דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קלאוס שוואב

לקחי המגפה / מייסד הפורום הכלכלי העולמי: "ליצור עתיד שוויוני ומשגשג יותר"

במאמר מיוחד קורא קלאוס שוואב "לחדש את כל היבטי החברה והכלכלה שלנו החל מחינוך ועד לתנאים סוציאליים ותנאי עבודה" | בלעדי ל"דבר"

הטיימס סקוור בניו יורק, ריקה במהלך מגפת הקורונה. 23 במרץ (AP Photo/Mark Lennihan)
הטיימס סקוור בניו יורק, ריקה במהלך מגפת הקורונה. 23 במרץ (AP Photo/Mark Lennihan)
קלאוס שוואב
קלאוס שוואב
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ג'נבה – מדינות שונות החלו לפתוח בהדרגה את הסגר שהוטל בגלל התפרצות נגיף הקורונה, אך החרדה בנוגע לעתיד החברתי והכלכלי של העולם רק גדלה והולכת. ישנה סיבה טובה לדאגה: אנו עדים לתחילתה של האטה כלכלית חדה, וייתכן מאוד שאנו עומדים בפני השפל הכלכלי הגרוע ביותר מאז שנות השלושים של המאה העשרים. אך יש לזכור כי בעוד שפל כזה הוא אכן אפשרות סבירה, הוא בהחלט אינו בלתי נמנע.

על מנת להגיע לתוצאה טובה יותר, על העולם לפעול באופן משותף ובמהירות, במטרה לחדש את כל היבטי החברה והכלכלה שלנו החל מחינוך ועד לתנאים סוציאליים ותנאי עבודה. כל מדינות העולם, החל מסין ועד ארצות הברית, חייבות להשתתף בתהליך זה, וכל סקטור, החל מסקטור הגז ועד לסקטור הטכנולוגיה, חייב לעבור טרנספורמציה. בקיצור, אנו צריכים "אִתחוּל גדול" של הקפיטליזם.

ישנן סיבות רבות לבצע אתחול גדול, אך הסיבה הדחופה מכולן היא מגפת נגיף הקורונה. המגפה, אשר כבר גבתה מאות אלפי קורבנות, מהווה אחד ממשברי בריאות הציבור הגדולים בהיסטוריה של העת האחרונה. בעוד מספר הקורבנות עדיין גדל בחלקים רבים של העולם, נראה כי המגפה כלל לא קרובה לסיום.

למגפה תהיינה השלכות לטווח ארוך על הצמיחה הכלכלית, החוב הציבורי, התעסוקה ורווחתם של בני האדם בכל העולם. לפי הפיננשל טיימס, החוב הציבורי הגלובאלי הגיע לרמה הגבוהה ביותר אשר נרשמה מאז ומעולם בעיתות שלום. יתרה מזאת, במדינות רבות רמת האבטלה מרקיעה שחקים. בארה"ב, לדוגמא, מאז סוף חודש מרס הגיש אחד מכל ארבעה עובדים בקשה לקבלת דמי אבטלה, והמספר השבועי של בקשות כאלה הגיע לשיא שלא היה כמותו. קרן המטבע הבינלאומית צופה כי הכלכלה העולמית תתכווץ בשיעור של 3% השנה – ירידה של 6.3 נקודות האחוז בתוך תקופה של ארבעה חודשים בלבד.

אנו חייבים לבנות לגמרי מחדש את היסודות של המערכות הכלכליות והחברתיות שלנו"

המיתון הכלכלי יגרום להחמרה של משברים חברתיים ומשברי אקלים שהחלו כבר לפני המגפה. חלק ממדינות העולם כבר השתמשו במשבר נגיף הקורונה כתירוץ להחליש את ההגנה על הסביבה ואת האכיפה של חוקים שנועדו להגן עליה. התסכול מעיוותים חברתיים כגון הגידול באי השוויון בין אנשים –במהלך המשבר עושרם של המיליארדרים בארצות הברית גדל – הולך וגובר.

משברים אלו, ומשבר הקורונה, יעמיקו ויותירו את העולם פחות בר-קיימא, פחות שוויוני, ויותר שביר ופגיע לזעזועים אם יוותרו ללא טיפול. צעדים מדורגים ופתרונות 'אד הוק' לא יספיקו בכדי למנוע את התממשות התרחיש הזה. אנו חייבים לבנות את היסודות של המערכות הכלכליות והחברתיות שלנו לגמרי מחדש.

רמת שיתוף הפעולה והשאפתנות הנדרשת מאיתנו היא חסרת תקדים; אך לא מדובר בחלום בלתי אפשרי. למעשה, אחד הצדדים החיוביים של מגפת הקורונה הוא שנוכחנו לדעת באיזו מהירות אנו מסוגלים לשנות באופן רדיקלי את אורח החיים שלנו. המשבר אילץ עסקים ובני אדם להפסיק, כמעט בבת אחד, מנהגים שתמיד נטען כי הם הכרחיים, החל מטיסות ועד עבודה מן המשרד.

בדומה לכך, ציבורים שלמים הראו, באופן גורף, נכונות לעשות הקרבות למען עובדי מערכת הבריאות, עובדים חיוניים אחרים ואוכלוסיות פגיעות, כגון הקשישים. חברות רבות תמכו בעובדיהן, לקוחותיהן והקהילות המקומיות שלהן במעבר לכיוון של קפיטליזם של בעלי העניין (stakeholders capitalism, מונח המשמש לתאר כלכלה בה עסקים אחראיים גם כלפי עובדיהם וכלפי הקהילות בתוכן הם פועלים ולא רק לבעלי המניות) – משהו שבעבר הן נהגו רק לשלם מס שפתיים לגביו.

ברור לחלוטין שהרצון לבנות חברה טובה יותר קיים בעולם. אנו חייבים להשתמש בשאיפה זו על מנת להבטיח ביצוע של האתחול הגדול שכולנו כה זקוקים לו. אתחול כזה ידרוש ממשלות חזקות יותר ויותר אפקטיביות, אך הדבר לא מחייב שינוי אידאולוגית לכיוון ממשלות גדולות יותר. כמו כן, הסקטור הפרטי יהיה חייב להיות מעורב בכל שלב של תהליך זה.

לכוון את השוק לתוצאות הוגנות יותר

לאג'נדה של האתחול הגדול יהיו שלושה מרכיבים. המרכיב הראשון יכוון את השוק לתוצאות הוגנות יותר. על מנת להשיג תוצאה זו יצטרכו הממשלות לשפר את התיאום ביניהן (לדוגמא, במונחים של מערכת המס, הרגולציה והמדיניות הפיסקלית), לשדרג הסדרי סחר, וליצור את התנאים המתאימים לכלכלת בעלי עניין (stakeholder economy). בעידן של בסיסי מס נשחקים וחוב ציבורי גדל והולך, לממשלות יש תמריץ חזק לנקוט בפעולות כאלה.

יתרה מזאת, על הממשלות ליישם רפורמות אשר היה עליהן ליישם כבר מזמן על מנת להשיג תוצאות שוויוניות יותר. סוגי הרפורמות הנדרשות ישתנו ממדינה למדינה. הן יכללו שינויים במיסוי על הון, הפסקת הסובסידיות לדלקים מאובנים וחוקים חדשים לגבי קניין רוחני, סחר ותחרות.

השקעות שמקדמות שוויון

המרכיב השני של אג'נדת האתחול הגדול הוא להבטיח שהשקעות מקדמות מטרות משותפות, כגון שוויון וקיימות.  תוכניות הצמיחה הכלכלית הגדולות המיושמות על ידי ממשלות רבות מהוות הזדמנות לקידום מרכיב זה. לדוגמא, האיחוד האירופי חשף תכניות להשקת קרן שיקום כלכלי בהיקף של 750 מיליארד אירו (838 מיליארד דולר).  גם לארה"ב, סין ויפן יש תוכניות שאפתניות לשיקום הכלכלה.

במקום להשתמש בקרנות אלה ובהשקעות של גופים פרטיים וקרנות פנסיה למילוי סדקים במערכת הישנה, עלינו להשתמש בהן בכדי ליצור מערכת חדשה, עמידה יותר ובעלת רמה גבוהה יותר של קיימות ושוויון בטווח הארוך. כך, לדוגמא, יש לבנות תשתיות עירוניות "ירוקות" ולעודד את התעשיות השונות לשפר את הביצועים שלהן במדדים הסביבתיים והחברתיים ובמדדי הממשל התאגידי.

חדשנות בטיפול באתגרים חברתיים

השלב השלישי והאחרון באג'נדת האתחול הגדול יתבטא ברתימת החדשנות של המהפכה התעשייתית הרביעית לתמיכה בטובת הציבור, במיוחד בטיפול באתגרים חברתיים ובריאותיים. במהלך משבר מגפת הקורונה היה שיתוף פעולה נרחב בין חברות, אוניברסיטאות וגופים אחרים במטרה לפתח כלים אבחוניים, תרופות וחיסונים, במטרה להקים מרכזי בדיקות לנגיף, ליצור מנגנונים למעקב אחר הידבקות בנגיף ולהעניק שירותים רפואיים באמצעות הטלפון והווידאו. נסו לתאר לעצמכם מה אפשר יהיה להשיג אם מאמצים מרוכזים כאלה יתרחשו בכל הסקטורים האחרים.

משבר הקורונה משפיע על כל היבט של חייהם של בני אדם בכל פינה בעולם. אך הטרגדיה אינה חייבת להיות המורשת היחידה של המשבר. להיפך, המגפה מהווה חלון הזדמנויות נדיר אך צר לחשוב, לתכנן מחדש ולאתחל את העולם שלנו על מנת ליצור עתיד שוויוני ומשגשג יותר.

____________________

קלאוס שוואב (Klaus Schwab) הוא המייסד והיו"ר המנהל של הפורום הכלכלי העולמי.

 Project Syndicate, 2020 ©

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!