דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
26.1°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 25.0°אשדוד
  • 23.2°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 26.4°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

יחסי עבודה / בעלי עסקים, רוצים לצאת מהר מהמשבר הכלכלי? תדאגו יותר לעובדים שלכם

לא לפטר ולא להוריד משכורות: מי שרוצה להגביר פריון צריך לנהוג בהוגנות עם העובדים | דעה

עובד ומנהל (צילום: Shutterstock)
עובד ומנהל (צילום: Shutterstock)

מגפת הקורונה יצרה לבעלי עסקים, מעסיקים וחברות, בצד המשבר הכלכלי העמוק, הזדמנות לייצר תפישות ניהולית חדשות לגבי העובדים שלהם, תפישות המבוססות של שותפות והוגנות, שבסופו של דבר ישתקפו גם בשורת הרווח של אותם עסקים.

בעלי העסקים עצמם, שנפגעו קשות מהמשבר, צריכים לבחון דרכים שונות לחזרה לשגרה עסקית, להחזרת העסק לרווח כלכלי, להשבת הלקוחות, החזרת העובדים לעבודה, ניהול יעיל של ספקים, סחורה, מלאי ועוד.

היום, יותר מתמיד, חשוב לעסק להגביר את הפריון. הדרך לשם עוברת בעיקר דרך ניהול נכון של המשאב האנושי – העובדים. עובד מרוצה יהיה יצרני יותר. בזה אין כל חדש, אבל ראוי להדגיש את זה. מחקר של פרופ' דן אריאלי הראה קשר בין שביעות הרצון של העובדים לביצועי המניה של החברה בה הם מועסקים. אבל איך עושים עובדים שמחים בעידן של התכווצות כלכלית ומקורות כספיים מוגבלים?

המחקר מראה כי לגישות ה"רכות" יש יותר משמעות לעובדים מאשר לתגמול כספי ישיר. נושאים כמו פתיחות של המנהלים, הוגנות, הצבת ציפיות ברורות לעובד, שקיפות ניהולית, הבעת הערכה לעובדים וסובלנות לטעויות שנעשו בתום לב הוכחו כגורמים חזקים יותר בהעלאת הפריון מאשר תגמול כספי, העלאת שכר או תוארים מפוצצים לבעלי תפקידים.

קרוב לשני עשורים שוק העבודה בישראל היה שוק של עובדים. עובדים יכלו לבחור בין עבודות, לנהל משא ומתן בין מעסיקים, להציב תנאים כאלה ואחרים וכדומה. המשבר הנוכחי יצר שיווי משקל תעסוקתי חדש – השוק הפך להיות שוק בו הכוח נמצא בידי המעסיקים, בדומה למה שהתרחש סביב המשבר של 2008. אנו עדים לפיטורים, הוצאה לחל"ת ומעל למיליון מובטלים, מספרים שלא הכרנו עד היום. העתיד אינו ברור. בשוק של מעסיקים הפתרון המיידי הוא להפחית שכר ולדרוש יותר מפחות עובדים; אולם האם זה יגדיל ויבריא את העסק? האם זה יגדיל את הפריון?

המטרה העיקרית הניצבת כרגע בפני כל בעל עסק היא לצמצם הפסדים. אני חושב ומאמין שכל עסק המחפש צמיחה כלכלית המבוססת על יסודות יציבים, צריך לבחון את התנהלותו ולחפש דרכים חדשניות לנהל את כלל המשאבים העומדים לרשותו בצורה שתגביר את היעילות והפריון, ולאו דווקא להעלות מחירים. העלאת מחירים זו דרך שנראית לפעמים נוחה, אך עלולה להוביל לאובדן אמון לקוחות ולפגיעה כלכלית ופגיעה במוניטין.

מי שיבין ויישם את זה ראשון – יוכל לחזור מהר יותר לשגרה, ליציבות כלכלית, לעסק בריא, לעובדים מרוצים ולרווח.

__________________________________________________________

ירון נוידרפר הוא מנכ"ל SFI, חברה לתועלת הציבור העוסקת בהשקעות אימפקט

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!