דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחאה / המחאה סביב קוד הלבוש בבתי הספר תגיע לכנסת

ועדת החינוך תדון מחר (ב') באיסור על תלמידות ללבוש מכנסיים קצרים לבית הספר, ובמקרה בו תלמידת כיתה ב' נאלצה להישאר בחולצה ובמכנס תחתון לאחר שלבשה שמלה עם שרוולים קצרים מדי

הפגנה של תנועת 'דור 1.5' מול בית ספר בפתח תקווה, 22 במאי 2020 (צילום: פייסבוק דור 1.5)
הפגנה של תנועת 'דור 1.5' מול בית ספר בפתח תקווה, 22 במאי 2020 (צילום: פייסבוק דור 1.5)
דוד טברסקי

ועדת החינוך בכנסת תדון מחר (שני) בסוגיית קוד הלבוש בבתי הספר, בעקבות מספר תקריות ואירועי מחאה בשבוע שעבר. במוקד המחלוקת עומדת מדיניות של בתי ספר שונים לאסור על תלמידות להגיע לבית הספר במכנסיים קצרים, בעוד שלתלמידים בנים מותר להגיע עם מכנסיים באותו האורך.

"בישראל לא תהיה משטרת צניעות לנשים" כתב בפייסבוק יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ניצן הורוביץ (מרצ), "כן, שמעתי שאומרים 'שזה בסך הכל לבוש יותר מכובד לבית ספר'. שטויות. זריקת תלמידות מהכיתה בגלל מכנסיים קצרים היא כפייה משפילה על בנות בלבד".

המחאה התעוררה ביום שני האחרון, בעקבות מניעת כניסתן של תלמידות חטיבת הביניים "אלון" ברעננה לבית הספר בטענה שמכנסיהן קצרים מדי. לטענת ההנהלה, תקנון בית הספר לא הרשה לתלמידות להיכנס אליו במכנסיים מעל גובה הברך, אך התלמידות מחו על כך שהפנייה מופנית רק לבנות ולא לבנים, להם מותר להיכנס עם מכנסיים קצרים ללא בעיה. לדברי משרד החינוך ההחלטה לגבי אופי קוד הלבוש והאכיפה החינוכית לגביו נמצאת בידי מנהלי בתי הספר

בעקבות פרסום התקרית, תלמידות בית הספר ברעננה ביחד עם תלמידות מאשדוד, כפר רופין רמת גן, פתח תקווה וכפר סבא הגיעו במהלך השבוע לבתי הספר עם 'מכנסונים' כאות מחאה. ביום רביעי, תלמידות תיכון עירוני ה' במודיעין אף הושארו מחוץ לשער בית הספר לאחר שהגיעו עם מכנסיים קצרים. גם תנועת נעמת קראה לנשים להגיע למקומות העבודה בחמישי האחרון במכנסיים קצרים.

המורה אסרה על תלמידתה ללבוש שמלה, והיא שהתה בבי"ס בחולצה ומכנס תחתון בלבד

במקרה אחר שאירע ברביעי האחרון הורתה מחנכת בבית ספר בפתח תקווה לתלמידת כיתה ב' להסיר שמלה עם סמל בית הספר מכיוון ששרווליה היו קצרים מדי. המחנכת ביקשה מאמה של התלמידה להגיע לבית הספר ולספק לה ביגוד חלופי, ולאחר שהאם הודיעה לה כי לא תוכל להגיע, נאלצה התלמידה לשהות בבית הספר עם חולצה ומכנסיים בגזרת תחתונים בלבד. המקרה הועבר לבירור משרד החינוך. במקביל לכך, הורים וארגונים חברתיים דורשים את השעיית המורה והמנהלת בבית הספר בפתח תקווה שאילצו תלמידה להישאר במכנס קצר במהלך יום הלימודים.

לטענת אם התלמידה, בתה חשה מושפלת הן על ידי המורה והן התלמידים אך לא התלוננה עד שהאם באה לאסוף את בתה וגילתה את העניין. האם פנתה לרשויות ומשרד החינוך להשעות מידית את המחנכת, והמנהלת והמשפחה מסרבת לקיים בשיח עם צוות בית הספר. ככל הנראה, התלמידה תשובץ בבית ספר אחר. שר החינוך, יואב גלנט, הורה לערוך תחקיר בעקבות המקרה, ובעקבותיו הודיע משרד החינוך שהצוות החינוכי היה צריך להתחשב בגילה הצעיר של התלמידה ו"מדובר באירוע מורכב, אך מצער ומיותר, שגרם לפגיעה רבה בתלמידה, במשפחתה, במחנכת ובבית הספר". עוד צוין כי המשרד ימשיך ללוות מקצועית הן את צוות בית הספר והן את המשפחה. לטענת עיריית פתח תקווה, כל האירוע נמשך לא יותר משעה, בעוד מחנכת התלמידה לא ידעה שהתלמידה נשארה ללא מכנסיים.

בעקבות התקרית, יזמו נשים מתנועת הצעירים יוצאי חבר העמים 'דור 1.5' הפגנה מול שערי בית הספר ביום שישי האחרון, במחאה על כך שבית הספר ומשרד החינוך אינם מוכנים לקחת אחריות מלאה על הפגיעה בתלמידה ולבקש את סליחה של התלמידה והמשפחה. עוד דרשו המוחות לבחון את התנהלות בית הספר, בין היתר בטענה ליחס גזעני מכוון כלפי משפחות דוברות רוסית, שהילדה נמנתה עמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!