דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק באלימות נגד נשים

מאבק באלימות נגד נשים / עצרת מחאה המונית תתקיים היום (ב') בתל אביב תחת הקריאה "ביחד נשים סוף לאלימות"

המארגנות דורשות שינוי מדיניות מקיף במשטרת ישראל והעברת התקציבים שהובטחו ליישום התכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה | ענת ניר, ממארגנות האירוע: "בקורונה התופעה התרחבה כי יש סיר לחץ, אבל זה מלווה אותנו כל הזמן"

הפגנה נגד אלימות נגד נשים בכיכר הבימה, 18 במאי 2020 (צילום תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה נגד אלימות נגד נשים בכיכר הבימה, 18 במאי 2020 (צילום תומר נויברג/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מצעד הנשים: עצרת מחאה בהשתתפות כ-6,000 אנשים ונשים, תתקיים היום (שני) החל משעה 18:00 בגן צ'ארלס קלור בתל אביב תחת הקריאה "ביחד נשים סוף לאלימות". מארגנות העצרת דורשות את יישום התכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה, ואת העברת התקציב הנדרש לקיומה.

המארגנות קוראות גם להקמת רשות ארצית לנושא המאבק באלימות נגד נשים ושינוי מדיניות מקיף במשטרת ישראל בכל הנוגע לטיפול בתיקי אלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים. מצעד הנשים יתקיים על רקע העלייה החריפה במספר מקרי האלימות כנגד נשים, שהתרחשו בתקופה האחרונה.

כרזת מצעד הנשים (עיצוב: תום להט)
כרזת מצעד הנשים (עיצוב: תום להט)

בעצרת ישתתפו ארגוני נשים רבים, בהן נעמת, שדולת הנשים, המטה הפמיניסטי לשעת חירום, פורום מיכל סלה, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, תזכור ועוד. בעצרת ישתתפו בין השאר שירה וישניאק, שאחותה מאיה נרצחה לפני כשבועיים, לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה בחודש אוקטובר האחרון, וניר אלימלך, אחיה של השחקנית ענת אלימלך, שנרצחה על ידי בן זוגה בשנת 1997.

"המטרה שלנו היא להשאיר את הנושא על סדר היום גם אחרי העצרת"

"המסר המרכזי של העצרת הוא 'מילים ללא כיסוי'", אומרת ל'דבר' ענת ניר, מהמטה הפמיניסטי לשעת חירום וממארגנות העצרת, "שמענו שאתם מעבירים כספים, אבל בסוף החיים שלנו נגמרים. מדובר בתופעה של מאות אלפי משפחות והקצה שלה הוא רצח. בקורונה התופעה התרחבה כי יש סיר לחץ, אבל זה משהו שמלווה אותנו כל הזמן. אנחנו האקטיביסטיות, מרגישות שיש בשנתיים האחרונות (מאז שביתת הנשים ב-2018) שינוי של השיח, אבל זה לא מספיק. יש פה עיתוי מסוים, לפני שבועיים וחצי היו הפגנות ב-16 מוקדים ברחבי הארץ, כמות הגברים והנערים שהשתתפו בהן הייתה חסרת תקדים".

העיתוי עליו מדברת ניר לא מתבטא רק במספר המשתתפים בהפגנות. ארגון "לא שותקות", המאגד צעירות בגילאי 21-24, הוקם רק לפני שבועיים. "אנחנו עוזרות בקישור בין הארגונים השונים ובארגון", אומרת רון מרכס, מיוזמות הארגון החדש. "התחלנו אחרי ההפגנה שהייתה לפני שבועיים במטרה לאגד עוד קהילות ברחבי הארץ, להפעיל לחץ מקומי ולהצטרף במאבקים ארציים. המטרה שלנו היא להשאיר את הנושא על סדר היום גם אחרי העצרת".​

"ידעתי שיהיה פיצוץ"

סיפורה של סטודנטית ממרכז הארץ (שמה שמור במערכת) בתחילת שנות ה-20 לחייה, מדגים את המציאות אותה מתארות הפעילות. היא מספרת: "אני באה מבית טוב, אני יודעת מה אני רוצה. בתחושת בטן ידעתי שאני במקום רע, שמשהו פה דפוק, אבל זה היה מאוד קשה לסיים את זה". היא כמובן אינה האישה הראשונה שמוצאת עצמה במצב כזה.

"יצאנו לבר והוא לא אהב את מה שלבשתי, אמר שאני נראית ילדותית וביקש שאחליף. בדיעבד אני מסתכלת ואני כועסת על עצמי כי זה מאוד לא מתאים לי, אני אדם דעתן, לא אוהבת שמעירים לי".

כמה חודשים לאחר מכן, הוא התחיל להפעיל לחץ על הפעילות שלה ברשתות החברתיות. "הראיתי לו תמונה באינסטגרם, והוא ראה את ההודעות ששלחו לי. הוא התחרפן וכשהוא בהתפרצות עצבים הוא לא יודע לשלוט בעצמו". כשהנושא עלה שוב, "זה היה מהריבים הראשונים שהיתה בהם אלימות פיזית. הוא דרש ממני למחוק את האינסטגרם, לקח לי את הפלאפון ומחק אותו. חברות שלי שאלו אותי למה סגרתי אז אמרתי להן שפרצו לי לחשבון. הוא דחף אותי על הארון ונתן לי כאפה, התחלתי לשרוט אותו כדי להגן על עצמי".

מספיק שיהיה אדם שיודע להשתמש בחולשות שלך נגדך. זה יכול לקרות לכל אחת". 

"זו סיטואציה מאוד מבלבלת. הכל מוצף ברגש, הוא אומר שהוא מצטער, שהוא בחיים יותר לא ירביץ לי. הבנתי שהוא מתרץ תמיד את ההתנהגות שלו בדברים שאני עושה, כאילו שאם לא היית עושה דברים זה לא היה קורה". חברה שנחשפה לאירוע ספציפי, לקחה קשה את מה שהיא ראתה. "היא התחילה להילחץ ולשלוח לי כתבות על בני זוג אלימים, על זוגיות מסוכנת. אני התעלמתי ממנה, כתבתי לה שהכל טוב".

מצעד הנשים (עיצוב: תום להט)
מצעד הנשים (עיצוב: תום להט)

 

לאחר כשנה במערכת היחסים הזו, היא החליטה לחתוך, ובעיצומו של ריב נפרדה ממנו. "אני ידעתי שיהיה פיצוץ, אז לקחתי כמה דברים חשובים ושמתי בכיס, מפתח לאוטו ולבית. הוא היה עצבני נתן מכות לקיר, זרק לי דברים בדירה, שבר את הארון, זרק אותי על הארון. התחלתי קצת לבכות אבל הרגשתי שאני חזקה עם עצמי, לא נשברתי, הייתי מאוד חדה".

היא מבקשת מנשים לדבר ולספר, לא להתבייש. היא מבקשת מכולם להתעניין ולדחוף את האף אפילו אם זה 'לא נעים'. "אני חשבתי שזוגיות אלימה זה לבנות שמגיעות ממקום יותר קשה, שלא יודעות מספיק. אבל זה מספיק שיהיה אדם שיודע להשתמש בחולשות שלך נגדך. פחדתי והתביישתי שיקטלגו אותי כאישה מוכה. זה לימד אותי כמה זה נפוץ, שזה יכול לקרות לכל אחת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!