המפעילים את ה׳חיבולנס׳ טיפלו ב-99 קריאות לסיוע, פי 5 מאשר בימי שגרה | עיקר ה'מטופלים': גוזלים שנפלו מהקן מרוב תשישות

ינשוף עצים שפונה לטיפול באמצעות ה'חיבולנס'. (צילום: שי פלד שדיווחה על הינשוף)
ינשוף עצים שפונה לטיפול באמצעות ה'חיבולנס'. (צילום: שי פלד שדיווחה על הינשוף)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ברשות הטבע והגנים מדווחים על שיא בקריאות הסיוע לחיות בר עקב החום הכבד. לפי הרשות, אתמול (שני) נרשמו 99 קריאות מאזרחים ערניים ל'חיבולנס', אמבולנס לחיות בר שמעביר חיות בר פגועות לטיפול במרפאות לחיות, תחנות מעבר בבתי מתנדבים ובעיקר לבית החולים לחיות בר של הרשות בספארי ברמת גן. מדובר על זינוק של פי 5 מהממוצע היומי בימי שגרה, שעומד על כעשרים קריאות.

עומסי החום מאתגרים מאוד את הגוזלים שנופלים מהקינים והפרחונים שגדלים בקינים ומנסים לעוף לראשונה בתקופה זו של השנה אך מתקשים להתרומם

בין החיות שהועברו אתמול לטיפול על-ידי החיבולנס ומתנדביו היו גוזלי ציפורים ועופות כגון: בזים, אוח, סיסים, ינשופים ותנשמת. בסך הכל טיפלו מאות המתנדבים בפרויקט ב-123 בעלי חיים שונים, כמחצית מהם היו גוזלים או גורים ו-60 היו בעלי חיים בוגרים. רוב בעלי החיים היו מאזור המרכז (54), והשאר בדרום (41), בצפון (27) וביהודה ושומרון (1).

חיות בר (צילום ארכיון: גל ביסמוט רשות הטבע והגנים)
חיות בר (צילום ארכיון: גל ביסמוט רשות הטבע והגנים)

 

אילנה דקל-רוזנברג, מפעילת החיבולנס ברשות, מספרת על הפעילות בתקופה זו: "עומסי החום מאתגרים מאוד את הגוזלים שנופלים מהקינים והפרחונים שגדלים בקינים ומנסים לעוף לראשונה בתקופה זו של השנה, אך מתקשים להתרומם. לעיתים, לאחר בירור עם המדווחים, אנו מנחים אותם כיצד לפעול בשטח, אם בהחזרת הגוזל לקן שנמצא בסמוך או השארת פרחון בהתאם למצבו לנסות לעוף לראשונה. אלו תהליכים טבעיים שצריך לתת להם לקרות בעצמם. במקרים בהם אנו מזהים פגיעה, פציעה או תשישות חריגה של חיית הבר אנו אוספים את החיה באמצעות חברי מערך המתנדבים שלנו, שעושה עבודתו בכל שעות היום והלילה, ומפנים לטיפול מקצועי בבית החולים לחיות בר ומרפאות אחרות בהתאם להתמחותם".

עופר בודד בשטח לרוב אינו נטוש אלא ממתין כדרך הטבע לאימו שתניק אותו. במקרים בהם מזהים עופר בודד אין להתקרב אליו, ואסור לגעת ולאסוף אותו כי כל פעולה כזו עלולה לחרוץ את גורלו ולמנוע מאימו לחזור ולהניק אותו

לצד ערנות האזרחים, גם פקחי הרשות הפזורים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ מדווחים על עליה ניכרת בפינוי חיות בר לקבלת טיפול. ברשות ציינו לדוגמה כי אתמול הועברו שני צבאים פגועים לבית החולים לחיות בר של הרשות והספארי ברמת גן.

ברשות מציינים כי בימים אלו נמצאת עונת המלטות הצבאים בעיצומה ועופרים רבים (צאצאי הצבאים) נמצאים בשטחים הפתוחים. "יש לזכור שעופר בודד בשטח לרוב אינו נטוש אלא ממתין כדרך הטבע לאימו שתניק אותו. במקרים בהם מזהים עופר בודד אין להתקרב אליו, ואסור לגעת ולאסוף אותו, כי כל פעולה כזו עלולה לחרוץ את גורלו ולמנוע מאימו לחזור ולהניק אותו, מה שימנע ממנו את האפשרות לחזור לטבע".

ברשות הוסיפו כי "בכל התלבטות יש לפנות קודם למוקד הרשות שמספרו 3639* לקבלת הנחיות כיצד לפעול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!