דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוסי ביטון

מדריך / מאות אלפים יסיימו בקרוב את הזכאות לדמי אבטלה, וזה הזמן לתבוע הבטחת הכנסה | מדריך

עו"ד יוסי ביטון מסביר לכמה ימי אבטלה זכאי כל מובטל, מה האפשרויות העומדות בפני מי שסיים את הזכאות, ומי זכאי להבטחת הכנסה

השוק בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
השוק בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תוקפן של ההקלות בקבלת דמי אבטלה הסתיים השבוע. מטרת ההקלות שהיו בתוקף בחודשים מרץ, אפריל ומאי הייתה להרחיב את מעגל העובדים הזכאים לקצבת אבטלה. בתחילת יוני עובדים רבים, בעיקר צעירים, מצאו עצמם בלי עבודה ובלי דמי אבטלה. במצב כזה, כדאי לבחון את הזכאות לקבלת קצבת הבטחת הכנסה, המיועדת לאבטלה ארוכת טווח.

ימי אבטלה לפי קבוצות גיל (ביטוח לאומי)
ימי אבטלה לפי קבוצות גיל (ביטוח לאומי)

"ראשית כדאי לבדוק כמה ימי זכאות נשארו לי" אמר לדבר עו"ד יוסי ביטון, מומחה לדיני ביטוח לאומי ומנהל קבוצת הפייסבוק 'ביטוח לאומי ועו"ד'. "הדרך הכי טובה לעשות זאת היא באמצעות האזור האישי באתר הביטוח הלאומי. כתוב שם כמה ימי זכאות מגיעים לכם, וכמה מהם נוצלו כבר. תוכלו לראות שם כמה ימי אבטלה שולמו לכם עד ה-31 במאי".

מה זה קצבת הכנסה ומי זכאי לקבל?

למי שטרם חזר לעבודתו הקודמת, או טרם מצא עבודה חדשה, ומיצה כבר את ימי האבטלה הצבורים שלו, ממליץ עו"ד ביטון להגיש כבר כעת תביעה לקצבת הבטחת הכנסה – קיצבה מקבילה לקצבת האבטלה, אך כזו המיועדת לאבטלה ארוכת טווח.

להבטחת הכנסה אין מגבלת זמן, אולם בניגוד לתביעת דמי אבטלה שניתן לתבוע עד 3 חודשים רטרואקטיבית ממועד הפיטורין – בתביעה להבטחת הכנסה היום הקובע הוא יום הגשת התביעה. לכן, כדאי להקדים ולהגישה בהקדם בביטוח הלאומי.

בניגוד לדמי אבטלה שזכאי להם כל מי שעומד בתנאי האכשרה, הזכאות להבטחת הכנסה היא בהתאם למצבו הכלכלי של דורש העבודה, שנדרש גם להיות זמין לקבלת הצעות עבודה. "ככל שיש ברשותכם נכסים פיננסיים, תדרשו להציג אותם במסגרת התביעה. תדרשו גם להגיש תדפיס עובר ושב של שלושת החודשים האחרונים.

ככל שיש ברשותכם רכב, תדרשו להצהיר עליו. רכב בשווי מחירון של מעל 43,000 שקלים, עשוי להשפיע על הזכאות להבטחת הכנסה, אלא אם כן הוא משמש לצרכים רפואיים או לצורכי עבודה. כמו כן, תדרשו למלא שאלון בן כ-8 עמודים בביטוח הלאומי, במטרה לאפיין את מצבכם הכלכלי ואת כשריכם התעסוקתיים והכשרתכם, על מנת להציג בפניכם הצעות עבודה".

בימים כתיקונם, מקבלי קצבת הבטחת הכנסה נדרשים להתייצב בלשכות התעסוקה אחת לשבוע או אחת לחודש בהתאם לגיל בדומה למקבלי דמי אבטלה. אלא שכיום בשל מגיפת הקורונה, מזומנים דורשי העבודה ללשכה באופן סלקטיבי לשם קבלת הצעות.

"במידה וקיבלת הפניה להצעת עבודה, אתה מחויב להיענות לה", מסביר ביטון. "בניגוד למקבל דמי אבטלה שסירוב שלו עשוי לגרום לקיזוז 30 יום מימי הזכאות שלו, סירוב של מקבל הבטחת הכנסה עשוי להוביל להפסקת הקצבה".

ההתייצבות בשירות התעסוקה היא על פי אותם פרמטרים של התייצבות לדמי אבטלה. כיום אין קבלת קהל אלא על פי זימון של שירות התעסוקה, בגלל הקורונה. הם מזמנים אנשים באופן סלקטיבי. בימים כתיקונם הדרישה היא על פי רוב להגיע אחת לשבוע, ומגיל מסוים אחת לחודש. יש גם וועדה רפואית שעשויה לקבוע חוסר כשירות או פטור מהתייצבות מטעמים רפואיים.

"אם מציעים עבודה צריך לבדוק את מידת ההתאמה שלך. אתה מחויב להיענות להפניה, ככל שתסרב אתה נכנס למשבצת הסירוב מה שמוביל להפסקת הקצבה", אומר ביטון.

"דורש העבודה מחוייב להפגש עם מציע העבודה. אם אין מפגש רצונות בין שניהם, יהא עליו להציג סיבה משמעותית לכך שהעבודה אינה מתאימה לו. הפרמטרים לדוגמה אינם לוקחים בחשבון את השכר המוצע ואת שכרו הקודם. נלקחות בחשבון שאלות של קרבה בין הצעת העבודה לעיסוקו הקודם – לא ייקחו לדוגמה עורך דין לשמור בקניון.

סוגיה נוספת עשויה להיות המרחק בין מקום העבודה וביתו של העובד. בכל מקרה, ככל שקיבלת הפניה, אתה מחייב לנסות ולמצות אותה, על מנת שלא להכנס למשבצת הסירוב".

במאקרו, הבטחת הכנסה היא לא פתרון

עד פרוץ משבר הקורונה, הציבה לעצמה מדינת ישראל באמצעות שירות התעסוקה משימה לצמצם את מספר מקבלי קצבת הבטחת ההכנסה, המייצגת אבטלה ממושכת. בשנים האחרונות נחלה המדינה הצלחה מרשימה במשימה זו, בין היתר באמצעות תוכנית הדגל של השירות 'מעגלי תעסוקה'.

לצד הצעות עבודה, חייבה התכנית חלק ממבקשי הקצבה שנמצאו מתאימים לכך לעבור גם שורה של הכשרות והדרכות שמטרתן להקנות כלים תעסוקתיים שונים ומיומנויות – הכנה לראיונות עבודה, כתיבת קורות חיים ועוד.

בשנים האחרונות מתהדר שירות התעסוקה בכך שהצליח להוריד את שיעור דורשי הבטחת ההכנסה מ-2.9% מכוח העבודה ל-1.5%. יש להניח, כי המשבר הנוכחי המלווה באבטלה חריפה, לצד ציבור גדול של עובדים צעירים שמכסת ימי האבטלה שלהם נסתיימה – ידחוף רבים מהם לתבוע הבטחת הכנסה, והישגי השנים האחרונות יימחקו.

במהלך תקופת הקורונה לבדה נרשמו כ-9,500 תובעי הבטחת הכנסה מהמגזר הערבי וכ-26.8 אלף תובעים יהודים. בשירות התעסוקה ציינו כי הם צופים שאוכלוסייה זו תתקשה יותר להשתלב מחדש בשוק התעסוקה, והוסיפו כי "הישגים של למעלה מעשור וחצי עלולים להיפגע במידה ומגמה זו תימשך".

"כשמסתכלים על כל החבר'ה הצעירים שימי הזכאות שלהם נסתיימו ב-31 במאי, הפעם הבאה בה יוכלו להגיש תביעת אבטלה תהיה רק במרץ 2021, זאת בשעה שהמשק נכנס למצב של גרעון תעסוקתי עמוק, וייתכן ונחווה גל נוסף של קורונה" אמר עו"ד ביטון.

"לדעתי, נכון יהיה למדינה לבחון את האפשרות לקצר את תקופת האכשרה וההמתנה הזו, טרם הגשת תביעת אבטלה חוזרת, כדי שאותם עובדים יוכלו להגיש תביעה לאבטלה כחלופה לתביעת הבטחת הכנסה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!