דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דור הסגר

מחיר הקורונה / ״הצעירים הם הקורבנות הגדולים של ההשלכות החברתיות והכלכליות של המגיפה״

מחקר שערך ארגון העבודה העולמי מראה שהצעירים ספגו פגיעה קשה יותר מכל קבוצה אחרת | 1 מתוך 6 צעירים הפסיק לעבוד, אלו שנותרו לעבוד ספגו קיצוץ של 23% בשעות העבודה

צעירים ברכבת תחתית בסין (צילום:  Roman Pilipey/Pool Photo via AP).
צעירים ברכבת תחתית בסין (צילום: Roman Pilipey/Pool Photo via AP).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

יותר מאחד מכל שישה צעירים ברחבי העולם הפסיק לעבוד מתחילת התפרצות מגפת הקורונה, ואלו שנותרו מועסקים ספגו קיצוץ של 23% בשעות העבודה. כך לפי דו"ח של ארגון העבודה העולמי שפורסם אתמול (רביעי).

הצעירים בעולם, על פי הדו״ח, הם הקורבנות הגדולים ביותר של ההשלכות החברתיות והכלכליות של המגפה, יותר מבני גילים אחרים. החוקרים טובעים מושג חדש – 'דור הסגר', ומזהירים שהצעירים של היום יישאו את 'צלקות' המשבר הנוכחי לאורך כל חיי העבודה שלהם.

צעירה חובשת מסכה בספרד. 1 מתוך 6 הפסיקו לעבוד (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
צעירה חובשת מסכה בספרד. 1 מתוך 6 הפסיקו לעבוד (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

המגפה גורמת לצעירים 'הלם משולש': מלבד הפגיעה המיידית בתעסוקתם, היא גם משבשת את הלימודים וההכשרה המקצועית שלהם, ומציבה מכשולים גדולים בדרכם של המבקשים להיכנס לשוק העבודה או לעבור בין עבודות. למשבר גם השלכות נפשיות – סקר שערך הארגון בקרב צעירים העלה כי מעל למחצית הצעירים שנסקרו חוו חרדה או דיכאון מאז התפרצות המגפה. 

תעסוקה לא יציבה, פגיעה בהשכלה ובהכשרה

ארבעה מכל עשרה עובדים צעירים ברחבי העולם (גילאי 15-24), כ-178 מיליון עובדים, עבדו במקומות שספגו פגיעה קשה מתחילת המשבר. כמעט 77% מהעובדים הצעירים (כ-328 מיליון) הועסקו ב'משרות לא פורמליות', שאין בהן זכויות סוציאליות שיכלו להגן עליהן במשבר, לעומת 60% מהעובדים הבוגרים (גילאי 25 ומעלה) שהועסקו במשרות כאלה. שיעור העובדים הצעירים המועסקים באופן לא פורמלי נע בין 32.9% באירופה ובמרכז אסיה, ל-93.4% באפריקה. 

צעירות נפגעו יותר מצעירים. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
צעירות נפגעו יותר מצעירים. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

ההכשרות הטכניות והמקצועיות נפסקו כמעט לחלוטין בתקופת הקורונה. בסקר משותף של ארגון העבודה הבינלאומי, הבנק העולמי ויונסק"ו בקרב משתתפים בהכשרות מקצועיות דיווחו 98% מהנשאלים על סגירה חלקית או מלאה של בתי ספר טכניים ומקצועיים ומרכזי הכשרה. בסקר אחר שערך הארגון דיווחו כמחצית מהסטודנטים הצעירים כי סיום הלימודים שלהם עלול להתעכב, ו-10% צופים שלא יוכלו להשלים אותם כלל.

הצעירים הגיעו למשבר פגיעים יותר

המצב התעסוקתי של הצעירים בעולם היה קשה עוד בטרם הקורונה. בשנת 2019 היה שיעור האבטלה לצעירים גבוה יותר מאשר בקרב כל קבוצה אחרת, ועמד על 13.6% – כ-68 מיליון צעירים. בשנה זו מעל 267 מיליון צעירים לא לקחו חלק בתעסוקה, חינוך או הכשרה. גם הצעירים שהועסקו עבדו בעבודות 'פגיעות' – עבודות בשכר נמוך, עבודות לא-פורמליות או עבודה בארצות זרות כמהגרי עבודה. 

הצעירים הגיעו פגיעים יותר למשבר. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: הדס יום טוב)
הצעירים הגיעו פגיעים יותר למשבר. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: הדס יום טוב)

צעירות נפגעו יותר מצעירים

בארגון העבודה הבינלאומי חוששים כי הגידול החד והמהיר באבטלה בקרב צעירים מאז פברואר משפיע על נשים צעירות יותר מגברים צעירים. על אף מחסור בנתונים אמינים על מצב שוק העבודה במדינות השונות, מציינים בארגון כי בקנדה העלייה באבטלה בין פברואר לאפריל בקרב נשים צעירות היתה חדה בהרבה מהעלייה בקרב גברים צעירים (20.4 נקודות האחוז בקרב צעירות לעומת לעומת 14.3 נק' האחוז בקרב צעירים), וכך גם בארה"ב (22.3 נק' האחוז בקרב צעירות לעומת 15.5 נק' האחוז בקרב צעירים).

"לנקוט פעולה משמעותית ומידית"

הארגון קורא לממשלות לנקוט צעדי מדיניות דחופים, רחבים וממוקדים לתמיכה בתעסוקה והכשרה של צעירים. "אם לא ננקוט פעולה משמעותית ומידית לשיפור מצבם של הצעירים, מורשת הנגיף עשויה להיות איתנו במשך עשרות שנים", אמר מזכ"ל הארגון, גיא ריידר, "אם הכישרון והאנרגיה שלהם יונחו בצד עקב חוסר הזדמנות או מיומנויות העתיד שלנו ייפגע, ונתקשה הרבה יותר לבנות כלכלה טובה יותר לאחר הקורונה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!