פליטות גזי החממה על ידי בני האדם צנחו ב-8.6% בארבעת החודשים הראשונים של 2020, כך לפי מחקר חדש שהתפרסם השבוע בכתב העת הנחשב Nature. הצניחה בפליטות גזי החממה היא תוצאה של מדיניות הסגר שנקטו מדינות רבות במטרה להיאבק במגפת הקורונה, וההאטה הכלכלית ברחבי העולם. השיא בירידה בפליטות היומית נרשם ב-7 באפריל 17% פחות בהשוואה לשנה שעברה.
החוקרים שכימתו את כמות פליטות הפחמן הדו חמצני שנחסכו בשל הסגר הכפוי של עסקים רבים, המעבר הנרחב לעבודה מהבית וסגירת השמיים לתעופה, הירידה הכוללת בפליטות גזי חממה בשנת 2020, בהשוואה לשנת 2019, תהיה בין 4.2% במקרה של חזרה מהירה לעסקים כרגיל ל-7.5% במקרים של חזרה הדרגתית יותר. בעשור האחרון עלו פליטות גזי החממה בקצב של 1% אחד מדי שנה.
חלוקת הפליטות לפי לסקטורים מעלה כי מרבית הירידה – 86% – הגיעה מתחומי התחבורה הקרקעית וייצור אנרגיה ותעשייה. כשהפליטות בתחום התחבורה הקרקעית לבדו ירדו ב-36%. ירידה דרסטית, בשיעור של 60%, נרשמה בתחום בתעופה.
עם זאת החוקרים זיהו עלייה קלה של 2.8% בפליטות באזורי מגורים, שם התרכזה רוב הפעילות האנושית במהלך הסגר.
"מרבית השינויים ב-2020 הם ככל הנראה זמניים בלבד, משום שאינם משקפים שינוי מבני בכלכלה, תחבורה ומערכות האנרגיה", כתבו החוקרים, שציינו כי במקרי עבר בהן האטה כלכלית הובילה לצניחה בפליטות, החזרה לשגרה לאחריה הגדילה את כמות הפליטות אף יותר. אחת הדוגמאות שנתנו היה המשבר הפיננסי של 2008, שהוביל לירידה של 1.4% בפליטות בסוף 2009, אך ב-2010 הפליטות קפצו ב-5.1%.
החוקרים ציינו לטובה את הירידה החדה בפליטות מענף התחבורה. לטענתם, הדבר מראה כי תכנון עירוני תחבורתי נכון שמתעדף הולכי רכב, ואופניים על פני רכבים פרטיים יכול להוריד משמעותית את פליטות גזי החממה ורמות זיהום האוויר בערים ומדינות רבות.