דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / "הטעיה והשפעה לא הוגנת": כוונה לקנוס את חברת 'דאבל פיס' ב-3 מיליון שקלים

לטענת הרשות להגנת הצרכן, החברה משווקת הגרלות שונות של מפעל הפיס תוך יצירת מצג שווא של סיכויי זכייה גבוהים או מתן הטבה | המועצה לצרכנות הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד שמונה חברות המפעילות מועדוני הימורים

עבריינים ברשת (תמונה מתוך pixabay)
עבריינים ברשת (תמונה מתוך pixabay)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בגובה של כ-3 מיליון שקלים על חברת 'דאבל פיס מועדון חברים בע"מ' העוסקת בשיווק טלפוני של הגרלות שונות של מפעל הפיס. לטענת הרשות, בתהליך השיווק השתמשה החברה בפעולות של הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים. המועצה לצרכנות הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד שמונה חברות המפעילות מועדוני הימורים.

החקירה בעניינה של 'דאבל פיס' נפתחה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, שאותם ניתן לראות גם בחיפוש פשוט באינטרנט. מהחקירה עולה כי החברה פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות על מנת לבצע מכירה של איגוד קבוצות משתתפים לצורך השתתפות בהגרלות שונות של מפעל הפיס ובנוסף הפעילה אתר אינטרנט לשיווק השירותים שהיא מציעה.

לחברה אין הפרות קודמות, ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות חוק הגנת הצרכן מ-3,858,500 שקלים ל-3,086,800 שקלים. לחברה קיימת זכות לערער על הכוונה להטיל עליה קנס ועל גובהו.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בעיצום כספי גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות והיקפן. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור הצרכנים בדגש על אוכלוסיות צרכנים חלשות ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

השיטות וההטעיות

על פי הרשות, השתמשה החברה, בין היתר, בהטעיה בזהות החברה, יצירת מצג שווא של מתן הטבה או זכייה בהגרלה, מצג שווא של סיכוי גבוה במיוחד לזכייה, ובחלק מהמקרים החברה כלל לא שלחה את צירוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס.

שיחות המכירה אל הצרכנים, טענה הרשות להגנת הצרכן, התבצעו תוך הצגת מצג לפיו החברה היא מפעל הפיס או פועלת מכוחו ומטעמו, בעוד שלחברה אין קשר למפעל הפיס. נציגי החברה כרכו לרוב את שמה החלקי של החברה עם מפעל הפיס, במרבית משיחות המכירה אמרו נציגי החברה את שמה החלקי של החברה במהירות ובהבלעת מילים תוך שציינו לאחר מכן בבהירות ובהדגשה יתרה את המילים "הגרלות לוטו של בית מפעל הפיס". שאלות ממוקדות של צרכנים באשר לזהותה של החברה נענו אף הן לרוב בהתחמקות.

שיטת פעולה נוספת הייתה יצירת מצג לפיו הצרכן זכה בהגרלה כלשהי, ועל כן הוא זכאי להימנות עם שירותי החברה. הנציגים טענו כי שמו של הצרכן עלה בהגרלה בת מאות אלפי משתתפים, כי הכרטיס המוצע לו מונפק רק לארבעה אנשים בכל שנה. בפועל החברה לא ערכה כלל הגרלות כאמור והחברה הציעה לכל פונה להימנות על שירותי החברה ולקבל כרטיס מנוי באותם התנאים.

עוד שיטה בה השתמשו נציגי המכירות הייתה כי הכרטיס בו זכו לכאורה הצרכנים הוא בעל סיכויי זכייה גבוהים מהרגיל, וכי מדובר ב"מספרי זהב" פרי פיתוחם של סטטיסטיקאים ומומחים בתחום ההגרלות. זאת בעוד השירות שהציעה החברה היה למעשה השתתפות בהגרלות מפעל הפיס עם סיכויי זכייה והסתברות הזהים לכל כרטיס דומה אותו ניתן לרכוש בדוכני מפעל הפיס.

הבטחות שווא היו חלק גם משיטת הפעולה במקרה והצרכנים לא יזכו בהגרלות. החברה ציינה בפני הצרכנים כי במקרה בו לא יזכו בסכום כלשהו בפרק זמן מוגדר, היא תשיב להם במלואו את סכום השירות ששילמו, אך בפועל לא עשתה כן אלא טענה כי בבדיקה נוספת שערכו נמצא כי הם זכו בשקלים בודדים ולכן לא זכאים להחזר.

בנוסף, לפני סגירת העסקה, לא מסרה החברה לצרכנים את מלוא הפרטים השונים המחוייבים בגילוי במהלך שיווק מרחוק, כפי שמחויב על פי חוק, וברוב המקרים מסרה את חלקם בלבד. החברה לא מסרה לצרכנים את תכונות העסקה ומהותה לפיה כל סכום של זכייה יחולק בין עשרה משתתפים, לא פירטה את סכום העסקה הכולל, לא גילתה פרטים באשר לזכות לביטול עסקה ועוד. לאחר ביצוע העסקה, שלחה החברה אל הצרכנים מסמך ובו התניות וקביעות מטעות ומנוגדות לחוק. כך, הודיעה החברה כי עסקאות תבוטלנה בפועל בפרק זמן ארוך מזה שקובע החוק.

החברה ציינה באתר האינטרנט כי היא מעסיקה צוות גדול הכולל בתוכו סטטיסטיקאים שפיתחו שיטה המבוססת על תוכנת מחשב ייחודית ובלעדית שמגדילה את סיכויי הזכייה בדאבל לוטו, בלוטו וב-777 עד פי 25. בעוד במציאות, לטענת הרשות, אמירות אלה אינן נכונות ואינן נתמכות בדבר.

מ'דאבל פיס מועדון חברים בע"מ" נמסר בתגובה כי "דאבל פיס הינה מועדון חברים  הפועל  למתן שירותים לשליחת טפסים קבוצתיים של הגרלות מפעל הפיס.   שנים בתחום בתודעה צרכנית גבוה ה 10- מרשתי הינה בעל מוניטין רב הפועלת מזה למעלה מ בהתאם לתקנים המחמירים ביותר ועל פי סטנדרטיים צרכניים גבוהים ויוצאי דופן כל זאת  לשביעות רצון ציבור לקוחותיה.  מרשתי קיבלה בימים אלו את ההודעה על כוונת החיוב מאת הרשות להגנת הצרכן ולומדת את תוכנה ותגיב נקודתית באופן שנדרש בחוק במענה מפורט שלאחריו אין בידינו כל ספק שהרשות תחזור בה מהודעתה ולא יישאר מאום מכלל הטענות העולות ממנה.  כבר עתה יובהר כי מקריאתה הראשונה של ההודעה עולה והטענות הצרכניות המופנות כלפי מרשתי  אינן נכונות ומוטות וזאת בלשון המעטה. החברה תבהיר כי מתייחסת  היא בכובד ראש לטענות הרשות ותמשיך להעניק לקהל לקוחותיה את השירות הטוב והמוקפד שהצמיח לה מוניטין רב במהלך כל שנות פעילותה".

תביעה ייצוגית נגד מועדוני הימורים

במקביל, הגישה המועצה לצרכנות, בקשה לתביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי מרכז נגד שמונה חברות המפעילות מועדוני הימורים דרך האינטרנט: לוטונט מועדון חברים, לוטוקארד, מגה שיטות מתמטיות מתקדמות, נקודת שיווק וסחר, קלאב 4 יו פיתוח עסקי, מועדון הלוטו שש, א.ד סמארט מערכות אחזקה וניו ספורט ומרקטינג בע"מ.

שמונה החברות מציעות השתתפות קבוצתית בהגרלות שעורך מפעל הפיס. אלפי לקוחות המועדונים משלמים דמי מנוי חודשיים, טופסי ההגרלות נרכשים עבורם במרוכז, והלקוחות חולקים את הפרסים.

בבקשה נטען כי המועדונים, שאינם משווקים מורשים של מפעל הפיס, פועלים בניגוד לחוק העונשין, בהתאם לקביעת היועץ המשפטי לממשלה לפני שנים. על כן, המועצה מבקשת כי בית המשפט יאסור על המועדונים להמשיך לשווק את הגרלות מפעל הפיס, ויקבע כי הסכמי ההתקשרות עמם בטלים.

המועצה טוענת כי מועדוני ההימורים נוהגים להטעות את לקוחותיהם בשורה של עניינים. בין היתר, הם לא מגלים כי בממוצע, 70% מכספם של הלקוחות כלל אינו משמש לרכישת כרטיסי הגרלה, אלא ניטל כעמלה. נוסף על כך, המועדונים מציגים כי ההימור באמצעותם מגדיל את סיכויי הזכייה. בפועל דווקא הסיכויים להפסד גדלים. המועדונים גם מסתירים את העובדה שתוחלת הרווח בהימור באמצעותם, נמוכה משמעותית מאשר תוחלת הרווח בהימור ישיר באמצעות מפעל הפיס.

עו"ד איתי אנשל המייצג את לוטונט מועדון חברים, מגה שיטות מתמטיות מתקדמות, קלאב 4 יו – פיתוח עסקי וא.ד. סמארט מערכות אחזקה, מסר בתגובה: "מדו במועדוני חברים הפועלים למתן שירותים לשליחת טפסים קבוצתיים של הגרלות מפעל הפיס, כל זאת בהתאם להוראות החוק. החברות המיוצגות על ידינו, הינן בעלות מוניטין רב הפועלות מזה למעלה מ-20 שנה במצטבר בתחום, בתודעה צרכנית גבוהה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר ועפ"י סטנדרטיים צרכניים גבוהים ויוצאי דופן כל זאת  לשביעות רצון ציבור לקוחותיהן. תביעת המועצה לצרכנות מהווה חוליה נוספת בניסיון המערכתי/מוסדי והחוזר, לרבות של גורמים מתחרים ביניהם מפעל הפיס בעצמו, לקעקע את לגיטימיות פעילותן של החברות ושל הענף בכללותו ובכך למנוע התחרות ההוגנת והבריאה הקיימת בתחום. מעיון ראשוני ומהיר בבקשה לאישור התובענה לידון כייצוגית הרי ומתחוור והמדובר בלא יותר מפעולה מגמתית ומיוחצנת נוספת שדינה להידחות על ידי בית המשפט".

מלוטוקארד נמסר: "החברה פועלת על פי דין ובהתאם לייעוץ משפטי צמוד. פעילות החברה חוקית למהדרין, זאת בהתאם לפסיקותיהם של בתי המשפט השונים לאורך השנים".

תגובת נקודת שיווק וסחר, מועדון הלוטו שש וניו ספורט ומרקטינג בע"מ לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!