דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / הורים בירושלים נגד סגירה נקודתית של בתי ספר עם חולים: "דרושה מדיניות אחידה"

למרות שמרבית מוסדות החינוך בבירה פתוחים, נוכחות התלמידים מזערית, עקב חשש של הורים לשלוח את ילדיהם | נדיה אייזנר, אם לתלמידה בחטיבת ביניים: "לא יכול להיות שבית ספר אחד מחליט ששולחים את הילדים, ובבית ספר אחר הורים מחליטים שלא שולחים"

הכניסה לגמנסיה העברית ברחביה, ירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
הכניסה לגמנסיה העברית ברחביה, ירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
דוד טברסקי

הגימנסיה העברית הוא המוסד החינוכי שבו זוהתה התפרצות הקורונה הגדולה ביותר עד כה: מאז שתלמיד אחד אובחן כחולה בנגיף בשבוע שעבר, זוהו עד כה 164 חולים בסך הכל מתוך כ-1,200 תלמידי ומורי בית הספר. לצדה, זוהו מעל 30 מוסדות חינוך נוספים, וכעשרת אלפים תלמידים ומורים נמצאים כרגע בבידוד. בעוד משרד החינוך מבקש לטפל בכל בית ספר באופן נקודתי, מנהלי בתי הספר וההורים פועלים בחוסר ודאות, ודורשים מהמשרד מדיניות ברורה ואחידה.

מנשה לוי, יו"ר ארגון המנהלים בעל יסודיים, אמר אתמול (שלישי) בוועדת החינוך בכנסת כי המנהלים והמורים אינם יכולים לאכוף את הנחיות משרד החינוך: "סיפור חבישת המסכות בשיעורים, שמירה על מרחק שני מטר והפסקות מדורגות לא מצליחות להיות מפוקחות, ולכן הן לא מתבצעות בשטח". לדבריו, מנהלים שמעוניינים לסגור את בתי הספר במטרה למנוע הידבקות נחשפים ללחצים של הורים שאינם מעוניינים בכך, ולכן נדרשת החלטה מערכתית. "צריך להפסיק את הבלבול, משרד החינוך צריך להשאיר את תלמידי ז' עד י"ב בבתים, למעט קבוצות תלמידים שלומדים באופן מכוון לבגרויות, בקבוציות של עד 20 איש".

האירועים בירושלים חושפים קושי נוסף שעולה מהטיפול הנקודתי בכל בית ספר: מוסד חינוך אחד בתוך עיר אינו קהילה מבודדת, וכשמתגלים בו חולים, עולה חשש כי הם הדביקו גם תלמידים או מורים במוסדות אחרים. עצם החשש מכך עלול לשתק מוסדות חינוכיים נוספים. "עשרות מוסדות לא נפתחו כי ההורים לא מוכנים לשלוח את ילדיהם" אמר אריק קפלן, יו"ר הנהגת ההורים בבירה. לפי נתוני העירייה רק כמחצית מהתלמידים הגיעו לבתי הספר במערב העיר.

"ביום ראשון הגיעו לבית הספר רק עשרים ילדים"

"מוסדות החינוך בירושלים קשורים אחד לשני דרך אותם מורים שמלמדים בכמה בתי ספר, ואותן המשפחות שילדיהם מפוזרים בהרבה בתי ספר ובתנועת הנוער" אומרת ל'דבר' נדיה אייזנר, אמא לאסתר, תלמידת כיתה ח' בבית ספר פלך בעיר שנסגר בתחילת השבוע. "לא יכול להיות שבית ספר אחד מחליט ששולחים את הילדים ובבית ספר אחר הורים מחליטים שלא שולחים. ההחלטה צריכה להיות מרוכזת כי אם אומרים שאין לימודים בבית ספר – אז יש למידה מקוונת אחידה לכל הילדים באופן שוויוני".

נאדיה אייזנר וביתה אסתר (צילום: אלבום פרטי)
נאדיה אייזנר וביתה אסתר (צילום: אלבום פרטי)

"מה שקרה פה בחלק גדול של העיר זה שבכל בתי הספר יש ילדים עם אחים בגימנסיה שחלקם נמצאו מאומתים" מספרת שירה רייך, אמא לארבעה ילדים הלומדים במוסדות חינוך בירושלים ויו"ר ועד ההורים באחד מהם. רייך מספרת שמכיוון שאין החלטה רשותית בעניין, מורים ומנהלים לא יכולים להורות על סגירת בתי ספר ועל כן האחריות נופלת בידי הנהגות ההורים "ממוצאי שבת אנחנו בדילמות; האם לסגור, לחכות, להמליץ. בפועל, ביום ראשון הגיעו לבית הספר 20 ילדים, הסיפור של הימים האחרונים הוא הרבה בלבול ודיסאינפורמציה ונדמה שככה המצב ימשיך אם לא יהיה שינוי. יש בקרב הורים חשש לשלוח, גם כשאפשר" רייך טוענת שהחזרת הקפסולות יכולה להיות הצעד הנכון שיאפשר בטחון מסוים לתלמדים, למורים ולהורים. "לאור המצב הנוכחי זה עדיף מכיוון שזה יאפשר להמשיך את הלמידה לכלל הילדים וגם יאפשר לילדים הקטנים יותר להגיע לבית הספר"

שירה רייך ומשפחתה (צילום: אלבום פרטי)
שירה רייך ומשפחתה (צילום: אלבום פרטי)

קפלן קרא לחזור לאופן הלמידה בימים הראשונים לחזרת מערכת החינוך: רק לכיתות א' עד ג', וחלוקת התלמידים ל'קפסולות' שאינן נפגשות. למשרד להחזיר לאלתר את מסגרת הקפסולות ולהמשיך את הלימודים של תלמידי ד' ומעלה בלמידה מרחוק. "לא הוגן להאשים את בתי הספר, תראו בחוץ את המצב בסופרים ובמרכזי המסחר. צריך להבין שלא נוכל לחזור ללימודים ב-1 בפסטמבר כפי שהם היום, הוירוס לא הולך מפה".

יו"ר ועדת החינוך, רם שפע: "צריך לוודא שיש אוטונומיה לבתי הספר והרשויות להחליט מה יקרה"

"משרד החינוך חייב לקבוע באופן ברור מה השלב שבו נבין שאנחנו חייבים לקבל החלטה על החזרת הלמידה מרחוק באופן כולל", אמר ח"כ רם שפע (כחול לבן), היו"ר החדש של ועדת החינוך, בישיבת הוועדה אתמול (שלישי). "לחזור ללמוד הייתה ההחלט נכונה וטובה, אך יש פער משמעותי בין עמדת משרד החינוך לידע בשטח. צריך לוודא שהתלמידים וצוותי ההוראה יודעים את ההנחיות ויש אוטונומיה לבתי הספר והרשויות להחליט מה יקרה עם בתי הספר שלהם".

גם חברות הכנסת אורלי פורמן (כחול לבן) וקטי שטרית (הליכוד) הצטרפו לקריאת ההורים והמנהלים וקראו למשרד החינוך לשקול להחזיר את מבנה הקפסולות "אנחנונ חייבים להבין שאנחנו הולכים פה לקראת גל נוסף" אמרה שטרית. "יש התרופפות של הציבור כולו" הוסיפה פורמן "אנשים מסתובבים בלי מסכות ובלי מרחק חברתי כמו שמקובל, והילדים רואים אותנו. אנחנו לא רוצים לראות את עצמנו חוזרים למקומות סגורים אבל אנחנו חייבים להבין איך שומרים על הילדים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!