דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר מנכ"לים

כלכלה / פערי השכר בין המנכ"לים לעובדים בתאגידי הענק האמריקאים ממשיכים לצמוח

דווקא המשבר עשוי לצמצם את הפער, כשמנהלים ששכרם מבוסס על ביצועים מבינים שיאלצו לספוג ירידה בהכנסותיהם. מאבקם של העובדים לשכר ולתנאי עבודה הוגנים נמשך

ממובילי טבלת השכר של המנכ"לים: מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס, מנכ"לית AMD ליסה סו, ומנכ"ל דיסני רוברט א. איגר.  (צילום: Benoit Tessier/Mark Von Holden/Invision for the Television Academy/Mark Lennihan/AP Images)
ממובילי טבלת השכר של המנכ"לים: מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס, מנכ"לית AMD ליסה סו, ומנכ"ל דיסני רוברט א. איגר. (צילום: Benoit Tessier/Mark Von Holden/Invision for the Television Academy/Mark Lennihan/AP Images)
יונתן קירשנבאום

חבילת התשלומים הטיפוסית למנכ"לים בחברות הגדולות ביותר בארצות הברית הגיעה לגובה של 12.3 מיליון דולר בשנה שעברה, והפער בין הבוס וכוח העבודה שהוא מנהל המשיך להתרחב, כך לפי סקר התשלומים למנהלים השנתי של סוכנות הידיעות AP.
על פי AP השכר החציוני למנכ"ל טיפס ב-4.1% בשנה שעברה, בעוד השכר שמקבל עובד טיפוסי בחברה עלה ב-3.2%.

לראשונה מגיעה מנכ"לית אישה לעמוד בראש הטבלה: ליסה סו מיצרנית יחידות העיבוד AMD. סך כל השכר והתגמולים של סו עמד ב-2019 על 58.5 מיליון דולר, לאחר שהובילה את מניית החברה שלה לביצועים הטובים ביותר במדד S&P 500 במשך שנתיים רצופות.​

לשם השוואה, לעובד הטיפוסי ברוב החברות המדורגות במדד S&P 500 (הכולל 500 תאגידים, אמריקאים ברובם, הנסחרים בבורסה בניו-יורק) ידרשו שתי תקופות חיים, או 169 שנים, כדי להרוויח את הסכום שהרוויח המנכ"ל שלהם בשנה שעברה.

שכר המנכ"לים שובר שיאים, העובדים נאבקים על המינימום

נתוני הסקר מתפרסמים כשברחבי ארצות הברית מתנהלים מספר מאבקי עובדים גדולים, חלקם במסגרת רשתות הענק: אמזון, מקדונלד'ס וגוגל בדרישה לשכר מינמום של 15 דולר לשעה. ההקפאה העמוקה של הכלכלה גרמה לפיטורים נרחבים ולהוצאת עובדים לחל"ת, וקרוב ל 39 מיליון עובדים אמריקאים הגישו בקשה לפיצויי אבטלה בחודשיים מאז התפרצות הנגיף במדינה. החברות מבקשות לשרוד את המיתון הפתאומי על ידי צמצום הוצאות, לצד השעיית הצמדות בשכר העובדים וקיצוצים בחלוקת דיבידנדים לבעלי מניות.

בחברות רבות המשיכו עובדי פס הייצור והמחסנים לעבוד בזמן משבר הקורונה, על אף סיכון הכרוך בכך. אלא שלטענתם החברות לא השקיעו מספיק במיגון ובהבטחת שלומם של העובדים, ולא העניקו כל פיצוי על עבודתם בזמן הקורונה, על אף הכנסותיהן העצומות. כך לדוגמה, דווח כי חברת אמזון שהמשיכה לפעול בזמן משבר הקורונה, הכניסה כ-33 מיליון דולר בשעה.

נכון להיום לא הועלתה משכורתם של העובדים החיוניים בארה"ב, וחלק גדול מהם עדיין עובדים בתנאים מסוכנים, אבל החברות הגיבו בכל זאת בצעד מפייס בעבור הציבור. כעת, נראה שיש סיכוי שהמגפה תעשה מה שהכעס הגואה בנוגע לאי השוויון בשכר לא עשה בשנים האחרונות: תביא להורדת התשלומים למנהלי החברות.

תחושה גוברת שמנכ"לים מתוגמלים יתר על המידה

מאות מנכ"לים ברחבי ארצות הברית כבר אמרו שיוותרו על חלק ממשכורתם או על כולה. התהפוכות בשוק המניות ובכלכלה העולמית עשויות להפוך את זה לקשה יותר בעבור מנכ"לים לעמוד ביעדי ביצועים ובכלל לאיים על התגמולים והבונוסים המרכיבים את חלק הארי של שכרם.

הפגנה להעלאת שכר המינימום ל15 דולר בשיקגו (צילום: AP Photo/M. Spencer Green).
הפגנה להעלאת שכר המינימום ל15 דולר בשיקגו (צילום: AP Photo/M. Spencer Green).

"אני חושב שהיתה תחושה גוברת – לא בקרב כולם, אבל בקרב חלק גדל והולך ממוסדות המשקיעים – שמנכ"לים מתוגמלים יתר על המידה", אמרה אמי בורוס, סגנית המנהל של מועצת המשקיעים המוסדיים. "זה לא כל כך שהם מקבלים יותר מדי כסף, אלא שזה לא נמצא בקשר ישיר לביצועים של החברות".

כדי להראות שהם משתתפים בכאב, מנהלים בכירים רבים התנדבו לוותר על חלק או כל משכורותיהם. בדיסני, שהוציאה כ-120,000 עובדים לחל"ת, איגר הסכים לוותר על כל שכרו עד סוף השנה הכספית, מלבד החלק שמושקע בתוכנית הבריאות של התאגיד. הוא עזב את תפקידו כמנכ"ל החברה מוקדם יותר השנה והפך ליושב הראש שלה.
מנכ"ל נוסף מצמרת הרשימה, בריאן רוברטס מקומקאסט, התחייב לתרום את כל שכרו לארגוני צדקה התומכים במאבק בקורונה "לכל משך תקופת המאמץ הזה".

מאבקי העובדים על השכר ותנאי העבודה ממשיכים כמובן, גם לאור הויתורים על השכר בקרב מנכ"לים. "עובדים כמוני יוצאים לשביתה כי לתאגידים כמו מקדונלד'ס לא אכפת מאיתנו. לא אכפת להם אם אנחנו בטוחים בעבודה, לא אכפת להם אם אנחנו נחלה" אמרה עיישה טאונסאנד, עובדת מקדונלד'ס שמשתתפת במחאה נגד הפגיעה בשכר והתנאי העבודה בזמן הקרונה לעיתון הבריטי "הגרדיאן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!