דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ורג' פלויד

מחאה בארה"ב / ערים בארה"ב נערכות להתגברות המחאה, ומזעיקות את המשמר הלאומי

רצח ג'ורג' פלויד הצית גל של הפגנות, חלקן אלימות | הפנטגון העמיד את המשטרה הצבאית בכוננות, מעל 1,400 עצורים מיום חמישי | "כשאתה לא אומר כלום, אתה בצד של המדכא", אמר אחד המפגינים.

עימות בין מפגינים לחיילי המשמר הלאומי, במיניאפוליס (צילום: AP Photo/John Minchillo).
עימות בין מפגינים לחיילי המשמר הלאומי, במיניאפוליס (צילום: AP Photo/John Minchillo).

מפגינים הציתו ניידות משטרה, ניפצו חלונות ראווה והתעמתו עם שוטרים נושאי אלות ברחובות מאטלנטה ועד לוס אנג'לס, בעוד הכעס על מותו של גו'רג' פלויד מתפשט ברחבי ארצות הברית. הרשויות נערכו להתגברות האלימות לאורך השבת, כשבכמה מדינות הוזעק המשמר הלאומי לתגבור כוחות המשטרה.

כזכור, פלויד נחנק למוות ביום שני האחרון על ידי שוטר לבן שלחץ את ברכו כנגד צווארו במשך יותר משמונה דקות. במיניאפוליס, העיר שבה אירעה התקרית, גויס המשמר הלאומי במלואו על ידי המושל טים וולץ, שהפגין כח כדי להשקיט את התרעומת שהפכה הרסנית יותר ויותר.

מפגין עם דגל ארה"ב סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)
מפגין עם דגל ארה"ב סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)

"המצב במיניאפוליס כבר אינו קשור בשום דרך לרצח של ג'ורג' פלויד", אמר וולץ. "זו התקפה על החברה האזרחית שמטרתה לזרוע פחד ולמשבש את החיים בערים הגדולות שלנו".

קהל מגוון מבחינה אתנית יצא לרחובות ביותר מעשרים וארבע ערים ביום שישי האחרון. מניו יורק לאוקלנד, קליפורניה, ומאטלנטה לפורטלנד, אורגון. באופן טיפוסי, ההפגנות החלו באופן שליו לפני שרבות מהן הידרדרו לאלימות.

לפחות שני מקרי מוות נגרמו בהפגנות, מאות אנשים נעצרו, והמשטרה השתמשה באלות, כדורי גומי וגז פלפל על מנת לפזר את הקהל בחלק מהערים. במקומות רבים דיווחה המשטרה על שוטרים שנפצעו, בעוד הרשתות החברתית הוצפו בתמונות של שוטרים משתמשים בכוח; משליכים מפגינים אל הקרקע או רומסים אותם עם סוסים.

מפגינים רבים דיברו על התסכול מכך שמותו של פלויד היה מקרה נוסף בשרשרת ארוכה. הוא התרחש זמן קצר לאחר הרצח של אחמאוד ארברי, שנורה לאחר שרדפו אחריו שני גברים לבנים בזמן שיצא לריצה בשכונה שלהם בחודש פברואר, ובעיצומה של מגפת הקורונה שגבתה מעל 100,000 קורבנות בארצות הברית, ופגעה בשחורים בהיקפים גדולים מאשר חלקם באוכלוסייה.

השוטר שהצמיד את ברכו לצוואר של פלויד נעצר ביום שישי, והוגשו נגדו כתבי אישום על רצח מדרגה שלישית (ללא כוונה מפורשת) והריגה מדרגה שניה – אך צעדים אלו לא סייעו בהרגעת הרוחות. המפגינים דורשים את מעצרם של שלושה שוטרים נוספים שהיו קשורים במקרה.

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ איים על המפגינים: "הם יפגשו בכלבים האכזריים ביותר שראיתי אי פעם"

התבטאויותיו של הנשיא טרמפ הגבירו את הכעס. הנשיא פרסם שורה של ציוצים בהם מתח ביקורת על התגובה של מדינת מינסוטה למחאה, לעג למפגינים שהתאספו מחוץ לבית הלבן, והזהיר שאם המפגינים יחצו את גדר המשכן הנשיאותי "הם יפגשו בכלבים האכזריים ביותר, ובכלי הנשק המאיימים ביותר שראיתי אי פעם".

מנהיגים ברבות מהערים שהושפעו מהמחאה ביטאו זעם על הירצחו של פלויד והביעו הזדהות עם המפגינים – אבל ככל שאי השקט התגבר, רבים דיברו על הצורך הנואש להגן על עריהם ואמרו שייאלצו לתגבר את הכוחות למרות החשש שהדבר יוביל לטיפול אגרסיבי יותר במוחים.

התנגשות בין מפגינים לשוטרים בלוס אנג'לס, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu).
התנגשות בין מפגינים לשוטרים בלוס אנג'לס, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Ringo H.W. Chiu).

במינסוטה, מספר אנשי המשמר הלאומי שנדרשים על פי המושל על מנת להכיל את אי השקט טיפס בהתמדה, ונכון לכתיבת שורות אלה גויסו 1,700 מהם. עוד נשקל שם שימוש בכוחות של המשטרה הצבאית הפדרלית, שהפנטגון העמיד בכוננות גבוהה לטובת סיוע לכוחות המקומיים.

מצב חירום הוכרז במספר מדינות במטרה לגייס את המשמר הלאומי, ובחלק מהערים הוטל עוצר לילי על התושבים. המשמר הלאומי הוכנס לכוננות גם במחוז קולומביה, מקום מושבם של גופי הממשל הפדרלי, בעוד קהל מתאסף מחוץ לבית הלבן וצועק סיסמאות כנגד הנשיא טרמפ. חלק מהמפגינים ניסו לפרוץ מחסומים שהציב השירות החשאי, המופקד על הגנת הנשיא, לאורך שדרות פנסילבניה המקשרות בין הבית הלבן וגבעת הקפיטול. שוטרים לבושים בציוד להגנה ממהומות הגיבו בירי גז פלפל כנגד מפגינים שהשליכו עליהם בקבוקים וחפצים אחרים.

מפגינים סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)
מפגינים סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)

 

"אני פשוט מרגיש כאילו הוא רק שם אחד מתוך רבים שנאלצנו ליצור להם האשטאג ולהדפיס על חולצות, לצאת לקמפיינים בשמם, וזה מרגיש כאילו כלום לא השתנה", אמר אייב נרי, תושב האזור, בהתייחסו לפלויד. "זו הסיבה שאני יוצא לכאן, כי כשאתה לא אומר כלום אתה בצד של המדכא".

באטלנטה, ג'ורג'יה, אחת הערים בהן התרחשו ההתפרעויות הקשות ביותר, אמר קייסה לאנס, ראש העיר, ש"זה לא בהתאם לרוחו של מרטין לותר קינג ג'וניור", וטען שהמתפרעים "מבזים את זכרו של פלויד ושל כל אדם אחר שנהרג בארץ הזו". לדבריו הצטרפו ביתו של קינג, ברניס קינג, כמו גם אמנים ידועים. "אנחנו חייבים להיות טובים יותר מאשר לשרוף את הערים שלנו", אמר הראפר קילר מייק. "אם נאבד את אטלנטה, מה יישאר לנו?" שאל את המפגינים בעיניים דומעות.

אני שואל כמה עוד?"

"למדינה שלנו יש מחלה, אנחנו חייבים להיות שם בחוץ", אמרה בריאנה פטריסקו, שהפגינה במנהטן לצד קהל שחבש ברובו מסכות להגנה מנגיף הקורונה. "זו הדרך היחידה שבה ישמעו אותנו". הנער ג'ימי אוהאז שהשתתף בהפגנה ביוסטון, העיר בה גדל פלויד, סיכם את המניע רבים מהמפגינים: "אני שואל כמה עוד? אני פשוט רוצה עתיד שבו כולנו חיים בהרמוניה וללא דיכוי".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!