דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'אבר חמוד

הדרוזים נאבקים / "ראש הממשלה התחייב על תוכנית חומש, הרשויות עדיין לא קיבלו כלום"

בחודש האחרון נאבקים ראשי הרשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות על חידושה של תכנית חומש לתקצובן, שהסתיימה בשנה שעברה | ג'אבר חמוד, יו"ר פורום הרשויות בשיחה עם 'דבר': "אם עד ה-21 ביוני לא תאושר תכנית, נצא להפגנה ענקית. לצעירים ולחיילים משוחררים אין קורת גג"

העדה הדרוזית במחאה בתל באביב. 10 במאי 2020. (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
העדה הדרוזית במחאה בתל באביב. 10 במאי 2020. (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יניב שרון

כשמובילי מחאת הרשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות הפגינו ביום שני השבוע מול בית ראש הממשלה בירושלים, הם נקראו לפגישה עם שר האוצר, ישראל כ"ץ. לאחר הישיבה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה אופטימית, לפיה "סוכם שמשרד רה"מ, משרד האוצר והמשרד לשיתוף פעולה אזורי יחלו באופן מיידי לגבש תכנית חומש לפיתוח והעצמה של היישובים הדרוזים והצ'רקסים, אשר תתוקצב במסגרת תקציב המדינה. כמו כן, סוכם כי המשרדים ימשיכו לפעול להאצת מימוש החלטת הממשלה בסכום של 200 מלש״ח, שאושרה בתקופת ממשלת המעבר".

ג'אבר חמוד, יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, אומר ל'דבר' שלא היו דברים מעולם. "לא היו הסכמות. אנו במאבק על ביטול חוק קמיניץ, על אישור תכנית חומש להעצמת המגזר הדרוזי והצ'רקסי ועל תיקון חוק הלאום שיגדיר את הדרוזים כאזרחים שווים בישראל. באותו היום היה אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה ועצרת מחאה מול הממשלה. פנו וביקשו שנשב עם שר האוצר, ישבנו איתו. בפגישה לא היה שום דבר חדש".

ג'אבר חמוד, יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות (צילום: באדיבות המצולם)
ג'אבר חמוד, יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות (צילום: באדיבות המצולם)

הממשלה החליטה בינואר השנה להעביר 202 מליון ש"ח לרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, על מנת לגשר על הפער שנוצר בעקבות סיום תכנית החומש ותקופת הבחירות (החלטת ממשלה 4789). ראשי הרשויות פתחו בחודש מאי במחאה על כך שהכסף עדיין לא הועבר. הבוקר (חמישי), לאחר קיום הראיון, הודיע שר הפנים אריה דרעי על העברת 160 מיליון ש"ח לרשויות הנמצאות במצוקה כלכלית (70 אחוז מתוכם מיועד לרשויות דרוזיות וצ'רקסיות).

“שר האוצר היה מופתע מהנתונים, שהוצגו בישיבה. בבוקר אותו היום" מספר חמוד, "רה"מ אמר שהועברו כבר 130 מליון ש"ח ובאותו היום בישיבה שאול מרידור (ראש אגף תקציבים במשרד האוצר) אמר שעברו 105 מליון ש”ח. נכון להיום הגיעו לרשויות אפס שקלים", ומוסיף "כשאומרים 'עברו', מתכוונים שההוראה עברה למשרד החשב הכללי. תהיינה עוד הרבה העברות ובגלגול הבא הכסף יגיע לרשויות. בפועל הרשויות לא קיבלו כלום כרגע. שר האוצר נתן הנחיה להעביר את הכסף. הוא לא חידש כלום. לי עדיין אין הרשאות. הרי החלטת ממשלה היא גם הנחיה והיא לא בוצעה. לא הוגדר תאריך ביצוע".

במשך 50 שנים לא היה תכנון לאוכלוסיה הדרוזית. אין לעשות אכיפה ללא תכנון. השר אמר שהנושא יטופל. שתוקם ועדה שתדון בחוק קמיניץ. אנו מבקשים לפחות להקפיא את החוק.

חמוד מציין כי "אפילו 9 מיליון שקלים שמשרד החינוך צריך להעביר לא הגיעו. במשרד האוצר טענו כי בלי בקשה מצד משרדי הממשלה לא ניתן להוציא את הכסף. פנינו למשרד החינוך, אך הם אומרים שכבר פנו למשרד האוצר".

"הרחוב הדרוזי בוער"

"קבענו לעצמנו תאריך יעד – ה-22 ביוני” מצהיר חמוד. "אם עד ה-21 ביוני לא תאושר תכנית חומש, אז העדה הדרוזית ותומכיה ייצאו להפגנה ענקית הכוללת גם נשים ושייח'ים. הפגנה כזו היא מסוכנת ובעייתית, אני מודע לזה. אך לא נשארה לנו שום אופציה. אותי הפגנה כזו מפחידה. אני לא יודע אם את הממשלה היא מפחידה. אך הרחוב הדרוזי בוער. לצעירים ולחיילים משוחררים אין קורת גג, הם בונים על המעט שנותר. הציבור מחכה להנהגה שתקרא לו להפגין. בהפגנה כזו יבואו כל הממורמרים ואי אפשר לשלוט על מה שיקרה שם. הצבנו את האולטימטום לשר האוצר בישיבה".

תכנית החומש לאוכלוסיה הדרוזית והצ'רקסית (החלטת ממשלה 959) הסתיימה ב-2019. בשל פיזור הכנסת לא הוחלט על תכנית המשכית. במסגרת החלטת הממשלה מינואר נקבע שתאושר תכנית חומש חדשה עם הקמת הממשלה החדשה.

"שר האוצר התחייב שתאושר תכנית חומש אך ההתחייבות לא התממשה"

“יש פערים כבר עשרות שנים, שאנחנו לא מצליחים לסגור. אנחנו לא בבסיס התקציב. תכנית החומש הסתיימה ב-2019 ללא תכנית חומש משלימה. אנחנו מתבססים רק על תכנית חומש. נותרנו בלי תכנית ובלי בסיס התקציב”. "תכנית החומש מתגבשת על בסיס מיפוי צרכים בשטח. המיפוי נעשה כבר ב-2019 ועודכן לאחרונה. הטיוטה מוכנה. יש רק להביא אותה לאישור ממשלה".

הפגנת בני העדה הדרוזית והצ'רקסית מחוץ למשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת בני העדה הדרוזית והצ'רקסית מחוץ למשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הורכבה הממשלה החדשה ואף אחד לא קרא לנו ליצור תכנית חומש. שר האוצר התחייב שתאושר תכנית חומש אך התחייבות כזו כבר קיימת ולא התממשה. מבחינתנו המגרש פתוח. מה שיספק אותנו זה רק אישור בפועל של תכנית חומש. וגם אחרי האישור נצטרך להילחם על שחרור הכספים. השר אמר שההחלטה תאושר רק לאחר אישור תקציב מדינה או במקביל לו. סירבנו לקבל את הטענה הזו הרי לאילת ידעו לאשר 600 מליון ש"ח. אנחנו פי 2 ודורשים 8 מליון בשנה. מישהו יכול התחייב, שהממשלה לא תיפול עוד חודשיים וניוותר ללא תקציב".

"חוק קמיניץ הוא כבר בעיה חברתית"

חמוד מציין כי "במשך 50 שנים לא היה תכנון לאוכלוסיה הדרוזית. אין לעשות אכיפה ללא תכנון. השר אמר שהנושא יטופל. שתוקם ועדה שתדון בחוק קמיניץ. אנחנו מבקשים לפחות להקפיא את החוק".

"חוק התכנון והבניה נכשל במשך 40 שנים להרחיב את תכנית המתאר" אומר חמוד ומוסיף, "החוק מתייחס לבנייה על קרקע מדינה, ואצלנו מדובר על בניה על קרקע פרטית. ישנן כאן סוגיות של בעלות וחלוקה, אין דמיון בין הדברים. החוק לא התייחס לקרקע פרטית. מדוע לא חשבו להתייחס בחוק לקרקע פרטית לטופוגרפיה הררית המעלה סוגיות בניה נוספות". מרבית היישובים הדרוזים נמצאים באזור הררי ומצפון לכביש 85.

משמרת מחאה מול ביתו של שר הפנים 03/06/20 (צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות).
משמרת מחאה מול ביתו של שר הפנים 03/06/20 (צילום: פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות).

"בחורפיש אסור לבנות לגובה מטעמים ביטחוניים. לא יתכן שלא מרחיבים 50 שנים את המתאר ואף אחד לא בודק למה. אצלנו התכנון לא בסמכותנו. בכרמיאל ראש העיר הוא יו”ר ועדת התכנון. אצלנו יש ועדות מרחביות המאגדות כמה רשויות. לרשויות נציגות מועטה מול הנציגות הממשלתית בוועדה. הנציגים החיצוניים מתחלפים ואין צוות קבוע".

"אני כבר 13 שנים בשלטון המקומי. כאזרח ישראלי כואב לי המצב. רוב הקרקע הופקעה (80%) לטובת צרכים אחרים. אנחנו בונים ומקבלים צווי הריסה וקנסות שמותירים משפחות במצוקה. חוק קמיניץ הוא כבר בעיה חברתית. המשפחה מתפרקת תחת נטל הקנסות וההריסות, והילדים בסמים או בבית-הסוהר. אם הורסים בית זה עלול להפוך לבעיה ביטחונית. ואם אם כבר הוחלט להרוס, תהרוס בשלב היסודות לא כשהבית גמור.  צריך להתעשת. למה ליצור אויבים נוספים".

עם החרפת מאבק "בגדת בי, אחי!" של ראשי הרשויות. הדרוזיות והצ'רקסיות הפגינו אתמול (חמישי) ארבעה ראשי רשויות ועשרות תושבים מול ביתו של שר הפנים אריה דרעי. ג'אבר חמוד הודיע לשר הפנים ולשר לשירותי דת על ביטול הילולת רבי ישמעאל כהן גדול הנערכת מדי שנה ב-17 ביוני בקברו בסאג'ור. את קברו של רבי ישמעאל פוקדים הן יהודים והן דרוזים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!