דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלי כהן

ראיון / שר המודיעין, אלי כהן, בראיון ל׳דבר׳: ״אסור לקדם קיצוצים או העלאות מיסים״

שר הכלכלה בימי הקורונה חושב שכבר ברבעון הראשון של 2021 ישראל תרד ל-5% אבטלה, ועונה לשאלה ׳האם הליכוד היא יותר שרן השכל ופורום קהלת או יותר מפלגת כולנו׳: ״אני חושב שזכויות עובדים זה דבר חשוב״

ח"כ אלי כהן (צילום: פלאש 90)
ח"כ אלי כהן (צילום: פלאש 90)
גיל פלוטקין
עמר כהן
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אלי כהן (ליכוד), שר המודיעין החדש, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד אחרי שהיה שר הכלכלה בשיא מגפת הקורונה. בראיון ל׳דבר׳ הוא מדבר על מה צריכה לעשות הממשלה ברמה הכלכלית, ורואה יתרונות לממשלה עם גנץ.

המשבר מאחורינו?
״תראו, מגפת הקורונה גרמה לכך שפחות מ-20 אלף איש נדבקו בנגיף, אבל כמעט כל בית בישראל נפגע ממנה כלכלית. כלומר, כלכלית המשבר הוא יותר עוצמתי מהפגיעה הבריאותית שלו. היתרון הוא שהגענו למשבר הזה ערוכים עם אבטלה נמוכה ועם יתרות מט״ח גבוהות. זה מה שבהחלט אפשר לנו לתת מענה מאוד משמעותי גם לשכירים באמצעות חל״ת, גם התכניות השונות שהונהגו, גם דמי אבטלה לעצמאים שהיו בדיוק כמו לשכירים בחודש אפריל״.

אבל עדיין יש מיליון מובטלים.
״להערכתי בעבודה נכונה, ברבעון האחרון של השנה או ברבעון הראשון של שנה הבאה, נוכל לחזור לאבטלה של 5% ומתחת לכך״.

איך מגיעים למצב כזה?
״הרבה הסבות מקצועיות. וגם להשתמש במגוון כלים טכנולוגיים, והחכמה היא להפוך את הלימון ללימונדה. לקחת חלק מהדברים שהיינו עושים, וגם לתת בחלק מהמקומות אולי גמישות בעבודה, גם לתת עבודה מהבית, גם להגדיל את הפריון, ודווקא לקדם הכשרות מקצועיות לאנשים בלי הכשרות. הרי ערב המשבר של נגיף הקורונה, היה לנו מחסור מאוד גדול של עובדים בתעשייה, בהייטק״.

שי באב"ד, משה כחלון, אלי כהן ושרגא ברוש. ״היצואנים במדינת ישראל עבדו 100% לאורך כל תקופת הקורונה״ (צילום: פלאש 90)
שי באב"ד, משה כחלון, אלי כהן ושרגא ברוש. ״היצואנים במדינת ישראל עבדו 100% לאורך כל תקופת הקורונה״ (צילום: פלאש 90)

יש הרבה ביקורת על רשות המיסים והמענה המוגבל שהיא נתנה.
״בסוף היום קבענו תכניות שנתנו מענה טוב מאוד. גם קרן של מעל ל-5 מיליארד שקלים לעסקים עם מחזור של עד 20 מיליון. גם קרן של 6 מיליארד שקלים לעסקים של מעל ל-20 מיליון. והמנגנונים למתן הפיצויים ומתן החל״ת״.

תעשיינים אומרים שהתעשייה הופקרה. אין הזמנות לייצוא, והענף לא יתרומם בחודשיים ובשלושה חודשים הקרובים.
״קודם כל ברור לך שמדינת ישראל לא יכולה לקדם הזמנות פיקטיביות על ידי לקוחות בחו״ל״.

אבל מה משרד הכלכלה עושה בשביל לעודד את הייצוא? אתה בקדנציה האחרונה חיזקת מאוד את הייבוא, גם ברפורמת הקורנפלקס, וגם ברפורמת מכון התקנים…
״נכון, וצו ייבוא אישי״.

אבל הקורונה מלמדת אותנו שבלי ייצור מקומי אנחנו בבעיה. אז מה עושים בשביל לחזק את היצואנים ואת התעשיינים?
״הייצוא של מדינת ישראל צמח ב-5-6% כמעט מידי שנה ב-4 שנים האחרונות וזו אחת המדינות שצמחה בשיעור הגבוה ביותר. בשנת 2017 בכהונתי, הייצוא חצה בפעם הראשונה את ה-100 מיליארד דולר, ובשנת 2019 כבר הגיע ל-114 מיליארד דולר, בהחלט נתונים שהם מעידים על החכמה של הכלכלה״.

אני מביא לליכוד לא רק את הצד האידיאלוגי בצד המדיני, אלא את הצד החברתי, את הצד הכלכלי, את הצד שרואה את האנשים״

״יש ביקוש מאוד גדול למוצרים של מדינת ישראל. יש גם חוק עידוד השקעות הון, שאנחנו נותנים מענקים למפעלים שמייצאים. יש האטה בשוק הגלובלי, היא תשפיע על כל העולם ובין היתר גם עלינו, אבל דווקא ישראל היא זו שתפגע הכי מעט, ותאפשר ליציאה הכי מהירה מהמשבר״.

״היצואנים במדינת ישראל עבדו 100% לאורך כל תקופת הקורונה. אני במסגרת התקנות לשעת חירום דחפתי להחריג אותם ולא חלה עליהם שום מגבלה״.

מה אתה אומר על מחליפך, עמיר פרץ?
״אני מאחל לו בהצלחה כי זה לטובת עם ישראל. אבל חשוב לי לומר לו שדווקא כלכלה חופשית היא כלכלה שטובה גם למעמד הביניים וגם לאוכלוסיות החלשות. כי ברגע שאתה פותח את השווקים יש תחרות, ואז הצרכן נהנה מזה. לחלש יש יותר הזדמנויות קנייה. כשיש תחרות יש גידול בכמות העובדים, ואז האבטלה נמוכה. כשהאבטלה יותר נמוכה העובד יכול לדרוש יותר שכר״.

״אני קודם כל מאחל לו בהצלחה, כי זה לטובת עם ישראל״ (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
״אני קודם כל מאחל לו בהצלחה, כי זה לטובת עם ישראל״ (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

הליכוד היום הוא יותר שרן השכל ופורום קהלת או יותר מפלגת ״כולנו״?
״אני יכול להגיד לך שאני משחר נעוריי הייתי בליכוד כיוון שמנחם בגין עשה שני דברים משמעותיים, אחד זה השלום עם מצרים; ושתיים זה הנושא של הפערים החברתיים, של ההזדמנות לכל אחד. ואני מביא לליכוד לא רק את הצד האידיאלוגי בצד המדיני, אלא את הצד החברתי, את הצד הכלכלי, את הצד שרואה את האנשים. כי בסופו של יום מצביעי הליכוד זה עמך ישראל, ואני המשפחה שלי זה עמך ישראל״.

שרן השכל מייצגת תפיסות של שנאת עובדים ועבודה מאורגנת, הם לא עמך ישראל?
״אני לא חושב שהיא מונעת משנאה, אבל אני יכול להגיד לך שאני באופן אישי מאוד אוהב עובדים. אני חושב שזכויות עובדים זה דבר חשוב, אני מאמין במעמד ביניים חזק, יציב, כי מעמד ביניים חזק ויציב הוא זה שמניע את גלגלי המשק, הוא זה שהולך לקניונים, ולחנויות וכן הלאה. ואנחנו שמנו לעצמנו מטרה לצמצם פערים חברתיים״.

אני יכול לומר בגילוי נאות שרציתי את משרד הבינוי והשיכון, אבל בסוף היום צריך להגיע להסכמה להרכבת ממשלה״

״יש משפט ממסכת אבות שאני תמיד אומר, ״דע מאין באת״. וזה מה שאני תמיד אומר לעצמי. אתה התחלת מלמטה, ולכן תמיד לבוא ולראות את האנשים. וזאת האג׳נדה שאני מוביל אותה בליכוד״.

אשתך מורה נכון?
כן.

מה חשבת על הביקורת שנשמעה כנגד המורים?
״אני חושב שאני לא אובייקטיבי, אשתי מורה, ואני חושב שציבור המורים הוא ציבור חשוב, ואני מאמין שצריך לשמור עליהם. אני מאמין שהחינוך הוא המפתח לצמצום פערים חברתיים״.

״קיצוצים יפגעו בחלשים וירחיבו פערים״

אנחנו הולכים לראות עכשיו קיצוצים במגזר הציבורי?
״לא אמורה להיות הצדקה, מדינת ישראל היא כלכלה חסונה וכולנו מבינים שאירוע הקורונה הוא אירוע חד פעמי שישפיע על הכול, אבל אסור לדעתי לקדם קיצוצים או העלאות מיסים. אסור לעשות קיצוצים כי הם יפגעו בציבור ודווקא יצרו פערים ויתנו לעשירים״.

מאיפה יבוא הכסף?
״מה שקורה זה שיהיה גידול בחוב-תוצר. אבל הגידול בחוב-תוצר יהיה גלובלי. לפעמים רק מדינת ישראל נפגעת, למשל במלחמה, אבל החוב תוצר יעלה עכשיו אם לא בכל המדינות, אז בטוח במרבית מדינות העולם. ודווקא במדינת ישראל הוא יעלה באופן מתון יחסית כי בנו היקף הפגיעה היה נמוך״.

מה אתה מתכנן לעשות כשר המודיעין?
״אני יכול לומר בגילוי נאות שרציתי את משרד הבינוי והשיכון, מאוד עניין אותי הדיור לזוגות הצעירים והדיור הציבורי, אבל בסוף היום צריך להגיע להסכמה להרכבת ממשלה. אני נכנס לתפקיד הזה בחרדת קודש, אני מתכוון להשקיע בזמן הקרוב את הלמידה בו, ובכל מקום שהייתי פעלתי לחזק ולשדרג את התחום״.

הממשלה הזו נוחה לך?
״אני רואה בה משהו חיובי, קצת להוריד את השיסוי ואת השסעים. כי בבחירות יש מפלגות, ומפלגות זה מלשון פלגנות, וכל אחד מנסה להבדיל את עצמו, ולכן בחירות זה זמן שיש בו קצת יותר מחלוקות בעם. והיינו בשלוש כאלה רצופות. אז עכשיו צריך להרגיע, קצת לעבוד יחד על דברים שמשותפים לכולם כמו טיפול במשבר הקורונה, טיפול בתכנית טראמפ, טיפול בהחזרת האנשים, זה בעיני הדברים החשובים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!