דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף הבניה

בטיחות בעבודה / מנהלי העבודה מוחים על הנהלים החדשים המטילים עליהם אחריות לבטיחות משאבות הבטון

יו"ר הועד הארצי של מנהלי העבודה: "במקום להכשיר את מפעילי המכשירים הכבדים והמסוכנים הללו, זרקו את האחריות על מנהלי העבודה, השעיר לעזאזל של הענף"

משאבת בטון באתר בנייה בבית"ר עלית. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
משאבת בטון באתר בנייה בבית"ר עלית. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מ-1,000 מנהלי עבודה בענף הבניה חתמו על עצומה הקוראת להשבתת אתרי הבניה במידה ולא ישונו נהלי הבטיחות בנושא הפעלת משאבות בטון. מנהלי העבודה מוחים על כך שהנהלים מטילים עליהם אחריות נוספת ובלתי סבירה, בתחום שלא הוכשרו אליו.

הנוהל החדש בנושא משאבות הבטון פורסם כבר בינואר השנה, ועורר מחאה מיד עם פרסומו. "היו מספר אירועים ותאונות ובמשרד העבודה מצאו פתרון קל. במקום להכשיר את מפעילי המכשירים הכבדים והמסוכנים הללו – זרקו את האחריות על מנהלי העבודה, השעיר לעזאזל של הענף" אומר ל'דבר' אמנון שינדלר, יו"ר הועד הארצי של מנהלי העבודה.

"גם ככה אנחנו קורסים מהעומס, אז עכשיו מטילים עלינו עוד אחריות שמעולם לא הוכשרנו אליה. איך זה הגיוני שמצפים מאיתנו לקרוא את הוראות היצרן של המשאבות – אבל ממפעילי המשאבה עצמם אין שום דרישה חוץ מרישיון נהיגה על משאית? אני אמור לבדוק את הקרקע? מאיפה אני מבין בזה? מנהלי העבודה לא יודעים אפילו מה בדיוק הם צריכים לבדוק במכונות הללו, אבל אם קורה משהו האחריות נופלת עליהם. זה פשוט הזיה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל הביע תמיכה במאבק של מנהלי העבודה: "בימים אלו מתנהל דין ודברים עם מנהל הבטיחות כדי לנסות למצוא פתרון. במקרה ולא נגיע להסכמות ולא יבוצעו השינויים, אנחנו בהסתדרות עובדי הבניין נאלץ לאשר להם את הכרזת סכסוך עבודה" על פי מויאל עמדת ההסתדרות בנושא הפעלת משאבות הבטון היא שיש להסיר את האחריות הפלילית בנושא זה ממנהלי העבודה, ולחייב את מפעילי המשאבות בהכשרה מתאימה וברישיון מיוחד.

"המצב הקיים הוא בלתי אפשרי. מנהלי העבודה לוקחים על עצמם, בלית ברירה, סיכון פלילי עבור עבודות שאין להם בהם הבנה והיכרות" הוסיף מויאל. הפעלת משאבת בטון היא עבודה מסוכנת ומורכבת, והתקנות כלל לא עוסקות בבטיחות של הפעלת המשאבות". לדבריו בימים אלו מתקיימים דיונים גם עם התאחדות בוני הארץ, במאמץ להציג עמדה משותפת ומוסכמת באשר לרפורמה המוצעת על ידי משרד העבודה והרווחה באשר לחלוקת האחריות והגדרות התפקידים באתרי הבניה.

ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית נמסר כי הוא מעניק חשיבות מיוחדת לפיקוח על הפעלת משאבות הבטון באתרי בניה וזאת בעקבות רצף של תאונות קטלניות וחמורות שהתרחשו לאחרונה. "על פי החוק, האחריות לבטיחות באתרי הבניה נתונה למנהל העבודה. הפעלת המשאבה הינה חלק בלתי נפרד מפעולות הבניה שעליהן אמון בעל תפקיד זה. בימים אלו אנו מקדמים חקיקה לחלוקת מידרג האחריות הבטיחותית באתרי בניה ובמקביל פועלים לחייב את מפעילי המשאבות לעבור השתלמות בטיחות שכן כיום אין כל דרישה בחוק בנושא זה" אמר חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במשרד העבודה והרווחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!