דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / באוצר טוענים שהכסף לעצמאים זורם בקצב טוב, בבנק ישראל חוששים שהמכסה תיגמר

לפי האוצר אושרו הלוואות לעסקים בסך 11.5 מיליון ש"ח מתוך 14 מיליון | נשיא לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן: "המדינה רוצה שעסקים לא ישרדו כדי שיהיה חיסכון. ראש הממשלה המציא שיטה שהעצמאים יחיו מאוויר"

הפגנת העצמאים בירושלים. 15 במאי. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת העצמאים בירושלים. 15 במאי. (צילום: דוד טברסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

האם קרן הסיוע לעסקים תספיק לענות על צרכי המגזר העסקי? התשובות סותרות. במשרד האוצר טוענים שעד כה אושרו הלוואות בסכום של 11.5 מיליארד שקלים מתוך 14 מיליארד שהוקצו לעסקים קטנים ובינוניים. בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל טוענים שהבנקים קרובים למיצוי הסכומים שהוקצו להם. במגזר העסקי מזהירים שהגל השני של הפגיעה בעסקים עוד יגיע.

על פי הנתונים שהציג נציג החשב הכללי באוצר, עמית מרזאי, בדיון ועדת הכספים של הכנסת שנערך היום (שלישי), עד כה הוגשו 61,100 בקשות להלוואה לעסקים קטנים ובינוניים. מתוכן נבדקו 43,300 ואושרו 29,900 בקשות בסכום כולל של 11.5 מיליארד שקלים. בקרן המיועדת לעסקים גדולים אושרו 4 בקשות בסכום כולל של 266 מיליון שקלים, מתוך 2.4 מיליארד שקלים שהוקצו לטובת העניין.

מרזאי הסביר לחברי הכנסת: "אנחנו בקצב של אלף עסקים שמקבלים הלוואות מדי יום, בסכום של כ-30 מיליון שקל". והוסיף " כרגע אין מה לחשוש, אנחנו ב-11.5 ניצול מתוך 14 אפשריים. לפני הציפיות שלנו במהלך חצי החודש הקרוב אנחנו נתכנס לסכום של 14 מיליארד ועוד ה-4 מיליארד שיוקצו לעסקים מסוכנים בערבות מוגדלת. זה ייתן את המענה לכל הצרכים הקיימים".

לנתונים של מרזאי הגיבה נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, מאירה וינטרופ, שאמרה "לפי הדיווח שיש בידינו, שני הבנקים הגדולים קרובים למיצוי המכסה, ברמה שתוך כמה ימים יסיימו את המכסה שהוקצתה להם בקרן לעסקים. האתר עדיין פתוח, עסקים נוספים מגישים בקשות. כ-2000 עסקים בשבוע. הם חוששים שלא יוכלו לתת מענה לבקשות".

על השאלה האם הכסף שהוקצה לקרן ההלוואות יספיק הגיב נציג התאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, שאמר "אני חושב שיש הרבה עסקים שנראה את הפגיעה בהם במאי וביוני. המשבר הכלכלי עדיין איתנו בארץ ובעולם ואני חושב שנחוצה גם קרן המשכית. לגבי עסקים בסיכון – אין לנו עדיין ודאות מי יהיה זכאי לסיוע, ובאיזה תנאים". על כך הגיב מרזאי: "כל המלאי הקיים יקבל מענה, אם נצטרך נוסיף עוד"

רועי כהן, נשיא להב התייחס גם הוא למצב של העסקים בסיכון כשאמר: "הייתי שמח אם היה מגיע לפה החשב הכללי חזקיהו ומסתכל לי בלבן של העיניים, כשהבטיח לי שתוך מספר ימים תהיה קרן לעסקים בסיכון ואנחנו כבר חודש וחצי אחרי. זו שיטה, שבינתיים מנכות מאותן הלוואות את העסקים שקורסים. אולי באוצר אומרים שאין להם בכלל זכות קיום אם הם לא מסוגלים להחזיק חודשיים של סגירה". והוסיף "פרצופה של המדינה נחשף, המדינה רוצה שעסקים לא ישרדו כדי שיהיה חיסכון למדינה. אין רצון לממש את ההבטחות. ראש הממשלה המציא שיטה שהעצמאים יחיו מאוויר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!