דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המזרח התיכון / הקורונה החריפה את המשבר הכלכלי המתמשך של לבנון, סוריה ואיראן

בלבנון, אמר ראש הממשלה כי "מחצית מבתי האב לא יצליחו לקנות מזון בסוף השנה" | התפרצות המגפה בסוריה השביתה את המשק, שנחלש משמעותית גם כך ממלחמת האזרחים | ההתפרצות רחבת ההיקף באיראן, מתווספת לנזק של צניחת מחירי הנפט

הפגנה במחאה על עליית מחירי המזון בלבנון. (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)
הפגנה במחאה על עליית מחירי המזון בלבנון. (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)
אוריאל לוי

משבר כלכלי חריף פוקד את שכנותיה של ישראל מצפון. כלכלות סוריה ולבנון, שחוו משמבר מתמשך עוד לפני התפרצות המגפה, ספגו מכה קשה במיוחד במשבר הקורונה, בהיעדר כוח כלכלי משמעותי להתמודד איתו. שלוש בנות הברית הוותיקות באיזור – איראן, סוריה וחיזבאללה –  נפגעות גם מהקשר הכלכלי ביניהן עצמו.

 סוריה: מגפה אחרי תשע שנות לחימה

הכלכלה המקומית מתקשה להחלים מתשע שנות מלחמה. סוריה חוותה צניחה קיצונית בערך המטבע שלה. בימים האחרונים נסחרה הלירה הסורית, בשוק השחור, בשער של כ-2,000 לירות בעבור דולר אחד, שיא שלילי של כל הזמנים. השיא השלילי הקודם נרשם לפני שלושה שבועות, אז עמד השער על כ-1,500 לירה לדולר.

הכלכלה הסורית שברירית במיוחד בשל חולשתו של הבנק הסורי המרכזי, שמלאי המטבע הזר והזהב שלו אזל. הונו של הבנק הסורי הוערך בינואר 2018 בכ-407 מיליון דולר, זאת לעומת 20.6 מיליארד דולר ב-2010, לפני פרוץ המלחמה.

על פי פרשנים שצוטטו במגזין Foreign Policy, המצב היום חמור יותר מזה של 2018. העוני של הממשלה הסורית מתבטא במשבר מזון חמור במדינה, הנעזרת בארגוני סיוע על מנת להאכיל את אזרחיה. בחודש ינואר האחרון הורידה הממשלה הסורית את הקצבת המזון לה זכאי כל אזרח בסוריה. מאז ינואר 2020 זכאי כל אזרח סורי לרכוש מדי חודש 5 ק"ג סוכר, 3 ק"ג אורז ו-1 ק"ג אחד של תה.

לצניחת ערך המטבע הסורי בטווח הקצר תורמים מספר גורמים. הראשון הוא מגפת הקורונה, שמשביתה את המשק הסורי, שבשונה ממדינות אחרות חסר כל רזרבות אחרי תשע שנות לחימה.

גורם נוסף הוא 'חוק קיסר להגנה על אזרחי סוריה', שאושר בקונגרס האמריקאי ב-2019, ומטיל סנקציות כבדות על כל מדינה וחברה שתנהל מגע כלכלי עם המדינה. החוק, שאמור להכנס לתוקפו ב-17 ביוני השנה, קרוי על שמו הבדוי של עריק סורי שנמלט לארה"ב כשברשותו 55 אלף תמונות שתיעדו עינויים אכזריים והרג שיטתי של אזרחים בידי משטרו של הנשיא בשאר אל-אסד.

לבנון: תשלום מחיר על מעורבות חיזבאללה במערכת הפוליטית

הסנקציות האמריקאיות על סוריה ישפיעו לרעה גם על שכנתה. לבנון הייתה ידועה תמיד כ"אחותה הקטנה" של סוריה, ובין השתיים מתקיימת מערכת הדוקה של קשרים כלכליים.

לבנון משלמת כבר מחיר כבד על תמיכת חיזבאללה בממשלה. בשנים האחרונות הטילו מספר מדינות, בראשן ארה"ב, סנקציות על הזרוע הפוליטית של הארגון, בנוסף לאלו שהוטלו מוקדם יותר על הזרוע הצבאית. בשבועות האחרונים דווחו בלבנון מספר הפגנות נגד חיזבאללה, בהן קראו המוחים לארגון השיעי להתפרק מנשקו למען אזרחי המדינה. המחאה החברתית ששטפה את לבנון בשנה האחרונה מתחדשת בימים אלו, 100 ימים לאחר הקמת הממשלה שבראשה עומד חסאן דיאב.

"אזרחי לבנון הפסיקו לרכוש בשר, פירות וירקות ואף מתקשים לעמוד בעלויות רכישת לחם", אמר דיאב בנאום שנשא ב24 במאי, לציון  100 הימים הראשונים של ממשלתו. לדבריו, "מחצית מבתי האב בלבנון לא יצליחו לקנות מזון בסוף השנה. רוסיה הפסיקה לייצא חיטה ללבנון ואוקראינה שוקלת צעד דומה. משבר הקורונה מוביל את לבנון למשבר מזון גדול."

הלירה הלבנונית רשמה גם היא צניחה חדה בערכה. בשוק השחור, נסחרת הלירה בשער של 6,000 לירה לדולר.

איראן: גל שני של הדבקות ושפל במחירי האנרגיה

גם הפטרונית של סוריה ולבנון נפגעה קשה ממשבר הקורונה. על פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות האיראני, מספר החולים במדינה עומד על 167,156 חולים, ולפחות 8,134 מתו מהמחלה או מסיבוכיה. גורמים רשמיים שונים באיראן טענו בחודשיים האחרונים כי מספר החולים והמתים גדול פי כמה מהמספר הרשמי.

המשק האיראני מתקשה לצאת מהמשבר, אחרי שהסרת הסגר בכמה ערים בחודש אפריל הביאה גל התפרצות חדש. מספר המאובחנים החדשים בקורונה מדי יום בחודש האחרון עומד על כ-2,000, וביום חמישי האחרון אובחנו באיראן 3,574 חולים חדשים – המספר הגבוה ביותר מאז התפרצות המגפה.

לצד הפגיעה הכלכלית במשק המקומי, איראן הושפעה קשות מהירידה הקיצונית במחירי האנרגיה. הסנקציות האמריקאיות ששמקשות עליה למכור נפט כבר פגעו בכלכלתה, אך הן הופכות ליעילות פי כמה כשמחירי נפט בכל העולם בירידה והשוק מוצף. ברבעון האחרון התכווץ התמ"ג האיראני בכ-15%,כך לפי Foreign Policy.

הריאל האירני נסחר כיום בשער של 42,025.31 ריאל לדולר. המגבלות שמטילה הממשלה באיראן על סחר במטבע חוץ, מביאות לכך ששער הריאל בשוק השחור נמוך משמעותית מהשער הרשמי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!