דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

חבל הצלה / מחקר חדש בארה"ב: הכסף שחולק לאזרחים, התגלגל מהר לצריכה והניע את הכלכלה

"משקי הבית מגיבים במהירות לקבלת הכסף. הוצאתם הממוצעת גדלה בכ-30 סנט על כל דולר שמתקבל אצלם בעשרת הימים הראשונים. בעלי הכנסות נמוכות מראים שיעור הוצאה גדול עוד יותר"

קונים בחנות מזון בלוס אנג'לס (AP Photo/Damian Dovarganes)
קונים בחנות מזון בלוס אנג'לס (AP Photo/Damian Dovarganes)
יונתן קירשנבאום

מדיניות המענקים של הממשל הפדרלי בארה"ב הייתה יעילה גם בהקלה על מצבם הכלכלי של משקי הבית וגם בתמרוץ הכלכלה בזמן הסגר, כך עולה ממחקר שפרסמה הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER). על פי מכון המחקר הכלכלי, הגדול ביותר בארה"ב, המענקים שניתנו כמעט לכל אזרחי המדינה, עודדו ברמה ניכרת את הצריכה בזמן שהכנסותיהם של חלק גדול ממשקי הבית ירדו.

כחלק מתכנית הסיוע בת 2.2 טריליון הדולר שאישר הממשל האמריקאי לפני כחודש וחצי, הוענקו 1,200 דולר לכל אזרח בוגר, ותוספת של 500 דולר על כל ילד. כך, משק בית עם שני הורים ושלושה ילדים, זכה למענק של 3,900 דולר. על אף שהממשלה הציב רף עליון לזכאות למענק, הכנסה שנתית של עד 75 אלף דולר, על פי המחקר הרוב המוחלט של האמריקאים זכו לו. יש לציין כי מדובר במענק חד פעמי, אבל הממשל הודיע כי ישקול להעניק תשלומים נוספים בעתיד אם המשבר יתארך.

החוקרים מייחסים חשיבות לשאלה 'כמה מהמענק ששימש להוצאות של משקי הבית?'  כמדד חשוב לרמת האפקטיביות של הסיוע בהמרצת הכלכלה  ובתמיכה בהכנסותיהם של עסקים שנפגעו בגלל הקורונה. ככל שהכסף שניתן לאזרחים מתורגם מהר יותר לצריכה כך הוא אפקטיבי יותר. זאת לעומת מצב שהכסף מחולק לאזרחים ונשאר תקוע בחשבונות הבנק.

"אחד הכלים בהם עושה הממשלה שימוש בזמני מיתון הוא תשלומים ישירים לחשבונות הבנק של משקי הבית. תשלומים אלו אמורים להקל על השפעותיו השליליות של המיתון ולתמרץ את הכלכלה על ידי עידוד היקף הצריכה של משקי הבית, שהופך כך לתמרוץ הייצור והתעסוקה. מידת האפקטיביות של התשלומים תלויה במידה שבה אותם משקי הבית עושים שימוש בכסף לצריכה", כתבו החוקרים.

לטענתם, "משקי הבית מגיבים במהירות לקבלת הכסף, והוצאתם הממוצעת גדלה ב-0.35-0.25 סנט על כל דולר שמתקבל אצלם בעשרת הימים הראשונים. בנוסף, משקי בית בעלי הכנסות נמוכות או בעלי בית שסבלו מירידה משמעותית בהכנסותיהם מראים שיעור הוצאה גדול עוד יותר".

על פי המחקר, ככל שרמת ההכנסה של משקי הבית נמוכה יותר, כך גדלה עוד יותר האפקטיביות של המענקים. הסיבה לכך היא שבמשקי בית בעלי הכנסה נמוכה, הפגיעה בהכנסה, גם אם היא מגובה במידה כלשהי על ידי דמי אבטלה, עדיין עלולה להתבטא בפגיעה ביכולת לרכוש מוצרים בסיסיים. לכן פגיעה בשכר עובדים עניים תורם באופן משמעותי לפגיעה ברמות הצריכה בכלל, והשלמות הכנסה כמו זו של הממשל האמריקאי תורמות להקטנת פגיעה זו בזמני משבר.

"לעומת תכניות הסיוע במשברים בעבר, כמו ב-2001 ו-2008, ניכרת עלייה קטנה יותר בהוצאה על מוצרים ברי קיימא, ועלייה גדולה בהרבה בהוצאה על מוצרי מזון בסיסיים", טענו החוקרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!