דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבקי עובדים

עבודה עולמית / הפיטורים נמנעו: איגודי העובדים באיטליה יצאו השבוע ל-2 שביתות ענק למען חבריהם

ענקית הפלדה הבינלאומית ארסלורמיטל עמדה לפטר 1,700 עובדים באיטליה אך מאבק של האיגודים ושביתה בכל מפעלי החברה מנעו את המהלך | במהלך דומה נמנעו פיטורי 190 עובדיה האיטלקים של חברת האלקטרוניקה ג'ביל

שביתה במפעלי ארסלורמיטל באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)
שביתה במפעלי ארסלורמיטל באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

חוזרים לעבודה ושובתים: שתי שביתות גדולות השבוע בתעשיית האלקטרוניקה והפלדה באיטליה מסמלות שהמאבקים על זכויות העובדים אמנם לא פסקו לרגע, אך כלי הנשק שהיה בהשהייה בתקופת הקורונה, חזר לשימוש.

הישג תוך 4 שעות

האיגודים המקצועיים באיטליה FIM, FIOM ו-UILM קיימו שביתת ענק של 4 שעות והשיגו תוצאות מיידיות. השביתה בכל אתרי חברת ארסלורמיטל – ענקית הפלדה הבינלאומית, באה בדרישה לחשוף בדחיפות את התוכנית העסקית של החברה ולנהל דיאלוג משמעותי עם האיגודים בכדי להבטיח את כדאיותם של המפעלים באיטליה תוך שמירה על מקומות עבודה ותנאי עבודה הוגנים עבור כל כוח העבודה האיטלקי.

שביתה במפעלי ארסלורמיטל באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)
שביתה במפעלי ארסלורמיטל באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)

מגיפת הקורונה הובילה לירידה משמעותית בביקושים, מה שהחמיר משמעותית את מצבם של מפעלי הפלדה האיטלקיים, התלויים מאוד בתעשיית הרכב, שבעצמה עוברת משבר קשה כרגע. האיגודים המקצועיים דחקו בממשלה ובארסלורמיטל לחשוף את תוכניותיהם לגבי עתידה של החברה באיטליה. בפרט האיגודים דרשו אישור להתחייבויות שהושמעו בהסכם שנחתם בספטמבר 2018, שם הובטחה השארתם של 12,400 עובדים בתפקידם. קיים חשד כי בהסכם שנחתם בין המדינה לחברה ב-4 במרץ 2020 ומעולם לא הוצג בפני האיגודים המקצועיים, יש כוונה לתוכנית הבראה הכוללת את פיטוריהם של 1,700 עובדים.

בשל הלחץ לאחר הכרזת השביתה, נציגי החברה והממשלה הצטרפו לאיגודים מקצועיים לשולחן המשא ומתן הווירטואלי. על-פי הצהרה של מזכ"ל האיגוד FIM-CISL,  מרקו בנטיבוגלי, והמזכיר הלאומי ולריו ד'אלו, במהלך הישיבה "הממשלה מסרה, במיוחד בהתחשב במצב חירום, כי היא העמידה אמצעים חריגים לרשות קבוצת ArcelorMittal כדי לאפשר לה לנהל המצב".

במסגרת אמצעי התמיכה, אישרה הממשלה בפומבי את כוונתה להצטרף למבנה אחזקת בעלי המניות של החברה, בעוד שבתמורה הבטיחה ארסלורמיטל לשמור על נוכחות הקבוצה באיטליה. המנכ"ל אישר לשמור באופן רשמי ומהותי את כל ההתחייבויות.

נלחמים על 190 עובדים

חברת האלקטרוניקה הבינלאומית ג'ביל פיטרה 190 עובדים איטלקים במהלך מגיפת הקורונה מה שהוביל לקריאת האיגודים לשביתה בלתי מוגבלת. האיגודים תקפו את הפיטורים של 190 העובדים ממפעל מרסיאניז והגדירו אותם לא חוקיים ובלתי אחראיים.

שביתה במפעלי Jabil באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)
שביתה במפעלי Jabil באיטליה, השבוע. (צילום: Industriall)

ג'ביל, חברה בינלאומית בתחום האלקטרוניקה שבסיסה בארה"ב, הודיעה כי תפטר 350 מתוך 700 העובדים במפעל מרסיאניס. לאחר ש-160 עובדים לא עבדו מרצון או הועברו למקום אחר, 190 עובדים מצאו עצמם מפוטרים מיום שני ה-25 במאי.

הפיטורים קרו למרות חבילת תמיכה של ממשלת איטליה האוסרת על פיטורים עד אמצע אוגוסט, בניסיון להציל את הכלכלה בעיצומו של מצב החירום הכלכלי שנגרם על-ידי משבר הקורונה. ממשלת איטליה הציגה את צו הפתיחה מחדש ב-15 במאי, כחלק מחבילת סיוע בגודל 155 מיליארד אירו להחזרת איטליה לעמוד על רגליה על ידי תמיכה בהתאוששות כלכלית, לכידות חברתית וביטחון.

האיגודים FIOM-CGIL, FIM-CISL ו-UILM בתגובה התחייבו לשביתה בלתי מוגבלת. האיגודים זועמים על חוסר הסולידריות החברתית ופרסמו הצהרה שגינתה את ההחלטה: "לזרוק עובדים במהלך המגיפה לרחובות זאת התנהגות בלתי נסבלת, בלתי חוקית ומרושעת". באיגודים קוראים לתגובה מצד הממשלה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!