דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ח"כ ניצן הורוביץ: "מדידת המכנסיים היא הפנמת הכפייה, ההדרה והמשטור"

ועדת החינוך של הכנסת קוראת למשרד החינוך לקדם דיאלוג בבתי הספר על קוד הלבוש ואופן אכיפתו | נטעאל ברק, תלמידת י"א מגדרה: "מפריע לי שמודדים אותנו כל פעם בכניסה בבית הספר, זו תחושה משפילה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (שני) על אפשרויות ליצירת אלטרנטיבה חינוכית לפיקוח על קוד הלבוש בבתי הספר – זאת בעקבות מחאת המכנסונים על רקע האירוע בו נמנעה כניסתן של תלמידות חטיבת הביניים "אלון" ברעננה לבית הספר בטענה שמכנסיהן קצרים מדי, ואירוע השפלת תלמידת בית ספר יסודי בפתח תקווה.

"אין קווים מנחים או נוהל מחייב לכלל המורים וההורים בארץ, כל אחד עושה מה בעיניו", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ). "מדידת המכנסיים היא הפנמת הכפייה, ההדרה והמשטור של נשים מגיל צעיר. מדובר לא בעניין נקודתי מקומי אלא עניין רחב שמתרחש בהמון בתי ספר".

"כל הזמן בוחנים אותנו ומודדים אותנו"

"מותר לכולם להגיע עם מכנסיים עד הברך, אך לבנים מקפידים פחות ולבנות יותר", אמרה נטעאל ברק, תלמידת י"א מגדרה, שעומדת בראש התארגנות תלמידות כלל ארצית כנגד תופעת מדידת אורך המכנסיים. "מפריע לי שמודדים אותנו כל פעם בכניסה בבית הספר, זו תחושה משפילה. אני מסכימה שצריך להתלבש בצורה מכובדת, זה לא העניין פה. כל הזמן בוחנים אותנו ומודדים אותנו".

"מנסים לכפות עלינו משמרת צניעות", אמרה ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שטענה שהסוגיה הנוכחית לא נסובה סביב עניין קוד הלבוש אלא סביב האופן בו בתי הספר מפקחים ואכופים את קוד הלבוש. "בנות חוזרות הביתה מחטיבת הביניים כשמישהו מסתכל עליהם, ומודד אותן כל הזמן. נכון, קשה מאוד למצוא מכנסיים באורך סביר אבל המבט שמערכת מפנה לרגליים של בנות הוא הבעייתי. מסר של כיבוד עצמי צריך לעבור בצורה מכבדת ומכובדת ולא על ידי מדידת רגליים עם סרגל".

"בבית הספר לא יכולים להתעסק במדידות שמבזות את המורים והתלמידים"

על פי המידע שנמצא בידי שדולת הנשים, בשנים האחרונות נעשו עשרות פניות מטעם השדולה וארגונים שונים למשרד החינוך בטענה שבנות מושפלות על ידי צוותי החינוך בכניסה לבתי הספר ולעיתים נאלצות להיעמד מול חבריהן ולהימדד עם סרגל. "המקרים הם רבים מספור וניכר שהרבה מאוד הורים ומורים לא מכירים את חוזר מנכ"ל", אמרה אלינור דוידוב, מנהלת תחום מאבק בהדרת נשים בשדולה. "לצערנו, רק כשהמקרה הגיע לידי פיצוץ בשבוע האחרון העניין עלה לסדר היום הציבורי. משרד החינוך צריך להבהיר היטב למורים ולמנהלים מה מותר ואסור".

ועדת החינוך בכנסת (יח״צ)
ועדת החינוך בכנסת (יח״צ)

"אין חשיבה מערכתית איך פותרים את העניין", אמרה בוועדה גלית שאול, יו"ר המועצה האזורית עמק חפר, שקראה למשרד החינוך ליצור נוהל ברור ושיוויוני לגבי אופן אכיפת קוד הלבוש בבתי הספר. "כיום, המדינה שמה את הבנות במקום אחר מאשר בנים, לתלמידים אין שום מחשבה ללכת לבית הספר כמו לחוף הים. ממקום שמדבר על נורמות לבוש אנחנו מובילים את עצמנו למקומות של הדרת נשים".

"בבית הספר לא יכולים להתעסק במדידות שמבזות את המורים והתלמידים", אמרה ח"כ אורלי פורמן (כחול לבן) והציעה שבמקום יצירת קו מנחה אחיד לכלל בית הספר, משרד החינוך, שעד היום התיר לבתי הספר לאכוף את קוד הלבוש באופן עצמאי ללא התערבות המשרד, יורה על תהליך חינוכי משותף שבו יקחו חלק צוות המחנכים והתלמידים ליצירת הסכמה משותפת לגבי קוד לבוש מכובד ואופן אכיפתו.

"צריך לשים סוף לעניין החלפת הבגדים כענישה בתוך בתי הספר" מחה ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) על כך שמשרד החינוך לא התנצלו באופן ישיר למשפחת הילדה מפתח תקווה, שנדרשה לעבור את יום הלימודים לבושה בחולצה ותחתונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!