דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלת הקורונה / בארצות הברית 43 מיליון מובטלים, אבל הנאסד"ק כבר התאושש חזרה לרמות שיא

הרחובות בארצות הברית בוערים והמסכים בבורסה ירוקים. כיצד נוצר הניתוק בין הכלכלה הריאלית של בני האדם שנמצאים עמוק במשבר, לשוק ההון של המניות הפורחות? | פרשנות

מושל ניו יורק אנדרו קומי פותח את המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. 26 במאי (New York Stock Exchange via AP Images)
מושל ניו יורק אנדרו קומי פותח את המסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. 26 במאי (New York Stock Exchange via AP Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השבוע הגיע הנאסד"ק לרמות השיא בהן נסחר לפני המשבר. לרגעים חצה המדד של חברות ההי טק את רף ה-9,700 נקודות. לאחר שביצע ירידה של 30%  בין פברואר למרץ הצליח הנאסדק להשתקם לרמות השיא של לפני המשבר תוך חודשיים בלבד.

באותו הזמן באמריקה הריאלית, 48 מיליון בקשות לדמי אבטלה שמשקפות שיעורי אבטלה של כ 30% מכח העבודה. רשת החדשות בלומברג טוענים כי משרד העבודה מעריך בחסר את מספר המובטלים ושלמעשה יש כחצי מיליון מובטלים נוספים שלא נכללים בדו"חות.

סקר בריאות שנערך בחודש מאי האחרון מצא כי 26% מהאמריקאים דיווחו שהם או קרוב משפחתם התקשה בהשגת מזון. במקביל, ערב ערב בשבוע האחרון צופים אזרחי העולם ברחובות ארצות הברית הבוערים תחת גל מהומות חסר תקדים.

ניתוק בין הכלכלה הריאלית לבורסה

הכלכלה האמריקאית כולה התכווצה ברבעון הראשון בקצב של 5% שנתי, ואילו רווחי החברות חוו את הצניחה הגדולה ביותר מאז הרבעון האחרון של שנת 2008, ירידה של 14.2%. אף על פי כן, שווקי המניות בארה"ב פורחים במנותק מכל קשר לכלכלה הריאלית הנפגעת.

ובכל זאת מדדי המניות המרכזיים של ארצות הברית: הנאסד"ק, S&P500, והדאו ג'ונס העלו חזרה כבר את רוב הירידות שחוו בתחילת המשבר, כאילו לא היה (ועודנו קיים)  משבר כלכלי עמוק. הזינוק במחירי המניות, כך נראה, לא משקף שום התאוששות כלכלית, אלא נובע פשוט מהדפסת כסף חסרת תקדים שזורם לשוק ההון על ידי הבנק המרכזי האמריקאי.

בעוד הבנק פועל לחילוץ התאגידים הנסחרים בשוק ההון, נגיד הבנק ג'רום פאוול מנסה להשפיע על הממשל להגדיל את הסיוע לאזרחים. לאחר שנתנה חבילת סיוע ראשונה ענקית בסך 2.2 טריליון דולר, הממשל האמריקאי האט את קצב הסיוע.

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)

בראיון מאמצע מאי לתכנית 60 דקות  הזהיר פאואל שתכניות החילוץ הממשלתיות אינן מספיקות. "התוצר יכול לצנוח בקלות ב20-30%", הזהיר הנגיד והביע תמיכה בהארכת תוספת לדמי האבטלה. תוכנית סיוע שאמורה להסתיים ביולי, ומוסיפה למיליוני אמריקאים 600 דולר בשבוע.

"יש לנו יכולת ללוות בריבית נמוכה, יש לנו יכולת לשרת את החוב, זה זמן בו ניתן לנצל את החוסן הזה כדי להאריך את התועלת. הזמן הנכון להתמודד עם הגידול בגירעון הממשלתי הוא לאחר שהכלכלה תשתקם. ככל שאנשים נמצאים זמן רב יותר מחוץ לשוק העבודה קשה יותר לחזור", אמר פאוול באותו הראיון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!