דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורסה

בדרך לשגרה / הבורסה בניו יורק נפתחה לראשונה מזה חודשיים

למרות שמדובר בצעד סמלי בעיקר, המדדים המובילים רשמו עלייה, בזמן שמניין המתים בארה"ב ממשיך לטפס ומתקרב ל-100 אלף | ברחבי ארה"ב החלו בהקלה על המגבלות, למרות שבחלקים רבים לא נרשמה ירידה במספר הנדבקים

מושל ניו יורק אנדרו קומי פותח את המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. 26 במאי (New York Stock Exchange via AP Images)
מושל ניו יורק אנדרו קומי פותח את המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. 26 במאי (New York Stock Exchange via AP Images)

רצפת המסחר של הבורסה לניירות ערך בניו-יורק נפתחה היום (שלישי), בצעד סמלי בעיקרו לקראת התאוששות כלכלית.  שערי המניות רשמו עליות חדות עם הישמע הפעמון המכריז על פתיחת המסחר, למרות שמניין המתים הרשמי של קרבנות הקורונה בארצות הברית על קרוב ל-100 אלף, מספר שהנשיא דונלד טראמפ צפה בעבר שהמדינה לא תגיע אליו.

רצפת המסחר של הבורסה, הממוקמת בעיר התחתית של מנהטן, נפתחה לראשונה מזה חודשיים אך היא עשתה זאת עם מחיצות שקופות, מסכות ומספר מופחת של סוחרים על מנת לעמוד במגבלת הריחוק החברתי. טמפרטורת הגוף של כל הבאים בשערי הבורסה נבדקה והם התבקשו להימנע משימוש בתחבורה ציבורית.

פסל "ילדה ללא מורא" מול הבורסה לניירות ערך בניו יורק, ביום הראשון לסגירה של הבורסה בשל משבר הקורונה. 19 במרץ (AP Photo/Kevin Hagen)
פסל "ילדה ללא מורא" מול הבורסה לניירות ערך בניו יורק, ביום הראשון לסגירה של הבורסה בשל משבר הקורונה. 19 במרץ (AP Photo/Kevin Hagen)

עליות שערים על גבי התקוות להתאוששות

אנדרו קומו, מושל מדינת ניו-יורק, המדינה בה מספר המתים הגבוה בארצות הברית, הוא שצלצל בפעמון הפותח רשמית את המסחר. "הם לא פתחו כפי שהיו לפני כן", אמר בתדרוך עיתונאים, "הם פתחו חכמים יותר".

שערי המניות זינקו מעלה במהלך בוקר המסחר, והביאו את מדד S&P 500 (הכולל 500 תאגידים, אמריקאים ברובם, הנסחרים בניו-יורק) לרמתו הגבוהה ביותר מזה חודשיים וחצי, נישא על גבי התקוות להתאוששות כלכלית. הדאו-ג'ונס המוכר טיפס ב-2.7%.

עד שנות התשעים, כמה אלפי סוחרי מניות נהגו להצטופף מדי יום ברחבת המסחר האייקונית בניו-יורק. בשנים שחלפו, עליית השוק האלקטרוני העניקה את הבכורה לסחר מניות המתבצע ממסופי מחשבים ולא מרצפת המסחר. בימינו, פועלים במקום מדי יום כ-500 סוחרים.

המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק ביום האחרון לפני הסגירה בשל משבר הקורונה 18 במרץ (AP Photo/Mark Lennihan)
המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק ביום האחרון לפני הסגירה בשל משבר הקורונה 18 במרץ (AP Photo/Mark Lennihan)

ה"ראלי", גל העליות בשערי המניות, התרחש במקביל לדיווח של ממשלת ארצות הברית על עלייה מתונה במדד ביטחון הצרכנים בכלכלה המראה סימנים של התייצבות. עם זאת, המדד נותר קרוב לשפל של שש שנים נוכח המספר הגבוה של עסקים שנסגרו והמיתון המורגש במשק האמריקאי.

ארה"ב נפתחת בהדרגה

כל חמישים המדינות בארצות הברית החלו לבצע הקלות בהגבלות ולאפשר לעסקים לפתוח את שעריהם, למרות העובדה שבאזורים מסוימים אין כל ירידה במקרים החדשים של הידבקות בנגיף הקורונה. בנוסף, מורגשת מידה של אופטימיות בנוגע למירוץ אחר חיסון למחלה.

ברחבי העולם, נגיף הקורונה הדביק קרוב ל-5.5 מיליון בני אדם והביא למותם של 346,000 לפי ספירה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. באירופה נרשמו 170,000 קרבנות וארצות הברית מתקרבת כאמור ל-100 אלף מתים, יותר ממספר האמריקאים שנהרגו במלחמות וייטנאם וקוריאה גם יחד.

המספר האמיתי של המתים ככל הנראה גבוה יותר, ומומחים מעריכים שקורבנות רבים מתו מבלי שנבדקו בבדיקה לזיהוי הנגיף.

הנשיא טראמפ השווה את נגיף הקורונה לשפעת לפני מספר חודשים, וביטל את החששות שהוא עלול להביא להרוגים רבים. מומחי הבריאות הבכירים של הממשל הזהירו מאז שמספר המתים בארצות הברית עשוי להגיע לכ-240 אלף.

בניו-יורק שספגה מכה קשה ביותר, דיווח המושל קומו היום (שלישי) כי מספר המתים היומי עומד על 73, הנמוך ביותר מזה חודשים ונמוך בהרבה מהשיא של 800 הרוגים ביממה. הוא הוסיף כי "במציאות האבסורדית החדשה שלנו, זה דבר טוב".

עם זאת, ארגון הבריאות העולמי קבע לאחרונה שהעולם שקוע בבוץ של השלב הראשון של המגפה, וקלקל את החגיגות בעבור אלו שקיוו להתאוששות מהירה של הכלכלה העולמית. "כרגע, אנחנו לא בתוך הגל השני. מבחינה גלובלית, אנחנו בעיצומו של הגל הראשון והמחלה עודנה במגמת עליה" אמר ד"ר מייק ריאן, ראש תכנית ההיערכות לחירום של ארגון הבריאות העולמי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!